• Gulgja

Vår letrozol resa- följas åt?

Anonym (Mommo) skrev 2021-07-29 19:49:47 följande:

Äggblåsan var 19 mm. Jag vet inte hur tjock slemhinnan var. Läkaren sa bara att den var treskiktad och såg bra ut.

Jag var på VUL på förmiddagen och fick ta ägglossningsspruta samma kväll.

Vi var på Livio i Falun. Men jag har hört väldigt bra om Livio i Stockholm också, speciellt Livio på Gärdet.

Underbart! Tack för svar. Min var också 19 mm och treskikt så vi får hålla tummarna. Tog också sprutan samma kväll.

Får kolla upp Livio. Tack för svar fina du!
  • Gulgja
    Sola13 skrev 2021-08-01 16:43:00 följande:

Idag har det kommit mer av en brun blödning.. känns inte hoppfullt, bara ca en vecka efter äl. Någon med som har erfarenhet av sådan blödning mellan äl och bim? kan det bero på progesteronbrist?

Innan jag fick veta att jag hade för högt prolaktinvärde så hade jag problem med mellanblödningar mellan ÄL och mens. De kom alltid mellan ÄL +7-9 och varje månad trodde jag att det var nidblödning. Tillslut fick jag veta att det var för höjt prolaktin tillsammans med progestoronbrist så det kan vara värt att be om att få ta blodprov. Det var hos vårdcentralen jag fick veta om prolaktinet och blev sedan remitteras till endokronolog för att få tabletter mot för höjt prolaktin. Idag är mina värden normala men jag måste fortfarande ta tabletterna tills jag blir gravid för annars höjs dom.
  • Gulgja
    Marimardi skrev 2021-08-02 19:32:44 följande:

Hej alla, trådskaparen här!

Jag läser era meddelanden lite titt som tätt och blir glad av att se att vissa har fått ett plus, stort grattis till er! Till er andra så tänker jag på er och håller tummar och tår att det blir er tur snart <3 Ni är riktiga kämpar!

Själv är jag i vecka 28+5 idag, jag och min lilla pojk har mått toppen under hela grav. Vårt beräknade datum är 19 oktober så vi förbereder för fullt här! Trodde aldrig den här dagen skulle komma faktiskt, allt känns ju hopplöst under tiden man tar dessa letrozoltabletter och den eviga väntan på ett plus :/

Hej fina! Vad roligt att höra!!! Glädjer mig så. Berätta gärna hur lång tid det tog och hur många omgångar Letrozol du fick innan du såg plusset.

Själv är jag på ÄL+14 Idag och väntar på mensen. Konstigt med denna månad är att mina bröst inte har ömmat alls. Jag har fått otroligt stora bröst men de ömmar inte så som de brukar göra innan mens och min mage är väldigt svullen så fort jag äter något. Jag är trött och känner mig aldrig utvilad så vet inte vad det beror på. Kan vara mens eller graviditet, som varje månad. Men jag kommer inte testa mig om inte mensen dykt upp förrän på torsdag. Då är jag på ÄL 17 och cykeldag 289 oftast så brukar min mens komma på cykeldag 28. 3 dagar efter sista progestoron vagitorerna.
  • Gulgja
    Sola13 skrev 2021-08-04 08:23:45 följande:

Tack för infon, ska prata med min gynekolog och fråga om det när hon är tillbaka i september. Sa de något till dig om det är ett tydligt tecken på att man inte är gravid, eller kan man få sådana småblödningar oavsett? Hur lång tid tog det innan dina värden blev normala från det att du började äta tabletterna?

Småblödningar är ett tecken på att något inte är rätt enligt min gyn sen kan det vara vad som helst. Förhöjt prolaktin och lågt progestoron går hand i hand så det var vad som var orsaken för min del. Det tog 2 månader innan mitt prolaktin värde hade sjunkit ner till normala och jag behöver idag bara ta en halv tablett istället för att att en hel så värdet inte stiger. Ska sluta ta dem så fort jag blivit gravid.
  • Gulgja
    Sola13 skrev 2021-08-05 09:52:31 följande:

Så nyfiken, har mensen kommit eller ska du ta test?

Hos mig har temperaturen sjunkit, kommit lite mer blod idag och har mensvärk, så här trillar mensen in vilken sekund som, tyvärr!

Tog ett test i morse eftersom mensen inte kommit och det var så otroligt jobbigt att se, inte gravid. Jag kände mig säker på att mensen skulle komma men hade ändå lite hopp. Så dumt att ta de testerna. Men men.

Till en annan fundering. Jag har en bakåtvänd livmoder, är rädd att spermierna inte når till min livmoder och därför blir jag inte gravid. Ska man kanske be om att få prova inseminering?
  • Gulgja
    Sola13 skrev 2021-08-05 13:07:58 följande:

Är helt med dig, är väldigt besviken även om jag förstod att det troligtvis inte hade tagit sig, så har man ändå det lilla hoppet kvar och det gör så ont att läsa ?inte gravid?. Denna cykeln var väldigt kort hos mig, mensen kom nu, bara 12 dagar efter positivt äl-test och 10 dagar efter äl enl Nc (hela cykeln 26 dagar).. så så pass tidigt att jag inte hann testa, på gott och ont.. blir ny omgång letrozol fr o m lördag då! Förhoppningsvis växer ett ägg fint, då kommer jag troligtvis ha äl när vi är iväg på bröllopsresa, vilken dröm det hade varit att bli gravid då!

Sola13 skrev 2021-08-05 13:01:30 följande:

Ja, det känns ju verkligen som att något inte är rätt när man får det.. frustrerande nu på sommaren när man själv har extra tid att tänka och alla frågor poppar upp, att man inte kan få träffa sin gyn och prata om det!

Jag tänkte be om att få ta blodprov för följande nu så fort min mens sätter igång. Har bokat tid för telefonsamtal med gyn imorgon och ska be om att få ta dessa tester TSH, FSH, AMH, LH och prolaktin,östradiol , testosteron

SHBG, TSH & T4 samt blodstatus. Bara för att kolla en till gång så att allt står rätt till. Har tagit dessa prover tidigare men aldrig på rätt cykeldag. Ska ta dem mellan cykeldag 2-4.
  • Gulgja
    Sola13 skrev 2021-08-05 13:07:58 följande:

Är helt med dig, är väldigt besviken även om jag förstod att det troligtvis inte hade tagit sig, så har man ändå det lilla hoppet kvar och det gör så ont att läsa ?inte gravid?. Denna cykeln var väldigt kort hos mig, mensen kom nu, bara 12 dagar efter positivt äl-test och 10 dagar efter äl enl Nc (hela cykeln 26 dagar).. så så pass tidigt att jag inte hann testa, på gott och ont.. blir ny omgång letrozol fr o m lördag då! Förhoppningsvis växer ett ägg fint, då kommer jag troligtvis ha äl när vi är iväg på bröllopsresa, vilken dröm det hade varit att bli gravid då!

Åh vad härligt det skulle vara att bli gravid på bröllopsresan. Var åker ni? Hur gamla är alla här förresten? Är det första barnet? Själv är jag 29 och första barnet.
  • Gulgja
    Steeph skrev 2021-08-05 13:32:26 följande:

Hoppar in här!

Fick mitt andra ma för 1,5 månad sedan. Det var 3:e försöket på letrozol. Nu har jag precis fått min mens efter den medicinska aborten och börjar letrozol om 2 dagar. Jag har egen ägglossning men brukar ägglossat runt dag 18-21 och jag fick letrozol så att den kan komma lite tidigare (nu 14-16). Hoppas så på ett plus snart igen även om jag är livrädd.

Ledsen för er som precis fått mens. Vi kämpar tillsammans <3

Så tråkigt att läsa! Vi alla får kämpa tillsammans, verkligen. Hur brukar dina äggblåsor och slemhinna se ut vid ägglossning?
  • Gulgja
    Steeph skrev 2021-08-05 16:04:43 följande:

Ja, det är och har varit oerhört tungt. På cykeldag 12 brukar jag ha en follikel på runt 17-18 mm och slemhinna mellan 7.5-8mm under mina 3 cykler på letrozol så har jag ägglossat på dag 14, 15 och 16. Hur brukar det se ut för dig?

Min första Letrozol cykel var det en follikel på 15 mm och slemhinna på 6 mm på dag 11, fick ta Ovitrelle sprutan på dag 14. Andra cykeln som var denna cykel så hade jag en follikel på 19.8 mm och slemhinnan var 8.1 mm på dag 11 och fick ta Ovitrelle sprutan samma dag, tyvärr blev det inget denna gång heller men jag blev väldigt förvånad över hur fort det hade växt denna gång. Vet inte riktigt vad det berodde på men bra var det.

Jag har funderat på en sak, ju fler folliklar desto bättre och i och med att jag endast tar en tablett så växer det inte mer än en. Min gyn säger att det räcker med en follikel och vill endast att jag ska ta en, vågar man på eget bevåg ta två tabletter för att få fler folliklar eller ska man inte våga mixtra på egen hand? Jag är VÄLDIGT desperat och orkar verkligen inte vänta mer. Är ännu mer känslig och desperat bara för att jag fick mensen idag också.
  • Gulgja
    Sola13 skrev 2021-08-06 08:38:40 följande:

Det låter klokt, har inte heller tagit på rätt dag, kan vara värt att göra om det inte tar sig snart!

Vad sa de på telefonmötet, får du komma in och testa?

Har inte fått samtalet än. Så tröttsamt. På måndag blir det dag 5 och det kanske är försent. Ska kolla lite på det.
Svar på tråden Vår letrozol resa- följas åt?