• Limeblad

BF Juli 2021

HenneGrek skrev 2021-01-08 00:36:19 följande:

Hmm ok det kanske är kub då, ska ta blodprover/ha inskrivning en vecka innan i alla fall, stod bara att i Sörmland erbjuds man tidigt ultraljud eller kub så ingen aning vilket det blir haha.

Du får kanske välja om du vill göra KUB. Fosterdiagnostik brukar vara frivilligt. De berättar nog mer om det på inskrivningen.
  • Limeblad
    Imsedal skrev 2021-01-13 16:16:38 följande:

I veckan var jag och gjorde ett ultraljud, i vecka 13 (12+4) , allt såg bra ut såhär långt. Obeskrivlig känsla, att man fick se hur armar och ben viftas runt inne i magen medan man själv inte känner det.

Hur går det för er andra?

Så mysigt! Har också varit på ultraljud och tycker det fortfarande känns surrealistiskt. Kan inte riktigt greppa att det är en liten varelse där inne även om det blev lite mer konkret av att se det. Har fått resultat från KUB och det såg bra ut. Sån lättnad! Har bara berättat för familjen. Inte vänner eller jobb. Väntar någon vecka till innan närmsta vännerna får veta och sen lite till innan jobbet tror jag. Känns inte som någon stress. Har inget riskjobb, mår bra och har knappt gått upp i vikt än så tror inte någon misstänker något hehe
  • Limeblad

Gjorde ett ultraljud i förra veckan (i v 15) och då såg allt bra ut men längtar ändå till rul. Har också först i v 20 så har fyra veckor kvar. Känns som en evighet! Mår också väldigt bra, är bara lite trött och sover gärna runt lunch de dagar jag jobbar hemifrån hehe. Ser fram emot att känna bebisen och att ska synas på riktigt.

• Limeblad

Har inte berättat på jobbet än. Har inte tänkt det förrän om tidigast några veckor. Väger fortfarande som jag brukar göra så det är bara om jag har en tight tröja det syns att magen vuxit lite så jag väljer andra kläder de dagar jag inte jobbar hemifrån :)

• Limeblad
    HenneGrek skrev 2021-01-27 22:35:34 följande:

Vad härligt. Låter konstigt men är avis på de som det inte syns på än. Redan i vecka 8 fick jag liksom putmage och det började gå rykten om att jag var gravid redan då.. Är 1a barnet men ser väl ut som att det är typ 3e på min mage haha.

Ingen graviditet verkar vara den andre lik. Förstår att det inte var så kul i vecka 8 redan, så tidigt vill man ju kunna ha det hemligt (om man inte själv vill berätta).
  • Limeblad

Nu har jag börjat berätta på jobbet. Typ för chefen och närmsta kollegor. Börjar synas lite mer nu så går och suger in magen i korridorerna haha

• Limeblad

Jag har rul i mitten av nästa vecka. Tiden släpar sig fram! Men jag har känt bebisen ett par gånger så jag tror den har det bra därinne. Har blivit lite rundare nu men magen är mer mjuk än spänd. Hade hoppats fettvalken skulle sprida ut sig men den ligger kvar och pöser över jeanskanten haha

• Limeblad

RUL såg bra ut, så himla skönt! Känner bebisen lite varje dag nu och har fått mer mage så nu känner jag mig gravid på riktigt :) Hur har ni det?

• Limeblad
    Goldenrobot skrev 2021-02-24 12:12:24 följande:

Vad härligt <3 Visst ville ni kolla kön? Gick det att se? (Du behöver såklart inte skriva ut det..)

Ja, de kunde se men vi visste redan innan att det borde vara en tjej (gjort Nipt) :)
  • Limeblad
    Goldenrobot skrev 2021-02-24 16:51:00 följande:

Det har ju skrivits lite tidigare om att berätta på jobbet. Hur har ni gjort? Jag har berättat för chefen och för min närmaste kollega, som egentligen är de enda vars arbete påverkas av om jag är borta.

Nu börjar det bli dax att försöka rekrytera vikarie, så chefen tycker det är läge att informera vår lilla avdelning. Tidigare graviditeter har jag träffat kollegorna så det har varit naturligare att ta upp det dels pö om pö och sen på nåt möte. Nu jobbar vi helt på distans och ses bara på videomöten, men varje vecka har vi minst ett videomöte som är strikt inget-jobb-prat utan bara socialt och uppsluppet. Chefen tycker att det är ett bra forum att berätta, och gärna lite roligare än "om allt går som det ska är jag föräldraledig från i sommar". Jag vet inte hur dock... Startade en tråd och frågade om idéer men fick bara svar om hur pinsamt det är att inte bara kort och koncist meddela att man ska vara föräldraledig.

Hur har ni berättat? Tycker det är så mycket klurigare nu när man inte ses...

Obs, jag är alltså över 40 och jag är bland de yngsta, och alla har två-tre barn (som närmar sig tonår), så ingen kämpar med ofrivillig barnlöshet i detta nu, men jag vill ju inte heller riskera att vara plump <3

Svårt, jag är inte så spexig så jag berättade löpande för de i min arbetsgrupp när jag pratade med någon av dem i telefon/träffades på kontoret (jobbar hemifrån 2-3 ggr i veckan). Sa bara att jag ville berätta att jag ska få en bebis i sommar. Gör det spexigt om du kommer på något spexigt som känns bra för dig. Är ju din bebis, inte din chefs.
  • Limeblad
    Goldenrobot skrev 2021-02-24 18:02:04 följande:

Tack! Nej, jag vill inte vara "spexig" - jag avskyr att stå i centrum :/

Tycker det känns jobbigt att berätta såhär, så gör gärna som chefen föreslagit och tar det under mer uppsluppna former. Träffar tyvärr inte mina kollegor alls just nu, och vi har så pass mycket jobb att de samtal man har oftast hålls ganska strikt jobbrelaterade, förutom vårt återkommande "fikamöte". Om vi sågs ibland hade det känts lättare att berätta, då kan man ju - som du skriver - ta det lite löpande :) Upplever att eftersom det inte påverkar deras arbete känns det inte naturligt att berätta i ett ganska strikt jobbrelaterat samtal..

Men då kan du väl bara säga på fikamötet att du vill berätta att du ska få en bebis i sommar :)
  • Limeblad

Hur mår ni? Känns som att tiden går mycket snabbare nu. Har fått en liten mage och känner bebisen varje dag :) ibland känns det från utsidan men med tanke på hur mycket det känns för mig är jag förvånad över att det inte alltid känns utifrån.

molekyl skrev 2021-03-10 18:55:08 följande:

Det är en hemlig grupp så den går inte att söka fram. Det är 77 medlemmar just nu. Väldigt trevlig stämning. 

Skicka ett PM till mig om du vill bli tillagd.  

Du får gärna skicka om till mig (din profil verkar vara dold så det går inte kontakta dig).
  • Limeblad

Jag är kvar och mår bra :) jobbar än men mestadels hemifrån.

Har lite foglossning så får ont på blygdbenet och/eller i ljumskarna varje dag. Har sjukgymnast på att göra-listan men är inte så bra på att ta tag i sånt. Känns tråkigt att inte kunna gå så långa promenader som jag brukar men det är väl sånt man får räkna med.

Tycker om att jag har fått mage även om jag hoppas att viktökningen inte fortsätter i samma tempo resten av graviditeten för då kommer det bli tungt Haha

• Limeblad
    Kokos90 skrev 2021-06-27 18:25:20 följande:

Hur har ni det ? :) Jg har jobbat färdigt och väntar på bebis, börjar ju närma sig även om det säkert är flera veckor kvar :)

Jag jobbar T.o.m fredag och har BF 20 juli. Har varit lite stressad för att tiden gått så snabbt och att man inte kan veta om bebisen kommer i v 38 eller v 42. Känner att jag inte hunnit med att förbereda mig, varken mentalt eller praktiskt. Har haft för mycket på jobbet. Men börjar känna nu att det nog ska ordna sig. Ska börja packa BB-väska imorgon tror jag och jag tror vi köpt allt som behövs första tiden. På att göra-listan står att skriva klart förlossningsbrev, att läsa Föda utan rädsla-boken och gå en digital amningskurs. Förhoppningsvis kommer inte bebisen långt före BF så jag hinner med det.

När har du BF?
  • Limeblad
    Kokos90 skrev 2021-06-27 22:39:10 följande:

Skönt att ha jobbat färdigt , så man får lite tid för återhämtning och mental förberedelse!

Jag har varit ledig en vecka redan och har bf 18 juli, tog fyra veckors semester innan bf. Jag packade väskan idag så känner mig redo när mini vill titta ut men är inställd på att det tar flera veckor än :D

Jobbar denna vecka också så kommer ha ca 2,5 veckor till BF. Både min mamma och syster har dock fött före BF (även första barnet) och har förstått att det delvis är ärftligt så risken/chansen är att det inte blir så lång ledighet för mig.
Svar på tråden BF Juli 2021