• Gulgja

Vår letrozol resa- följas åt?

Hej!

Jag hoppar gärna in här. Jag är på min första kur med Letrozol och Ovitrelle. Tog sprutan för precis en vecka sen nu (förra onsdagen). Jag har egen ägglossning men har haft förhöjda prolaktin värden som orsakat svag ägglossning. Vi har försökt i snart ett år.

Alla runt mig är antingen gravida eller precis fått barn så jag känner extrem press.

Hade ett stort tjafs med maken förra veckan för att han tyckte att vi hade haft för lite sex. Allt är bara så jobbigt just nu. Gråter flera gånger om dagen.

Jag har börjat testa med ÄL test för att se när sprutan lämnar kroppen, än så länge får jag positiva test. Det drar i livmodern och har gjort hela morgonen så jag vet inte riktigt om det är ett tecken eller inte. HR inga andra symtom.

• Gulgja

Hej!

Vad

Bananax skrev 2021-07-10 10:04:14 följande:

Hej alla kämpar!

Jag är inne på min andra letrozolekur. Har nu en fundering som jag inte lyckas hitta ett svar på trots flera timmars googling ????

Jag mäter mitt progesteron 1 vecka efter förmodad ägglossning och har gjort det minst 5 ggr. Hamnar (om jag haft ägglossning) någonstans mellan 27-36. Min första kur var konstig och äl kom 2 veckor sent så det provet säger inget. Men denna cykel som verkar fungerat så har jag jättehögt progesteron ca en vecka efter äl, nämligen 54!?

Jag har ett barn (utan letrozole) och hade inte så högt progesteron 1 vecka efter ägglossning ens när jag var gravid.

Jag kan ju inte låta bli att hoppas att jag är gravid denna gång eftersom progesteronet är så högt. Meeeeen misstänker att det säkert ligger något annat bakom. Därför min fråga till er: Har ni mycket högre progesteronvärde 1 vecka efter ägglossning i letrozole-cykel än vad ni har i en ostimulerad cykel? Vad brukar ni ha för värden i Letrozole-cykel?

Hej!

Vad spännande!! Håller verkligen tummarna att det höga värdet beror på graviditet! Jag ska påbörja min andra kur Letrozol enkel dos idag och har inte testat mitt progestoron värde faktiskt för jag vet inte riktigt när jag ska räkna ÄL från. Hur gör du? Och får jag fråga varför du tar Letrozol? Är det på grund av pco eller annat?
  • Gulgja
    Bananax skrev 2021-07-11 21:48:44 följande:

Hej!

Tack för tummarna

Jag har inte pcos utan har fått letrozole för en extra boost. Vi har försökt i över ett år nu utan resultat. Blir 41 i år så inte så mycket tid att spela på, katastrofalt lågt amh också.

Jag har tidigare haft ganska tydliga ägglossningar, pålitliga lh-höjningar och strax därefter tydlig känsla av ägglossning. Då har det inte varit svårt att pricka in progesterontest 1 vecka senare (gör via werlabs). Sista tiden har mina hormoner varit smått galna så har inte fått tydlig lh-höjning utan har fått gissa. Men med letrozole-kurerna har jag gått på VUL dag 8 för att se om något är på g och utifrån storleken på ev. äggblåsa så går det att uppskatta när ungefär ägglossning ska inträffa. Den infon har jag lagt samman med ägglossningsstickor och känsla för att försöka veta när äl inträffar. Men den här månaden har jag ett spann på ca 3 dagar när äl kan ha varit. Så vet inte exakt. Men 1-2 dagar åt olika håll ska inte spela så stor roll på progesteronprovet säger min gyn.

Lycka till med din kur! Är det pga av PCOS eller annat?

Okej! Då förstår jag. Samma för mig, jag får Letrozol för att boosta min egen ÄL eftersom jag har haft förhöjt prolaktin och även försökt i snart 1 år utan någon liten skymt av ett plus.

Kanske också tar ett progestoron prov denna månaden också då! Tack för tipset. Jag tar just nu progestoron vagitorer efter ÄL för att förlänga min lutealfas då den varit på 7-9 dagar och vagitorerna har förlängt och idag har jag en lutealfas på minst 14 dagar.

Hur gör ni med sex i samband med Letrozol? Jag är så trött på schemalagt sex....

Får du Ovitrelle också? Fick det denna månaden som var men det blev som sagt inget och jag började med andra försöket igår.
  • Gulgja
    Sprallan skrev 2021-07-13 22:13:18 följande:

Ingen ÄL med enkel dos, ÄL varje gång med dubbel dos. En gång dag 13, en gång dag 21 annars alltid dag 17 eller 18. Lett till graviditet 2 ggr, en på CD 21 och en gång på CD 17. Så 18 behöver inte va sent :)

Har det lett till graviditet med Letrozol? Jag är så ängslig nu när jag påbörjat med Letrozol. Vill bara att det ska bli av nu och kan lixom inte slappna av. Så otroligt jobbigt!!!!
  • Gulgja

Kul att få följa er!

Har ni fått Ovitrelle någon av er? Själv tog jag Ovitrelle i måndags och imorgon ska jag på en till VUL för att se hur allting gått.

• Gulgja
    Sola13 skrev 2021-07-26 16:55:40 följande:

Känner du av några symtom? Har du tänkt vänta till bim med att testa, eller testa tidigare?

Planen är att jag ska vänta till bim helt och hållet denna gång vilket är den 3 augusti, drygt en vecka. Känner inga symtom utöver otrolig svullnad runt magen och drag i livmodern men jag är säker på att det är tack vare progestoron vagitorerna och Ovitrelle sprutan.

Själv då?
  • Gulgja
    Arezo89 skrev 2021-07-26 18:06:45 följande:

Jag är på dag 12 efter ÄL och har haft en del symptom så kunde inte vänta längre. Testade med CB early och det var positivt. Jag är gravid!! :D

ÅHHH. STORT GRATTIS! Det är så fantastiskt när någon plussar som kämpar med. Nu håller vi tummarna <3
  • Gulgja
    Sola13 skrev 2021-07-27 08:54:13 följande:

Jag väntar på att få bekräftat ägglossning (som förhoppningvis skedde igår), idag steg temperaturen med 0,22 grader och hoppas att det ska fortsätta upp kommande dagar. Min plan är också att vänta in bim innan jag testar, får se hur det går haha

Temphöjningen låter som ägglossning! Vi får peppa varandra till att hålla oss till BIM. En vecka kvar för mig!
  • Gulgja
    Anonym (Mommo) skrev 2021-07-28 22:51:37 följande:

Vecka 38, så det är snart dags. Jag blev gravid på andra försöket. Jag gjorde först ett försök med enkel dos, men VUL visade att äggblåsorna inte mognade som de borde. Då fick jag direkt höja till dubbel dos och även hjälp med Ovitrelle. Då blev jag gravid direkt. Jag förstår att jag hade extrem tur då jag även har åldern emot mig. Men har också förstått att jag haft en väldigt inlyssnande läkare.

Gud vad kul att höra! Grattis! Hoppas det gått bra med graviditeten trots denna värme!

Jag är på min andra dos jag också. Minns du hur äggblåsa och slemhinnan mätte i mm den cykeln du blev gravid? Och så undrar jag om du bor i Stockholm och kan rekommendera kliniken du gått till med tanke på din läkare som verkligen lyssnade.
  • Gulgja
    Sola13 skrev 2021-07-31 08:47:47 följande:

Hur går det för er, känner ni av något? Jag är på äl + 5, har lite molvärk och lite ömma bröstvårtor. Ska hädanefter skriva ned allt sådan jag känner så att jag kan jämföra med kommande månader och hålla mig lugn och inte få upp hoppet för mycket innan bim haha.. Tycker iaf att det är så coolt att det verkar fungera med tempningen nu när jag tar Letrozol, har aaaaldrig gjort det tidigare, var jättekonstiga temperaturer hit och dit hela tiden. Troligtvis kroppen som försökte ägglossa men misslyckades..

Hur tänker ni med sex mellan äl och bim? Har hört att det i normalfallet inte ska vara något problem, å andra sidan känner man sig inte riktigt som normalfallet och vill undvika risker.. å andra sidan vill man vara med sin man? haha

Jag är på ÄL +11 och känner absolut ingenting. Jag har alltså inget hopp inför denna cykel heller. BIM på tisdag så vi får se.

Gällande sex så har vi tyvärr inget sex från CD 16-25 eftersom det är då jag tar progestoron vagitorerna och det är så otroligt kladdigt och osexigt så det blir inget och min man har accepterat det.

Hur går det för dig?
Svar på tråden Vår letrozol resa- följas åt?