Inlägg från: HenneGrek |Visa alla inlägg
  • HenneGrek

BF Juli 2021

Johol89 skrev 2020-12-10 10:21:55 följande:

Det har inte gått att dölja. Så många vet redan. Just nu sitter jag i personalrummet och tuggar på smörgåsrån istället för att ha idrottslektion. Som tur är har vi en extrapersonal insatt fram till jul pga corona för att täcka upp där det fattas. Idag fick jag lov att använda henne...

Är nog mitt värsta illamående hittils. Spytt flera gånger. Försöker hålla ut fram till julledigt utan att behöva vara hemma. Men idag hade det varit skönt att ha stannat hemma. Får hoppas det släpper lite efter lunchen.

Oj vad jobbigt! Jaa hoppas det släpper!
  • HenneGrek
    Limeblad skrev 2020-12-15 11:20:45 följande:

Var på ultraljud idag, fick en tid trots allt. Känns så skönt att säkert veta att allt ser ut som det ska än så länge :)

Vad härligt! Grattis!!

Jag är i vecka 8+1 och känner mig inte alls gravid.. Börjat äsa om ofostrig graviditet osv. Men verkar som att en del kan ha symptomfria graviditeter. Ska göra privat ultraljud på fredag, hoppas det ser bra ut.
  • HenneGrek

Blir ni också erbjudna ett tidigt ultraljud av landstinget innan rutinultraljudet? Jag och sambon ska gå på ett om 1,5 vecka, då är jag i vecka 13+0. Så nyfiken, vad säger de och kontrollerar då? Tiden går sååå segt fram tills dess tycker jag, haha!

• HenneGrek
    Limeblad skrev 2021-01-07 22:36:49 följande:

Är det bara ultraljud eller är det KUB som görs? Jag lämnade blodprov idag och gör ultraljud för KUB nästa vecka när jag är 12+6. De tillsammans ger en sannolikhetsbedömning för kromosomavvikelser. Tror det är något med nacken som kollas vid ultraljudet men de kollar säker också att alla kroppsdelar som bör finnas finns.

RUL har jag inbokat 19+1.

Hmm ok det kanske är kub då, ska ta blodprover/ha inskrivning en vecka innan i alla fall, stod bara att i Sörmland erbjuds man tidigt ultraljud eller kub så ingen aning vilket det blir haha.
  • HenneGrek
    Limeblad skrev 2021-01-08 05:33:47 följande:

Du får kanske välja om du vill göra KUB. Fosterdiagnostik brukar vara frivilligt. De berättar nog mer om det på inskrivningen.

Okej, ja säkert tack för svar.
  • HenneGrek

För min del går det redan rykten om att jag ska vara gravid, vilket jag fått förneka hittills. Är nu i 12+1 men min mage ser väl mer ut att vara i vecka 15-16, haha. Ska iaf vänta tills efter ultraljudet nästa vecka tänkte jag.

• HenneGrek

Vad roligt att det går bra för er, jag längtar också galet mycket efter RUL! Vi gjorde första ultraljudet i vecka 12+6 och RUL ska vi ha när jag är i vecka 17+6, är i vecka 14+0, tiden går seeegt. . Har dock blivit "tjock", med rejäl putmage. Svårt att dölja på jobbet nu. Har ni berättat för alla på jobbet?

• HenneGrek
    Limeblad skrev 2021-01-27 22:14:47 följande:

Har inte berättat på jobbet än. Har inte tänkt det förrän om tidigast några veckor. Väger fortfarande som jag brukar göra så det är bara om jag har en tight tröja det syns att magen vuxit lite så jag väljer andra kläder de dagar jag inte jobbar hemifrån :)

Vad härligt. Låter konstigt men är avis på de som det inte syns på än. Redan i vecka 8 fick jag liksom putmage och det började gå rykten om att jag var gravid redan då.. Är 1a barnet men ser väl ut som att det är typ 3e på min mage haha.
  • HenneGrek
    Limeblad skrev 2021-01-27 23:07:46 följande:

Ingen graviditet verkar vara den andre lik. Förstår att det inte var så kul i vecka 8 redan, så tidigt vill man ju kunna ha det hemligt (om man inte själv vill berätta).

Precis! Inte lätt. Har konstaterat att jag har lika stor mage som "blondinbella" hade, haha.
  • HenneGrek
    Stoppnej1515 skrev 2021-01-28 09:50:46 följande:

Spännande att det kan vara så olika hur mycket det syns. På mig syns det rejält nu, döljer det fortfarande på jobbet dock men det börjar bli riktigt svårt. Har mest sett tjock ut förut men börjar nu få en rund kula. Mysigt!

Vad mysigt! Ja svårt att dölja, tror mest jag sett tjock ut men ska nog snart berätta för fler kollegor.
  • HenneGrek

Svårt att dölja den här... Vecka 15+2 haha. Var smal innan typ 62 kg och 167 cm lång, var ska detta sluta :'D

• HenneGrek
    LyCKa55 skrev 2021-02-05 15:36:50 följande:

Fin mage!

Här kommer en bild på min:) V.19(18+4). Håller mig nog som med de andra två i storlek ungefär. Känner du nåt? Jag känner bebisen varje dag nu sen v.17 ungefär. Så mysigt!

Åh vad gulligt! Jag har misstänkt att jag känt något bubbel/fladdrar ibland men är inte säker, längtar också tills jag kan känna precis som du :D
  • HenneGrek

Frågar de alltid om man vill veta könet på RUL eller måste föräldrarna själva fråga?

• HenneGrek
    LyCKa55 skrev 2021-02-10 20:45:22 följande:

Vi har kollat kön med ett av två barn o då frågade jag om det. Vi får se imorgon:)!

Spännande! Hur vet man om man har moderkakan i framvägg eller bakvägg? Ingen har sagt något till mig haha.
  • HenneGrek
    LyCKa55 skrev 2021-02-10 21:54:37 följande:

Ja de ska de verkligen bli:) Barnmorskan sa det vid ultraljudet. Hon sa att den sitter i framvägg o är därför ivägen när man ska göra ultraljud o bilderna blir därför sämre o man känner barnet senare

Okej . Lycka till på ditt RUL! Mitt RUL är om 13 dagar, är då i vecka 17+6.
  • HenneGrek
    Goldenrobot skrev 2021-02-24 16:51:00 följande:

Det har ju skrivits lite tidigare om att berätta på jobbet. Hur har ni gjort? Jag har berättat för chefen och för min närmaste kollega, som egentligen är de enda vars arbete påverkas av om jag är borta.

Nu börjar det bli dax att försöka rekrytera vikarie, så chefen tycker det är läge att informera vår lilla avdelning. Tidigare graviditeter har jag träffat kollegorna så det har varit naturligare att ta upp det dels pö om pö och sen på nåt möte. Nu jobbar vi helt på distans och ses bara på videomöten, men varje vecka har vi minst ett videomöte som är strikt inget-jobb-prat utan bara socialt och uppsluppet. Chefen tycker att det är ett bra forum att berätta, och gärna lite roligare än "om allt går som det ska är jag föräldraledig från i sommar". Jag vet inte hur dock... Startade en tråd och frågade om idéer men fick bara svar om hur pinsamt det är att inte bara kort och koncist meddela att man ska vara föräldraledig.

Hur har ni berättat? Tycker det är så mycket klurigare nu när man inte ses...

Obs, jag är alltså över 40 och jag är bland de yngsta, och alla har två-tre barn (som närmar sig tonår), så ingen kämpar med ofrivillig barnlöshet i detta nu, men jag vill ju inte heller riskera att vara plump <3

Åh vet inte hur jag hade gjort om vi hade jobbat hemifrån på mitt jobb men jag berättade för min chef i vecka 12 för vi hade ändå ett samtal inbokat då som hon gör individuellt med alla medarbetare. Kändes naturligt att berätta just då. Dessutom går vi 20000 steg om dagen på jobbet och lyfter 300-800 kg om dagen så jag ville meddela att ifall jag blir trött och så, så kanske jag behöver sätta mig ner någon gång, vilket jag fick fullt stöd för . Sedan fick några kollegor i taget veta då och då och nu efter RUL vet alla. Så nu får jag lite extra hjälp att lyfta på jobbet av kollegorna, känns bra!
  • HenneGrek
    Limeblad skrev 2021-03-07 11:18:06 följande:

Nej, jag har möjlighet att jobba hemifrån. Kommer nog fortsätta vara på kontoret någon dag i veckan i alla fall.

Ok vilken tur! Jag jobbar på lager. Det är flera personer på flera avdelningar som fått corona så finns ju risk att jag också får det :/
  • HenneGrek
    LyCKa55 skrev 2021-03-08 21:33:51 följande:

Jag jobbar som optiker o blev omplacerad från o med idag. Nu ska jag inte träffa kunder mer utan beställa glasögon, montera mm. Konstigt men skönt att det tas på allvar

Vad bra att du blev omplacerad! Och skönt för er andra som jobbar hemifrån ! Själv jobbar jag på lager och det finns ingen garanti för att jag inte ska bli smittad där, därför ska min chef stänga av mig när jag fått moderskapsintyget och vi fixat lite papper. Är nu i vecka 20. Är flera personer på andra avdelningar som fått corona 8-9 personer fick det under kort tid på olika avdelningar för ca 3 veckor sedan. Chefen sa att det är upp till mig hur jag vill göra och jag ska inte skämmas för att söka gravpeng . Kan inte bli omplacerad eller jobba hemifrån så.
Svar på tråden BF Juli 2021