nnnnnnnn skrev 2020-10-20 08:36:17 följande:
Lyssna på din rationella sida!
Många tror att missfall ökat mycket, men sanningen kan lika gärna vara att man testar tidigare med känsligare tester. Om man tänker på 70-talet eller tidigare, så visste man bara att man var gravid om man inte fick mens, men kom mensen senare tex vid tidigt missfall så trodde nog majoriteten bara att mensen var sen den gången.
Före millenieskiftet var det ovanligt med tidiga tester, man skulle helst vänta 1 vecka efter mensens första dag var passerad innan man testade.
Nu verkar det som att många testar även före BiM = fler får reda på att de är gravida innan mensen uteblir = även om mensen kommer på rätt dag, så vet man att det är ett tidigt missfall och inte bara en vanlig mens.
Så om man vill undvika att få reda på eventuella supertidiga missfall, som bara är kroppens sätt att sortera bort det som ändå inte kommer att bli ett livsdugligt foster, så bör man testa som man gjorde förr dvs 1-2 veckor efter mensen uteblir.
Tack. Jo, jag försöker lyssna så. Detta var i vecka 5 plus några dagar så det var ju tidigt. Otroligt jobbigt och tårfyllt men samtidigt känner jag att jag verkligen vill försöka igen fort nu, så det kanske på det viset är enklare än ett väldigt sent missfall eftersom kroppen inte riktigt hann bli så mentalt gravid än... Händer det så tidigt så är det nog något som inte stämde alls. Mentalt är längtan exakt lika stor som innan, även om jag också är orolig för att det ska hända igen.