Goldenrobot skrev 2021-02-24 16:51:00 följande:
Det har ju skrivits lite tidigare om att berätta på jobbet. Hur har ni gjort? Jag har berättat för chefen och för min närmaste kollega, som egentligen är de enda vars arbete påverkas av om jag är borta.
Nu börjar det bli dax att försöka rekrytera vikarie, så chefen tycker det är läge att informera vår lilla avdelning. Tidigare graviditeter har jag träffat kollegorna så det har varit naturligare att ta upp det dels pö om pö och sen på nåt möte. Nu jobbar vi helt på distans och ses bara på videomöten, men varje vecka har vi minst ett videomöte som är strikt inget-jobb-prat utan bara socialt och uppsluppet. Chefen tycker att det är ett bra forum att berätta, och gärna lite roligare än "om allt går som det ska är jag föräldraledig från i sommar". Jag vet inte hur dock... Startade en tråd och frågade om idéer men fick bara svar om hur pinsamt det är att inte bara kort och koncist meddela att man ska vara föräldraledig.
Hur har ni berättat? Tycker det är så mycket klurigare nu när man inte ses...
Obs, jag är alltså över 40 och jag är bland de yngsta, och alla har två-tre barn (som närmar sig tonår), så ingen kämpar med ofrivillig barnlöshet i detta nu, men jag vill ju inte heller riskera att vara plump <3
Åh vet inte hur jag hade gjort om vi hade jobbat hemifrån på mitt jobb men jag berättade för min chef i vecka 12 för vi hade ändå ett samtal inbokat då som hon gör individuellt med alla medarbetare. Kändes naturligt att berätta just då. Dessutom går vi 20000 steg om dagen på jobbet och lyfter 300-800 kg om dagen så jag ville meddela att ifall jag blir trött och så, så kanske jag behöver sätta mig ner någon gång, vilket jag fick fullt stöd för
. Sedan fick några kollegor i taget veta då och då och nu efter RUL vet alla. Så nu får jag lite extra hjälp att lyfta på jobbet av kollegorna, känns bra!