• Limeblad

BF Juli 2021

Plussade idag (+3 veckor). Fattar inte riktigt hur man räknar men NC säger BF 23 juli. Min första graviditet!

• Limeblad
    Ciccilee skrev 2020-11-16 15:54:47 följande:

Jag kommer inte gå med i någon fb grupp heller, så jag stannar här!

Jag har mått så sjukt illa sedan dagen efter min mens skulle ha kommit. Mår illa av att äta och mår illa av att inte äta, vissa lukter startar kräkreflexerna på en gång.

Har också väldigt ömma bröst och haft lite lätt molvärk till och från sedan nån dag innan mensen skulle ha kommit. Nu har också tröttheten slagit till för mig, vet inte om de är graviditeten i sig eller om jag äter dåligt pga illamåendet. Kanske en kombo?

Jag är för övrigt 34 och detta är mitt första barn om det går vägen :)

Jag har inte så bra koll på hur man räknar gravidveckor och bf, men kollade på 1177 och då blir bf 17 juli också laddade jag ner appen preglife som säger 16 juli. Det står på båda ställen att jag är i vecka 6 iallafall (5+2)

Hur tidigt ringer man barnmorska egentligen? Så mycket nytt gör mig nu!

Beroende på var du bor är det nog bra att boka inskrivning direkt. Det MVC jag ville välja hade inte tid förrän 29 december. Fick bli ett annat ställe nu. Då fick jag tid 7 december (är i v 8 då).
  • Limeblad
    vintergatantrettiotre skrev 2020-11-20 15:41:53 följande:

nej en gång :) och vanligt missfall en gång. 

Det var obehagligt men är glad för den fantastiska högkvalitativa vård vi har (även om gynakuten är ett kapitel för sig... knappast personalens fel utan resursbristen).

Nåja, vill inte kapa tråden med denna överspelade historia. :)

Hur mår ni andra just nu, vad händer?

Jag har bara lite symtom. Som ganska lätt mensvärk till och från, är törstigare än vanligt och i morse mådde jag lite lätt illa (så det räknas knappt). Tror nästan inte på att jag är gravid xD Vill bara få göra ett ultraljud för att få det mer svart på vitt Haha
  • Limeblad
    HenneGrek skrev 2020-11-20 17:44:27 följande:

Funderar på att boka ett privat ultraljud precis innan julen sen, så känns det också bättre att berätta för närstående att jag är gravid på julen. Har ni berättat för många att ni är gravida? En fråga också, om någon ni inte berättat för, erbjuder er till exempel ett glas vin, vad har ni för undanflykter för att inte avslöja graviditeten då? Tips?

Samma här! Känns roligt att kunna visa bild och tror det blir svårt för mig att ta mig förbi julen utan någon alkohol utan att någon frågar. Är inte en som vanligtvis undviker. Än så länge har jag undvikit sammanhang med alkohol och kommer nog fortsätta med det. Är bara min man som vet än så länge.
  • Limeblad
    mangon skrev 2020-11-20 21:03:42 följande:

Finns det ngn hemlig fb grupp för oss med bf i juli?

Faniljeliv är så segt på min telefon!

Fler här som har bf runt 21 juli?

Jag har 23 juli (tror jag). Är dock inte med i någon Facebookgrupp
  • Limeblad
    HenneGrek skrev 2020-11-21 18:37:49 följande:

Använder ni någon gravidapp? Jag har använt mig av natural cycles och den säger att jag är i vecka 4+5. Sedan laddade jag hem Preggo och den appen säger 4+3. Då blev jag lite fundersam och laddade hem Preglife som säger att jag är i vecka 4+4. Hahaha. Vilken ska man följa? Har uppgett senaste mens 20 oktober i alla appar.

Jag går på natural cycles eftersom den bedömer ägglossning mer exakt. I alla fall då jag registrerat både tempning och ägglossningstester.
  • Limeblad

Hur mår ni? I natt hade jag så svårt att sova för att det värkte så i livmodern. Jag brukar knappt ha mensvärk så är inte alls van vid känslan.

• Limeblad
    HenneGrek skrev 2020-11-23 19:15:20 följande:

Hur långt gången är du nu limeblad? Själv mår jag bra, en del ont i magen idag och igår och lite pirr i brösten igår. Funderar på att ringa mvc imorgon (heter det så?). Är då i vecka 5+1. Har ni andra ringt barnmorskemottagning än? Fast tänkt om man får mf. Hmmm..

Jag är 5+3 tror jag eller om det är 5+6. Har inte fattat om man ska räkna från 2 veckor före ägglossning eller från senaste mens. Har bokat tid men på den mottagningen ska man skriva in sig tidigast i v 8 så har inte tid förrän om två veckor.
  • Limeblad
    HenneGrek skrev 2020-11-23 20:49:37 följande:

Ok, spännande! Räkna från första dagen på senaste mensen du hade . Jag var också tvungen att googla lite för att fatta hur man räknade. Så man räknar alltså från tiden innan man ens var gravid eller hade haft ägglossning, haha.

Isåfall den längre tiden. Jag har dock en cykel på 27 dagar och en lutealfas på bara 8 dagar så min ägglossning är senare än vad den är för de flesta. Natural Cycles beräknar därför till 5+3 :)
  • Limeblad
    Ciccilee skrev 2020-11-25 16:26:05 följande:

Någon som berättat för någon om graviditeten än? Jag har berättat för min mamma endast :) funderar på att kläcka nyheten på julafton för resten av familjen med syskon osv. Kommer vara i v. 12 då ungefär!

Vi har inte berättat för någon än. Vill ha det för oss själva ett tag till. Tänkt berätta för familjen vid jul/nyår och vänner något senare.
Svar på tråden BF Juli 2021