Inlägg från: Anonym (olika) |Visa alla inlägg
  • Anonym (olika)

Låt mig leva som miljonär annars skriker jag

Afterlife skrev 2020-10-21 13:43:44 följande:
    Jag håller med dig i sak om det sista. Det kommer att lösa sig för de som växer upp nu också.

Men ursprungsinlägget har en poäng i att den här konsumtionshetsen som finns nu inte är av godo. Jag ser vanliga medelklassfamiljer i min närhet som tar lån för att åka på semester och låginkomsttagare som ger sina barn precis allt de vill ha när de vill ha det och sedan måste låna ihop pengar till mat i slutet av månaden. Jag tror att det har blivit för lätt att ta smålån och köpa på krita nu och blivit så normaliserat så det är något nästan alla gör.

Ser inte du också de tendenserna i samhället idag?
    Jag vet inte det jag.

Min mormor lyckades shoppa sig till en hygglig kreditskortsskuld redan på 70-talet. Morfar blev helt förfärad när han upptäckte det och efter den betan blidde det inga kreditkort mer, men nog kunde dom då också.

Min styvfar slarvade rundor på 80-talet och efterlämnade bara en halvmeter med oöppnade brev från KF när han dog. Inklusive en räkning för ett par glasögon som mamma gett honom pengar till att betala 12 år tidigare med ränta på ränta, men siddu det hade han inte gjort. Det blev nog tobak och öl av de pengarna istället. Min mor var för snäll för att ens fråga då alla försök att tala ekonomi gav honom ångest. Tror fan det...han levde på henne i 30 år.

Min farbror drog på sig spelskulder som var så illa så han var tvungen att gå på oljetanker under Gulfkriget för att betala tillbaka. Men han överlevde.

Det har alltid funnits de som lånar mot framtiden för att få instant gratification tror jag, men visst, det kanske är lättare att dras in i det idag.
Svar på tråden Låt mig leva som miljonär annars skriker jag