Inlägg från: Drottningen1970 |Visa alla inlägg
  • Drottningen1970

Orosanmälan

Om det förekommer allvarliga saker som kan skada ett barn hemma hos mamma så är det väl fullständigt självklart att inte låta barnen vara där tills saken utretts???

Det är inte bara den ena förälderns brister som utreds utan även den andre förälderns förmåga att skydda barnen man utreder.

Att du främst verkar tänka på mammas upplevelser här ger inga pluspoäng för din egen föräldraförmåga direkt...

I värsta fall kan det sluta med att barnen inte kan bo med nån av er.

• Drottningen1970
    Mortiscia80 skrev 2020-10-24 16:24:36 följande:

Det finns inget hinder att barnet går i fsk under dina arbetstimmar. Informera personalen, om mamman kommer dit och försöker ta barnet får de ringa dig och möjligen polisen om hon är påstridig. 

Varken skola el polis kan hindra en vårdnadshavare att hämta sitt barn.
  • Drottningen1970
    Acke76 skrev 2020-10-24 19:05:11 följande:

Har ikväll meddelat mamman om att jag behåller barnet hos mig på måndag då soc. rekommenderar det. Hon säger hon pratat med soc. och de sagt annat "hen har det bra hos mig,jag hämtar hen på Måndag"

Usch vad ledsamt detta är ????

Socialtjänsten har antagligen sagt samma sak till henne som till dig. Att det är upp till er vårdnadshavare. Socialtjänsten KAN inte förbjuda mamman att hämta ert barn. Upp till dig att göra bedömningen om barnet behöver skyddas från mamma. Det är lite olyckligt att så mycket ansvar läggs på den enskilda, men så ser lagen ut.
  • Drottningen1970
    Mortiscia80 skrev 2020-10-24 19:59:57 följande:

Så vad är din lösning då? Han kan ju inte vara hemma från jobbet på obestämd tid bara för att mamman inte ska kunna ta hem barnet.

Fast oavsett om jag har nån lösning eller inte så är det fortfarande fakta att vare sig fsk eller polis kan hindra en vårdnadshavare att hämta sitt barn.
  • Drottningen1970
    Mortiscia80 skrev 2020-10-24 20:55:38 följande:

Om en person står och bråkar och skriker på en fsk är det klart man ringer polisen till slut, men förhoppningsvis hinner väl fsk också ringa ts och förklara att hon är där så han måste ta sig dit.

Varför skulle vederbörande gapa och skrika tänker du? Förskolepersonalen kan som sagt aldrig neka en vårdnadshavare att hämta sitt barn och det kommer heller inte polisen att göra även om hon gapar och skriker. Då kommer de att avvisa henne från platsen, tillsammans med barnet. Vilket scenario tänket du skulle få mamman att gapa och skrika?
  • Drottningen1970
    Zorrorro skrev 2020-10-25 17:27:01 följande:

Vill bara säga att liktsom en privatperson får göra ett medbogaringripande får vem som helst skydda ett barn och hålla det tillfälligt från en vårdnadshavare om det finns starka misstankar att barnet är i fara.

Om det finns vettiga personer i mammans släkt eller vänner så prata gärna med dem om din oro så man inte tror att det bara är en osämja och vårdnadstvist

Nej. Nödvärnsrätten är något som gäller en mycket kort stund tills behöriga myndigheter kan ingripa. Då pratar vi fram tills att polisen kan vara på plats vid en akut fara.
  • Drottningen1970
    Whitehorse1979 skrev 2020-10-26 09:10:43 följande:

UDDA????

DET är ju äckligt att låta barnet leka med en dildo som säkerligen används.

Fast inget som skadar ett barn som är för litet för att veta vad det är.
Svar på tråden Orosanmälan