Trött på att bli påhoppad av lösspringande hundar i skogen!
De flesta hundra som är lösa sköter sig bra, tycker jag. Men min son är fortfarande efter flera år ganska hundrädd efter att en stor hund kom springande och böjde sig fram och slickade honom i ansiktet när han var sådär två år och jag drog honom i pulka här i närmaste lilla skogsdungen.
Hunden var snäll och gick iväg när jag sa åt den, men skadan var liksom redan skedd.
Ingen hundägare i sikte såklart.
Jag tror att de flesta hundägare tror att deras hundar inte söker kontakt med andra människor när de släpper dem ur sikte, men de kan ju inte veta säkert. Jag tycker nog att man ska ha sin hund under uppsikt när man är i en liten skog inne i stan.
Sen måste hundägare förstå att andra människor inte alltid förstår sig på hundar. en gång mötte jag en kvinna med en pitbull som morrade rejält åt mig. Vi stod vid en järnvägsövergång med bommarna nere. Hunden drog i kopplet. Det var läskigt. Hon sa surt: Ser du inte att han vill hälsa? Eh, nää jag som inte är hundmänniska ser att det är en morrande pitbull som visar tänderna....sa jag inte. Men hade velat säga det.