• Sola13

Vår letrozol resa- följas åt?

Är det någon som vet hur många försök med letrozol man rekommenderas göra innan man går vidare? Vad är nästa steg om det inte fungerar, är det IVF eller finns det annat däremellan? Om man skulle vilja gå vidare med IVF, hur fungerar det? Pratar man med sin privata gyn om det, och hur lång tid tar det innan man isf får börja? Jag bor i Skåne.

• Sola13
    Sprallan skrev 2021-08-10 14:51:30 följande:

Beror lite på tror jag vad de väljer som nästa steg, men din privata gyn kan remittera dig vidare iaf :) är det till IVF vet jag att man ska ha ett cellprov som är Max 1 år gammalt också.

Min har sagt att helst vill man inte köra mer än 6 månader på letrozol. Men jag kör nu min 8:e kur totalt, dock aldrig kört mer än 3 i rad (blivit gravid 2ggr på letrozol men tyvärr avbrutits) så jag antar att hon menar 6 månader i rad, eller så kör vi på lite extra eftersom hon sett att det funkar för mig.

Nog olika vad de ser som nästa steg, får man mogna äggblåsor av letrozol men inte blir gravid så är nog nästa steg först typ äggledarspolning och spermaprov, därefter troligen IVF, får du däremot graviditet på letrozol som sen inte går hela vägen är det nog mer missfallsutredning som är nästa steg (dock först efter 3 missfall) innan man ev går vidare med ytterligare behandling. Skiljer säkert, men jag bor också i skåne och har förstått det så :)

Tack för dina svar!! Blir äggledarspolning och spermaprov nästa cykel, så utifrån det får vi väl se hur vi går vidare? har du något uppfattning om hur kön till IVF ser ut i Skåne?
  • Sola13
    Sprallan skrev 2021-08-10 20:21:31 följande:

Jag tränar på och försöker leva precis som vanligt, att träna och vara fysiskt aktiv är min ?fristad? där jag stänger av alla tankar, så hade inte klarat mig utan.

Hade träningsförbud när den ena tvillingen dog i förra graviditeten, då jag hade en blödning kvar i livmodern som eventuellt kunde störa tvillingen som fortf levde. Fick bara gå promenader i 7 veckor. Givetvis höll jag mig till mina restriktioner men höll på att bli fullkomligt tokig. Inget som kunde skingra alla tankar och oro.

Min strategi är att leva som vanligt så mycket man kan, tror inte det påverkar möjligheten att bli gravid att styrketräna. Jag rider på tävlingsnivå, tränar med min hund, löper och styrketränar. Har ju lyckats bli gravid 2ggr under tiden så jag kör på som vanligt :)

Tror inget är rätt eller fel, viktigaste är att man själv mår bra och gör det man mår bra av, både fysiskt och mentalt :) känner man sig orolig eller tror att en förändring ska hjälpa så tycker jag man ska testa :)

Har lite samma fundering fast med något mer negativt, vin. Jag älskar vin, behöver aldrig stora mängder men det är verkligen något jag njuter av.. ibland har jag försökt undvika att alkohol mellan äl och bim, men det är ju hälften av all tid och nu när det inte gått på ett par försök känns det jobbigt att avstå.. speciellt när det är sociala tillställningar, om man tar alkoholfritt tror lätt folk att man gör det för att man är gravid. Och det är ju vad jag verkligen önskar, vore världens lättaste uppoffring. Men nu när det tar så lång tid, och då ha dåligt samvete när man dricker vin.. nä, jag försöker att släppa det och leva som vanligt!
  • Sola13

Är inte lika aktiv här just nu eftersom vi är ute och reser, men har tagit med äl-test och igår fick jag smiley så hoppas att ett ägg lossnar inom kort och på lite tur denna omgången! Tar tempen varje morgon, så får se om/när det blir bekräftad ägglossning :)

• Sola13
    Anonym (Anna) skrev 2021-08-20 09:08:40 följande:

Hej, här har vi en till som varit lite inaktiv det senaste men jag har en fråga till er som använt provera i kombination med er letrozolkur. 

Jag fick ännu en gång starta om letrozolkuren med provera då varken enkel eller dubbel dos gav någon ägglossning för mig, men nu ska jag äntligen få följa upp med VUL så jag är igång igen. 

Denna gången var dock min första blödningsdag rätt "mesig" och jag undrar om den räknas som dag 1. Vid 10.00 kom det blod på pappret då jag torkade mig och det fortsatte så under hela dagen men dock med endast en liten synlig blödning i trosskyddet på hela dagen. Det blev inte mer än så och både igår och idag har mensen varit riklig.

Hur har ni gjort? Hade ni räknat det som första blödningsdag och börjat med letrozolen idag? 

Jag brukar också få så ett par dagar innan den ?riktiga? mensen drar igång, personligen räknar jag dag 1 som den dagen det drar igång lite mer och framförallt den dagen som jag får min grova mensvärk. Har alltid hade problem med grov mensvärk första dagen på mensen, sedan jag slutade med p-ring får jag ibland spotting före mensen, men räknar alltså inte det som en mensdag. Men det är så klart olika hur man ser på det och vad som funkar från person till person :) känner du dig osäker kan du ju alltid ringa din gyn och fråga hur du ska göra. lycka till, håller tummarna för ert bra vul!
  • Sola13
    Anonym (Anna) skrev 2021-08-20 10:35:57 följande:

Min klinik är så svår att få tag på.. ringer man så ringer de upp dagen efter och först då bokar de in ett telefonmöte med läkaren jag har, så det brukar dröja ca 3 dagar innan man får kontakt med honom. 

Men jag gör så att jag väntar en dag till och börjar imorgon istället, verkar ju funka fint för dig :D 

Har du fått någon temphöjning ännu? :) 

Låter bra, håller tummarna! Japp, tempohöjningen har kommit! Testade positivt på äl-test cd 14, enligt appen hade jag ägglossning någon dag mellan cd 15-17, personligen tror jag mer på 15 eller 16 för hade väldigt ont och massa olika äl-symtom, på cd 17 höjdes tempen med 0,2 och på cd 18 med ytterligare 0,3 och sen har de legat runt samma i två dagar, är på cd 20 nu.
  • Sola13
    Sprallan skrev 2021-08-24 14:42:19 följande:

Känns ju nästan fel att skriva här nu efter lite tråkiga besked ovan om att behöva gå vidare till IVF.

I morse på BIM -2 fick jag mitt tredje plus på 11 månader. Givetvis börjar man hoppas men jag försöker ändå gå med inställningen att det är mitt tredje missfall och missfallsutredning som är nästa steg nu. Sjukt att det gått så långt efter alla missfall att man inte ens kan våga bli glad när man får ett plus. Men när jag tänker på er som inte ens fått plus efter massor av kämpande känner jag ju mig så dum. Men måste hålla distans till det för jag vet inte hur jag ska klara ett tredje missfall om jag hoppas för mycket.

Hade köpt progesteronkräm och bestämt mig för att självmedicinera denna gång med progesteron och aspirin i låg dos. Paniken i morse när inte pumpen på flaskan funkar (det är den som gör att man får rätt dos) och ingen kräm kommer ut, samtidigt som varav är out of stock på deras hemsida så jag inte heller kan beställa ny. Sätter min tilltro nu till att acetylsalicylsyran gör nån nytta.

Frågat min läkare igen om jag inte kan få kolla mitt progesteron, det är ju så himla enkelt att förebygga om det är det som orsakat de andra missfallen. Inget svar ännu, men hon sa nej sist, inte förrän efter ett tredje missfall :(

Skönt ändå att ni alla verkar få komma igång med IVF relativt snabbt, jag håller tummarna allt vad jag kan för att ni får era 2022 bebisar <3 eftersom jag är rätt övertygad om att jag inväntar mitt tredje missfall så hänger jag kvar här i tråden ändå och ser hur det går för er alla :)

Stort grattis till plusset, håller alla tummar nu!! Och det är aldrig fel att skriva om ett plus!
  • Sola13

För er som ska börja med IVF, spännande! Kan ni tänka er att uppdatera oss lite hur det går under era Leteozolfria cykler och sen med IVF?

Jag är på ÄL + 6 eller 7 och väntar oroligt på att spottingen ska börja, brukar börja någon gång nu. Så fort mensen kommer ska jag kontakta gyn så ska vi kolla äggledarna, spermaprov osv. Om det inte visar något fel kommer jag lyfta frågan om IVF, diskutera när det kan tänkas vara aktuellt, vill inte vänta för länge!

• Sola13

Nu kom mensen! Inte mensvärken än, men relativt mycket av mörkbrunt blod så måste vara den. Märkligt, bara 8-9 dagar efter äl, cykellängd på 24 dagar, det känns som att det blivit lite väl kort! Ska iaf skriva till gyn nu så att vi kan ta upp det med vul igen efter sommaruppehållet och göra de där kompletterande testerna :)

• Sola13
    Gulgja skrev 2021-08-29 16:43:52 följande:

Tråkigt.. när brukar den komma annars? Det låter som en för kort lutealfas.

Det har varit lite olika, mellan 11-14 dagar efter äl. Det har inte kommit så mycket mer idag än det som kom imorse, så kanske är något form av enorm spotting haha för fram tills då hade jag inte fått spotting än denna cykeln, vilket jag tyvärr brukar få. Vet inte om jag ska räkna detta som cd 1 eller inte, får se hur det utvecklas imorgon. Måste ju bestämma mig så att jag inte missar att börja med Letrozol i tid!
Svar på tråden Vår letrozol resa- följas åt?