Inlägg från: Goldenrobot |Visa alla inlägg
  • Goldenrobot

BF Juli 2021

Juliab:

Hur känner du inför de arbetsuppgifter som du i så fall erbjuds?

Jag hade vanlig influensa för ett par år sedan och jag har aldrig varit så sjuk! Har stor respekt för covid eftersom man inte alls kan förutså hur det slår. Jag jobbar helt och hållet hemifrån sedan mars-20. Åker inte kommunalt och avstår alla resor och sambon sköter t ex matinköp. Jag är kanske överdrivet nojjig(?). _Jag_ hade avstått flygtjänst - om det är möjligt <3

• Goldenrobot

..och hej tråden förresten :)

Här gled jag in bara sådär :)

Är 41 och har två barn sedan tidigare (2011 och 2014). Redan vid förlossningen 2014 sa vi att vi skulle göra om det men så kom det en massa emellan. Nu börjar jag känna mig lite för gammal - eller i alla fall att våra äldre barn börjar bli så stora - så lite kluven till att börja om...

Såklart glad åt det lilla pyret som överraskade <3

Skulle på KUB igår men var hos läkare förra veckan och var längre gången än enligt sista mens så fick göra KUB direkt på en återbudstid då. Fick bra siffror men valde ändå att göra NIPT så lämnade prov för det imorse. Beroende på resultatet (vilken lång väntan?!) så är nästa tid inte förrän i mitten av feb då jag har RUL i vecka 20. Har ni också så sent? Är beräknad den 7 juli enligt KUB.

• Goldenrobot

Ah, LyCKa55, då har vi RUL bokat samma dag :) Jag är beräknad den 7 juli så är 19+4 då.

Har fått för mig att det varit strax efter 18+ tidigare..? Nu är jag mest rädd för förkylningssymptom som skulle innebära att man måste boka om till ännu senare...

• Goldenrobot

Verkligen lustigt med så olika storlek på magar. Jag är i vecka 18 och har ingen "gravidmage" - tredje graviditeten och med de tidigare hade jag absolut haft svårt att dölja det den här veckan.

Nu jobbar jag hemifrån så ingen på jobbet märker ju något oavsett, men jag skulle lätt kunna åka till kontoret utan att nån skulle ens misstänka nåt. Har ff mina "vanliga" jeans t o m. Det är så jag börjar undra om allt verkligen står rätt till därinne...

• Goldenrobot
    LyCKa55 skrev 2021-02-10 17:54:39 följande:

Imorgon är det dags för RUL! Börjar bli väldigt spänd o nervös! Vill så gärna ha en flicka så vi får se hur reaktionen blir om de skulle säga pojke. Har redan två grabbar nämligen..

Spännande! Hade för mig att vi hade RUL samma dag, men jag har inte förrän på måndag. Min mage har inte vuxit så varje dag den här veckan har jag tänkt ringa barnmorskemottagningen för att slippa oroa mig ända till måndag. Ringde min barnmorskas telesvar i måndags men hon var sjuk så nu försöker jag tagga ner min oro istället... Jag vet att det är olika när magen kommer men att jag nu i tredje graviditeten inte ens har mage i vecka 19 när jag redan i första graviditeten hade mage långt tidigare gör mig faktiskt orolig. Samma med rörelser trots moderkaka i bakvägg :/

Vi har två tjejer sen tidigare och jag var säker på en till tjej :) Får se vad de säger på måndag och om det stämmer med NIPT i så fall.
  • Goldenrobot
    LyCKa55 skrev 2021-02-10 20:44:36 följande:

Jag hade faktiskt den 15/2 först men ringde o fick ändrad dag då de va så sent för mig. Är nu i v.20(19+3). Skulle ha varit i v.21 på måndag.

Jag har moderkakan i framvägg men känner bebisen sparka varje dag. Så det är lugnande. Jag förstår din oro! Men det är olika för alla och olika i olika graviditeter. Det är säkert ingen fara!

Tack för lugnande ord <3

Jag ringde min barnmorska imorse (igen) men har inte fått tag på henne så ringde drop-in-rådgivningen till slut och fick faktiskt mitt RUL ombokat till en återbudstid idag jag också - så nu har vi RUL samma dag ändå ;) Är dock mer nervös än glad...
  • Goldenrobot

Allt såg perfekt ut! Mätningen diffade inte en enda dag jämfört med KUB så BF är den 7 juli. Det var väldigt tydligt att det var en pojke, vilket även NIPT visade. Blyg verkar han dock ändå som håller sig så gömd därinne trots att det enkelt skulle gå att dölja en växande mage i dessa pandemi- och hemarbetstider (jag var senast på kontoret nån gång i somras...)

Nu är jag helt slut <3

• Goldenrobot
    LyCKa55 skrev 2021-02-11 21:38:56 följande:

Va härligt! Grattis! Har du barn sen innan?

Jag fick också behålla samma BF, den 3:e juli:)

Skönt att kunna jobba hemifrån!

Tack <3 ..och grattis till din välmående flicka!

Vi har två tjejer sen tidigare; de blir sju och tio här i veckorna. Början av graviditeten var exakt som med nr två: framflyttad exakt en vecka vid tidigt ultraljud, så var säker på att det var en till tjej. Men det verkar inte vara nån tvekan om att det är en lillebror <3

Hur gamla är dina pojkar?

Jag älskar möjligheten till hemarbete! Saknar fikasnacket med kollegorna men så ljuvligt i övrigt! (Förutom datorn och allt som står framme..)
  • Goldenrobot
    Imsedal skrev 2021-02-13 15:55:30 följande:

Har RUL på ca 2 veckor, känns super långt dit! Man vill ju veta om allt står rätt till och hur allt ser ut för bebis. Så nervös. Ni som har varit redan, hur ser era RUL bilder ut? Kunde ni se könet på dem dvs nub teorin? Vi vill veta kön så är så nyfiken på vad det kan vara för någon liten sparvel i magen. Sen spelar såklart könet ingen roll så, det viktigaste för oss är att barnet är friskt! Men såklart nyfiken blir man!

Våra bilder är ärligt talat inget vidare... Däremot såg vi väääldigt tydligt en pung under ultraljudsundersökningen. Har bekostat NIPT och det visade pojke. Hon som gjorde ultraljudet sa att felmarginalen avs kön på NIPT är en på 1000, och jag berättade inte för henne före undersökningen vad NIPT visat :)
  • Goldenrobot
    Kokos90 skrev 2021-02-13 21:46:41 följande:

Så roligt med alla ultraljud!! Vi hade också i veckan, visade sig vara en frisk liten tös:) men blev flyttade igen!! Så segt att behöva ?göra om? flera dagar hahan npgon mer som blivit flyttad både vid kub och rul? Jag blev flyttad 6 dagar på kub och ytterligare 5 på rul så totalt 11 dagar .. trodde inte det skulle skilja så mycket mellan kub och rul men det kanske är vanligt ??

Lycka till till er som fortfarande har rul framför er:)

Grattis till friska lilla flickan <3

Jag blev flyttat en vecka vid KUB (eller egentligen vid VUL, så då fick jag direkt en återbudstid till KUB så det inte skulle riskera att göras för sent..), men framåt så snuvades istället på en vecka ;) RUL stämde på dagen med KUB. I en av mina tidigare graviditeter har jag för mig RUL skiljde ett par dagar från KUB, men eftersom mätning vid KUB ska vara med tillförlitlig(?) än RUL så ändrade de inte BF då. Alla barn ska ju växa lika i början och sen kan de växa lite olika ju senare i graviditeten som jag fattat det.

Känner mig ö h t lite snuvad på den här graviditeten som "missade" en vecka och fortfarande en bit in i vecka 20 inte ens själv kan se att jag är gravid öven om jag är helt utan kläder :o Skönt att inte vara stor när man ska på med vinterkläder o s v förstås, men så svårt att fatta att det är nån där och så gillar jag ju att ha lilla magen <3 Så mysigt ju! Men det hinner ju komma :)

Börjar dock verkligen förstå hur folk kan missa en graviditet i flera månader :D Jag har varit gravid två gånger tidigare och är relativt normalbyggd och inte särskilt lång, men den här graviditeten vill verkligen vara anonym...
  • Goldenrobot
    Limeblad skrev 2021-02-24 11:04:06 följande:

RUL såg bra ut, så himla skönt! Känner bebisen lite varje dag nu och har fått mer mage så nu känner jag mig gravid på riktigt :) Hur har ni det?

Vad härligt <3 Visst ville ni kolla kön? Gick det att se? (Du behöver såklart inte skriva ut det..)
  • Goldenrobot

Det har ju skrivits lite tidigare om att berätta på jobbet. Hur har ni gjort? Jag har berättat för chefen och för min närmaste kollega, som egentligen är de enda vars arbete påverkas av om jag är borta.

Nu börjar det bli dax att försöka rekrytera vikarie, så chefen tycker det är läge att informera vår lilla avdelning. Tidigare graviditeter har jag träffat kollegorna så det har varit naturligare att ta upp det dels pö om pö och sen på nåt möte. Nu jobbar vi helt på distans och ses bara på videomöten, men varje vecka har vi minst ett videomöte som är strikt inget-jobb-prat utan bara socialt och uppsluppet. Chefen tycker att det är ett bra forum att berätta, och gärna lite roligare än "om allt går som det ska är jag föräldraledig från i sommar". Jag vet inte hur dock... Startade en tråd och frågade om idéer men fick bara svar om hur pinsamt det är att inte bara kort och koncist meddela att man ska vara föräldraledig.

Hur har ni berättat? Tycker det är så mycket klurigare nu när man inte ses...

Obs, jag är alltså över 40 och jag är bland de yngsta, och alla har två-tre barn (som närmar sig tonår), så ingen kämpar med ofrivillig barnlöshet i detta nu, men jag vill ju inte heller riskera att vara plump <3

• Goldenrobot
    Limeblad skrev 2021-02-24 17:24:17 följande:

Svårt, jag är inte så spexig så jag berättade löpande för de i min arbetsgrupp när jag pratade med någon av dem i telefon/träffades på kontoret (jobbar hemifrån 2-3 ggr i veckan). Sa bara att jag ville berätta att jag ska få en bebis i sommar. Gör det spexigt om du kommer på något spexigt som känns bra för dig. Är ju din bebis, inte din chefs.

Tack! Nej, jag vill inte vara "spexig" - jag avskyr att stå i centrum :/

Tycker det känns jobbigt att berätta såhär, så gör gärna som chefen föreslagit och tar det under mer uppsluppna former. Träffar tyvärr inte mina kollegor alls just nu, och vi har så pass mycket jobb att de samtal man har oftast hålls ganska strikt jobbrelaterade, förutom vårt återkommande "fikamöte". Om vi sågs ibland hade det känts lättare att berätta, då kan man ju - som du skriver - ta det lite löpande :) Upplever att eftersom det inte påverkar deras arbete känns det inte naturligt att berätta i ett ganska strikt jobbrelaterat samtal..
  • Goldenrobot

Jag jobbar också helt och hållet hemifrån. Senaste året har jag varit på kontoret typ tre gånger; ingen gång sedan jag blev gravid faktiskt.

• Goldenrobot
    Limeblad skrev 2021-03-23 21:39:21 följande:

Hur mår ni? Känns som att tiden går mycket snabbare nu. Har fått en liten mage och känner bebisen varje dag :) ibland känns det från utsidan men med tanke på hur mycket det känns för mig är jag förvånad över att det inte alltid känns utifrån.

Du får gärna skicka om till mig (din profil verkar vara dold så det går inte kontakta dig).

Gärna till mig med :)
Svar på tråden BF Juli 2021