Anmäla till soc?
Hur gamla är barnen? JU äldre de blir, desto mer tas det hänsyn till deras önskemål, så om de inte är pyttesmå så kan det till slut bli så att ett skolbyte kan bli aktuellt, oavsett vad mamma säger. Men det kan vara en lång process dit. Det bästa är förstås att pappan igen försöker få fram samarbetssamtal. Vägrar hon så är det en bra grund för att gå vidare till advokat. Samarbetssvårigheter är i dag en av de vanligaste anledningarna till vårdnadstvister. Troligen vill väl inte mamman hamna i en sådan, så kanske kan hon hellre försöka tillmötesgå tex ett skolbyte för det barn som vill det, än att bli dragen inför domstol pga samarbetssvårigheter.
Så som du redan fått tips om, försök få med henne till familjerätten. Går inte det, kontakta soc om att det är så bråkigt hemma hos henne, att ni är roade över barnen. Om skolan tycker, så kan även den göra orosanmälan om de anser att det är bråkigt och oroligt kring barnen.
Sedan har du en lite förlegad åsikt om detta med mamma/pappa i rätten. Det har skett en förändring där senaste åren. Rätten ska se "könlöst" på fallen, så mycket som det går. Min man vann tex både boende och vårdnad mot sitt ex. Hon hade sagt precis som du "mammor vinner lättare" men det gjorde hon inte alls, då rätten såg igenom allt galet hon sa och hade gjort.
Jag har en vän just nu som ligger i vårdnadstvist där hon yrkat på enskild vårdnad men pappan gemensam (som de har sedan tidigare). Just nu har vi ingen aning om hur det kommer gå men det har hela tiden känts som att utredningen "berömmer" pappan för de små saker de kan hitta med honom, och försöker hitta anledningar till att de ska kunna fortsätta ha gemensam (vilket de inte borde ha, den här pappan är inte normal), men bara som exempel på att rätten inte dömer automatiskt efter kön.
Jag tycker pappan kan kontakta en juristfirma och berätta om läget, vad som gjorts innan, och fråga hur en advokat tycker man ska göra. Tipset vi fick när min man var i samma sits var att hitta en firma som förstås fokuserar på familjerätt men också brottmål, för det är ofta mer rutinerade advokater då (den min hade var toppen!). I varje fall stämde detta i vårt fall.
Nu när barnkonventionen blivit lag lyfts barnens åsikter in mer och mer också. I en utredning hörs ju barnen också, så om nu något barn verkligen själv uttrycker att det vill bo mer hos er, ska det förstås fram.