Inlägg från: AndreaBD |Visa alla inlägg
  • AndreaBD

Konspirationsteorier och de som visar sig vara sanna

Jag märkte det igen i en diskussion om Estonia och de nya rönen - att folk lätt avfärdar allt som låter lite..... extremt som konspirationsteorier. Och tyvärr så ökar det fenomenet att de som verkligen gör sig skyldiga till maktmissbruk och hemska dåd i samband med det gömmer sig bakom detta. Eller t.o.m. hånar det helt öppet. Så som Jimmy Savile: "Hur vet du att inte jag är pedofil?" Jo, han var ju det. Då sägs det "hör du hur det låter?" "Låter inte det lite väl osannolikt?" Bästa sättet att få fortsätta med skiten - ingen tror att det kan vara sant. 

Tyvärr så har vi redan sett flera exempel på sånt. Säkert också mindre såna, säkert också i Sverige. Men den stora händelsen var ju i Storbritannien för några år sedan och det var det som fick mig att vakna. Det började med Jimmy Savile och Gary Glitter och slutade med ett pedofil-nätverk som omfattade minst 20 mycket kända och mäktiga män, och slutade med  - nej, det har inte slutat än. Men under tiden har flera kända politiker bevisligen varit inblandade, bland dem f.d. primiärminister Ted Heath, för att inte prata om tjänstemän som har jobbat med fosterbarn och barnhem och som har förmedlad barn till pedofiler och om barnlik nedgrävda på Jersey som försvann på barnhemmet där. 

När vi pratar om saker som polis och politikerna tar på allvar och utreder och som seriösa tider och nyheterna tar upp - då är det inte fråga om konspirationsteorier. Så var det med pedofilhärvan i England och så är det även med Estonias förlisning numera. 

Det finns förstås fler exempel på när folk inte tog något på allvar, inte trodde på det för att det var för hemskt. Förintelsen är också ett exempel. Även judarna själva trodde inte på såna rykten. För hemskt för att vara sant. Eller kolla upp Irland - Magdalene laundries! Också först för hemskt att tro, men numera bevisat. Och just Jimmy Savile som numera anses som den värsta sex-brottslingen någonsin i England (åtminstone när det gäller antal offer och även hänsynslöshet) räknade iskallt med att folk inte skulle kunna tro att det kan vara sant. De säger alltid att han agerade "in plain sight". 
Svar på tråden Konspirationsteorier och de som visar sig vara sanna