• Anonym (Oron)

Kan jag ha skapat missfallet?

Lugna mig någon.

Fick missfall precis nyligen i tidig graviditet. Visst händer sånt naturligt? Jag var oroad när jag plussat hur det skulle gå och kände mig osäker på om jag verkligen skulle klara att bli mamma.

Visst är det inte sådant som ?framkallar? missfall? Känns som jag oroade bort barnet och har såna skamkänslor för detta just nu.

Plusset jag fick blev inte så mycket starkare, eller aldrig riktigt kraftigt ens 11 dagar efter BIM så det kanske aldrig utvecklade sig som det skulle men det går ju inte att veta heller.

• Svar på tråden Kan jag ha skapat missfallet?
  • Anonym (Naturligt)

Om oro framkallade missfall skulle inga barn födas i krig eller svält. Tror att majoriteten av alla som är nygrsvida oroar sig på ett eller annat sätt. Många graviditeter leder ändå inte till missfall.

• Ess

Nej sådant skapar inte missfall, för i så fall skulle inga oönskade barn födas överhuvudtaget. Vid en frisk graviditet så stannar fostret kvar oavsett vad och hur du känner. Du kan även springa, hoppa eller dansa utan att få missfall.

Troligtvis har det varit något fel på fostret så kroppen stött bort det.

• Anonym (Oron)
    Ess skrev 2020-10-20 08:11:09 följande:

Nej sådant skapar inte missfall, för i så fall skulle inga oönskade barn födas överhuvudtaget. Vid en frisk graviditet så stannar fostret kvar oavsett vad och hur du känner. Du kan även springa, hoppa eller dansa utan att få missfall.

Troligtvis har det varit något fel på fostret så kroppen stött bort det.

Tack. Jo, den rationella delen av mig säger ju så med. Och att det just inte blev tydligare än svaga streck på testen kan ju också tyda på att något inte utvecklade sig helt som det skulle kanske. Men hoppet fanns ju där.
  • nnnnnnnn

Lyssna på din rationella sida!

Många tror att missfall ökat mycket, men sanningen kan lika gärna vara att man testar tidigare med känsligare tester. Om man tänker på 70-talet eller tidigare, så visste man bara att man var gravid om man inte fick mens, men kom mensen senare tex vid tidigt missfall så trodde nog majoriteten bara att mensen var sen den gången.
    Före millenieskiftet var det ovanligt med tidiga tester, man skulle helst vänta 1 vecka efter mensens första dag var passerad innan man testade.
    Nu verkar det som att många testar även före BiM = fler får reda på att de är gravida innan mensen uteblir = även om mensen kommer på rätt dag, så vet man att det är ett tidigt missfall och inte bara en vanlig mens.

Så om man vill undvika att få reda på eventuella supertidiga missfall, som bara är kroppens sätt att sortera bort det som ändå inte kommer att bli ett livsdugligt foster, så bör man testa som man gjorde förr dvs 1-2 veckor efter mensen uteblir.

• Anonym (Oron)
    nnnnnnnn skrev 2020-10-20 08:36:17 följande:

Lyssna på din rationella sida!

Många tror att missfall ökat mycket, men sanningen kan lika gärna vara att man testar tidigare med känsligare tester. Om man tänker på 70-talet eller tidigare, så visste man bara att man var gravid om man inte fick mens, men kom mensen senare tex vid tidigt missfall så trodde nog majoriteten bara att mensen var sen den gången.

Före millenieskiftet var det ovanligt med tidiga tester, man skulle helst vänta 1 vecka efter mensens första dag var passerad innan man testade.

Nu verkar det som att många testar även före BiM = fler får reda på att de är gravida innan mensen uteblir = även om mensen kommer på rätt dag, så vet man att det är ett tidigt missfall och inte bara en vanlig mens.

Så om man vill undvika att få reda på eventuella supertidiga missfall, som bara är kroppens sätt att sortera bort det som ändå inte kommer att bli ett livsdugligt foster, så bör man testa som man gjorde förr dvs 1-2 veckor efter mensen uteblir.

Tack. Jo, jag försöker lyssna så. Detta var i vecka 5 plus några dagar så det var ju tidigt. Otroligt jobbigt och tårfyllt men samtidigt känner jag att jag verkligen vill försöka igen fort nu, så det kanske på det viset är enklare än ett väldigt sent missfall eftersom kroppen inte riktigt hann bli så mentalt gravid än... Händer det så tidigt så är det nog något som inte stämde alls. Mentalt är längtan exakt lika stor som innan, även om jag också är orolig för att det ska hända igen.
  • Anonym (J)
    Anonym (Oron) skrev 2020-10-20 08:52:36 följande:

Tack. Jo, jag försöker lyssna så. Detta var i vecka 5 plus några dagar så det var ju tidigt. Otroligt jobbigt och tårfyllt men samtidigt känner jag att jag verkligen vill försöka igen fort nu, så det kanske på det viset är enklare än ett väldigt sent missfall eftersom kroppen inte riktigt hann bli så mentalt gravid än... Händer det så tidigt så är det nog något som inte stämde alls. Mentalt är längtan exakt lika stor som innan, även om jag också är orolig för att det ska hända igen.

Ja det klart att det är lättare med ett missfall i v 5 som än i v 15 eller 20. Förstår att du är ledsen ändå men..

Och självklart orsakar din oro inte missfall. Försök tänk rationellt nu.
  • Anonym (Oron)
    Anonym (J) skrev 2020-10-20 08:57:21 följande:

Ja det klart att det är lättare med ett missfall i v 5 som än i v 15 eller 20. Förstår att du är ledsen ändå men..

Och självklart orsakar din oro inte missfall. Försök tänk rationellt nu.

Tack. Jo. Det är enklare idag redan efter att ha gråtit ut rejält.

Känslan är att jag vill försöka direkt igen, så huvudet är mentalt med på banan iaf att det här är något jag vill. Det känns skönt att känna det så tydligt ändå.
  • Anonym (cq)

Nej du har inte på något sätt skapat missfallet.
    Man får inte missfall av oro. Då hade nog människan som art varit utdöd.

Svar på tråden Kan jag ha skapat missfallet?