• Limeblad

BF Juli 2021

Blåstjärna skrev 2020-11-28 09:52:32 följande:

Är i v 7 imorgon och illamåendet har slagit till ordentligt redan. Förra graviditeten mådde jag illa mellan v 7-17 och fick gå på Lergigan Comp ca 3-4 tabletter om dagen för att kunna arbeta. Kände tendenser till illamående redan i början av veckan (v.6) och tog därför kontakt med min läkare och fick utskrivna tabletter denna gång med då de troligen skulle bli likadant. Har tagit igår och idag men trots tabletter idag mår jag illa.. är rädd att de blir ännu värre denna gång.. usch!!! Men, bara att stå ut och vara tacksam för att de troligen är ett levande pyre för inne (mådde inte alls illa min första graviditet som slutade i MA). Så håller hoppet uppe att de lever denna gång.

Hur mår ni andra?

Vad jobbigt det låter! :/ Jag är i v 7 nu och mår illa direkt jag vaknar (men inte så jag kräks). Är känsligare för dofter och har svårt att äta på morgonen för allt känns äckligt. I övrigt gör det ont i magen till och från varje dag, spänner och drar lite överallt. Det är min första graviditet så har inget att jämföra med men i det stora hela känner jag mig rätt förskonad från krämpor ändå. Lika bra att utgå från att det kommer bli värre Haha

Har bokat inskrivningssamtal i nästa vecka. Går man på det själv eller brukar man ha sin partner med?
  • Limeblad
    LyCKa55 skrev 2020-11-29 12:34:31 följande:

Så olika det är med inskrivningen! Jag har haft hälsosamtal på telefon med min BM. De fick jag nu i v.9

Mitt inskrivningssamtal är inte förrän v.11. Och ultraljudet i början av v.14. Känns så sent alltihop. Men de beror väl på att det är tredje barnet antar jag. Men man är ju lika orolig såhär i början denna gång med.

Jag går in i v.10 på tisdag. Mår illa till o från, speciellt när jag blir hungrig. Sen kan de gå långt mellan att jag känner nåt men jag mår illa varje dag. Har dragningar/ont vid höfterna, alltså i magen fast i sidorna. Tror de växer o drar. Sen kanske de är lite början till nån foglossning. Har jag ju haft innan med de andra fast senare.

Min mage börjar synas nu tycker jag o ser svullen ut.

Jag trodde man hade inskrivningssamtalet först. Att det var hälsosamtalet.

Jag hade tänkt boka privat ultraljud före jul. Skulle vara kul att kunna visa bild då. Men nu verkar allt vara fullbokat. Så det känns ju lite typiskt. Men jag hoppas att det kan finnas tider hos den mvc jag skriver in mig hos. Annars får det bli efter jul.
  • Limeblad
    HenneGrek skrev 2020-12-03 21:37:24 följande:

Hej! Har ni något tips till mig om att inte stressa upp mig? Jag är i vecka 6+3. Just nu har vi det stressigt på jobbet innan julen och jag arbetar på ett fysiskt tungt jobb. Vi lyfter säkert minst 700 kg om dagen och går 20000 steg/dag. När jag stressar på jobbet blir jag ännu mer stressad över att jag ska få missfall. Hur lugnar man ner sig?

Enligt 1177 ökar inte stress risken för missfall så försök tänka så. Fysisk aktivitet är inte heller farligt (det är okej att träna som vanligt till v 20) så jag tror inte det är någon fara :) men lätt att känna oro ändå. Själv är jag lite orolig för att jag glömmer bort folsyran vissa dagar. Hemma har jag burken framme men igår var jag på kontoret hela dagen och då kom jag inte alls ihåg.
  • Limeblad

Idag var jag på inskrivning och fick lämna prover. Hade hoppats kunna boka tidigt ultraljud men det gick inte utan medicinska skäl. Har kollat privat men allt verkar helt fullbokat lång tid framöver. Så får vänta till efter jul för att få veta att det definitivt finns något de inne. Har typ noll symtom nu men tänker att så länge jag inte blöder så är det nog som det ska.

• Limeblad

Var på ultraljud idag, fick en tid trots allt. Känns så skönt att säkert veta att allt ser ut som det ska än så länge :)

• Limeblad
    LyCKa55 skrev 2020-12-16 08:03:25 följande:

Här ligger man nerbäddad o fick igår svar att jag hae covid-19. Lagom jobbigt psykiskt när man är gravid. Ingen vet nånting om hur det kan påverka bebisen. Även om man tror att de inte gör de.. Måste ringa MVC idag. Se vad dom säger. Blir jag frisk inom en vecka (som man måste stanna isolerad) så hinner jag med ultraljudet men att göra KUB är tveksamt för jag kan inte ta blodproverna...Är i v.12 från igår..

Vilken jobbig situation! Håller tummarna för att allt går bra. Finns det någon möjlighet att göra NIPT? Är ju dock dyrt privat men om du är orolig för fosterskador kanske det kan vara värt.
  • Limeblad
    Limeblad skrev 2020-12-16 18:29:19 följande:

Vilken jobbig situation! Håller tummarna för att allt går bra. Finns det någon möjlighet att göra NIPT? Är ju dock dyrt privat men om du är orolig för fosterskador kanske det kan vara värt.

Inte kopplat till Corona då men annars tänkte jag :)
  • Limeblad
    LyCKa55 skrev 2020-12-17 08:10:07 följande:

På MVC är dom ju helt lugna trots coviden så jag får lita på att det ska vara okej. Har ju även båda ultraljuden framför mig där dom kollar vad dom kan så det är nog det de får bli. Vad undersöker man vid NIPT?

Kromosomavvikelser (Trisomi 13, 18, 21). Det är en analys av barnets DNA med högre känslighet än KUB. Tänkte iom att du vill göra KUB egentligen. Får man ett dåligt resultat på KUB brukar man erbjudas NIPT men man kan också göra göra det direkt om man vill och kan lägga pengarna på det (kostar närmare 6 000 kr privat).
  • Limeblad

Jag mår fortfarande bra. Är v 10+3 så hoppas att det betyder att jag inte kommer må illa något. Börjar bli tröttare och vilar/somnar gärna lite på eftermiddagen.

• Limeblad
    HenneGrek skrev 2021-01-07 22:13:43 följande:

Blir ni också erbjudna ett tidigt ultraljud av landstinget innan rutinultraljudet? Jag och sambon ska gå på ett om 1,5 vecka, då är jag i vecka 13+0. Så nyfiken, vad säger de och kontrollerar då? Tiden går sååå segt fram tills dess tycker jag, haha!

Är det bara ultraljud eller är det KUB som görs? Jag lämnade blodprov idag och gör ultraljud för KUB nästa vecka när jag är 12+6. De tillsammans ger en sannolikhetsbedömning för kromosomavvikelser. Tror det är något med nacken som kollas vid ultraljudet men de kollar säker också att alla kroppsdelar som bör finnas finns.

RUL har jag inbokat 19+1.
Svar på tråden BF Juli 2021