Inlägg från: Ekdahl |Visa alla inlägg
  • Ekdahl

Vad är din åsikt om manliga feminister?

MsFry skrev 2021-01-30 18:55:52 följande:

Hade det handlat om en myndighet gäller samma argument för överepresentation, varför tror du att det inte skulle göra det?

Stämmer inte. Jämställdhetsmyndigheten försöker inte ens dölja att det är just kvinnorna de jobbar för.

"Formella hinder liksom ekonomiska och sociala aspekter ska inte hindra kvinnor från att ha samma möjligheter som män att vara aktiva samhällsmedborgare och att forma villkoren för beslutsfattandet. Målet tar sikte på formella politiska rättigheter ? möjligheten att delta i demokratiska processer både som väljare och som vald. Möjligheten att påverka beslutens innehåll förutsätter deltagande i beslutsfattandet. För att kvinnor ska kunna uppnå halva den reella makten, oavsett sektor, krävs också inflytande över vilka frågor som tas upp på respektive avvisas från dagordningen. Det gäller beslutsprocessen på såväl alla politiska nivåer i samhället inklusive EU-nivån, som arenor som ligger utanför det formellt demokratiska systemet"

www.jamstalldhetsmyndigheten.se/om-jamstalldhet/sveriges-jamstalldhetspolitik/1-en-jamn-fordelning-av-makt-och-inflytande

Uppenbarligen är det bara ett problem om kvinnor inte har halva den reella makten oavsett sektor.

Ojämställdhetsmyndigheten som sagt...
  • Ekdahl
    MsFry skrev 2021-01-30 20:17:24 följande:

Ja alltså nu var ju frågan om jag tillämpar samma argument för könsfördelning på alla myndigheter. Och ja det gör jag.

Hur denna myndighets uppdrag är formulerat är inte riktigt relevant för just den diskussionen.

Men vad är problemet med det uppdraget tycker du?

Problemet är att det inte är ett jämställt förhållningssätt. Det är ok att 90 procent av de styrande på ett område är kvinnor men ett problem om 65 procent av de styrande på ett annat område är män.
  • Ekdahl
    MsFry skrev 2021-01-30 20:17:24 följande:

Slår man ut det på en totalsumma så påverkar knappast denna lilla myndighets sneda fördelning resultatet till kvinnors fördel, så stor är snedfördelningen idag. Om män vill jobba med dessa frågor ska de såklart söka sig till den myndigheten. Det är ju del av det hela; att utreda och förändra på alla sätt så att makten fördelas jämnare. Oavsett vad skälet är till att det ser ut som det gör. Om det beror på att kvinnor frivilligt gör andra val måste vi ta reda på varför just kvinnor gör dessa val och varför män inte gör dessa val. Och varför premieras de val män gör.

Varför söker sig inte män till myndigheten? Det vore väldigt intressant att begära ut ansökningarna till denna myndighet för att se hur de ser ut. Tyvärr har jag inte energi eller tid nog att ägna mig åt det.

Du har det där typiska feministiska förhållningssättet att om män är i minoritet så är det männens fel och inget man behöver göra något åt men om kvinnor är i minoritet är degmtdiskriminering och åtgärder måste vidtas omedelbart för att öka andelen kvinnor.

Det är verkligen skrattretande att någon på riktigt inbillarsigxatt feminism skulle vara jämställdhet. För det är en motsats till jämställdhet.
  • Ekdahl
    MsFry skrev 2021-01-31 08:54:12 följande:

Nej nu hittar du på, det är inte min åsikt.

Ok, då tar vi om det.

vad anser du att jämställdighetsmyndigheten ska göra för att bli mer jämställd? Hur ska vi få mer jämställd fördelning gällande studenter? Vad ska vi göra åt att pojkar hamnar efter i skolan?

Några av de frågor som nonchaleras i feminismens namn.
  • Ekdahl
    MsFry skrev 2021-01-31 09:08:23 följande:

Tar om? Det där är nya frågor, men jag kan spela med.

Myndigheten bör anställa fler män.

Fördelningen gällande studenter och pojkars resultat i skolan anser jag ha samma grundorsak: tjejer pluggar vidare och lägger mer tid på skolan för att de uppmuntras till det, pojkar behöver få samma uppmuntran redan från tidig ålder. Det är sammankopplat till de gamla sunkiga könsrollerna: tjejer förväntas vara skötsamma och lydiga medan pojkar inte har samma krav på sig. I detta fall är könsrollerna en klar nackdel för pojkarna/männen.

Fast återigen skyller du på orsaker istället för att fokusera på den egna verksamheten.

Lek med tanken att de tekniska universiten hade åberopat könsroller som orsak till att kvinnor inte söker sig dit i större omfattning och lämnat det där.

Det är skolan och utbildningssystemet som ska ta ansvar för pojkarnas skolresultat.
  • Ekdahl
    MsFry skrev 2021-01-31 09:53:01 följande:

Återigen? Skyller på? Vad sjutton menar du? Orsaker till problem är just orsaker och det är de man behöver åtgärda.

Jag kommer inte skriva en hel essä om olika orsaker och åtgärdsplaner så du får nöja dig med rotproblemet och sen försöka förstå att varje enskild situation har en egen uppsättning åtgärder. Det är liksom så självklart att jag inte förväntade mig att du behövde sådana detaljerade redovisningar. Jag tror inte heller att det skulle få plats i detta forum.

Eftersom du inte kan styra könsrollerna på det sättet så blir det samma sak som att inte göra någonting. Du tror väl inte att Chalmers eller KTH skulle komma undan med 90 procent män i styrelsen och stor majoritet män i utbildningarna, genom att säga att vi behöver ändra könsrollerna.

De har varit tvungna att vidta direkta åtgärder såsom kvotering och riktade insatser för att attrahera kvinnor och tjejer.

Du behöver inte göra någonting som jämställd, annat än att medge att jämställdhetsmyndigheten har samma ansvar att attrahera män som Chalmers och KTH har att attrahera kvinnor.
  • Ekdahl
    MsFry skrev 2021-01-31 10:34:16 följande:

Klart man kan styra könsrollerna, de är ingen naturlag. De behöver revideras och arbetas om och till stor del glömmas bort. När samhället har kommit så pass långt så kommer många av dessa problem vara ett minne blott.

Men nej, det är en korrekt observation att kth inte hade kommit undan med en sådan kommentar utan vidare åtgärder, men det är inte det jag säger heller.

Men jämställdhetsmyndigheten själva kommer undan med det och det är det som är problemet.

Vilken är deras plan för att få in fler män? Med tanke på hur jämställdhetsmyndigheten uttalat sig i media har de ingen. Går man in på deras hemsida möts man av diverse insatser för flickor och kvinnor. Det skrämmer t.o.m. bort män.

Könsrollerna kan förändras men det är inget KTH, Chalmers eller jämställdhetsmyndigheten kan påverka i någon större utsträckning och än mindre kortsiktigt. Det är därför det är ett nonsenssvar att skylla på könsroller och visar bara att de inte ser det som ett problem över huvud taget. För annars skulle de gjort något åt saken.
  • Ekdahl
    MsFry skrev 2021-02-01 19:11:55 följande:

Det är alltid så spännande med folk som du som har så starka åsikter om något de har så lite kunskap om. Det är kaxigt.

Du har helt fel angående rättigheter och skyldigheter. Alla vuxna vet att med rättigheter kommer skyldigheter och jag har aldrig hört någon feminist kräva någon form av ansvarsfrihet. Ge gärna ett konkret exempel på en rättighet som feminister vill ha frikopplat från medföljande skyldigheter.

Angående pedofili: hur många kvinnliga förövare har dömts och straffats jämför med män? Och hur ser straffen ut? Att män skulle få långa straff ifrågasätter jag också. Min uppfattning är att de fall där kvinnor som har begått övergrepp och fått ett lägre straff själva varit under någon form av kontroll och fara från de manliga förövarna. Men annars har de fått lika långa straffpåföljder. Presentera gärna någon form av källa till ditt påstående om straffpåföljder för män vs kvinnor.

Du har väldigt dålig koll. Finns knappt några skyldigheter för kvinnor i feminismens namn. Det finns alltid något allt skylla på.

Alla dessa resurser kvinnor får för att klara sig bättre utan att för den delen få en droppe till ansvar eller skyldigheter.

För egen del strävar jag efter att ta så stort ansvar som möjligt. Jag är stark så jag klarar det. Finns sådana kvinnor också men det är inte dessa feminister som kräver resurser men sedan inte vill göra jobbet.

Det har definitivt del i att så många kvinnor mår så dåligt. De vill hoppa upp i famnen på någon annan. De vill inte se sig själva sanningsenligt i spegeln och förändra sin situation. Istället knaprar de piller som sminkar över problemen. De borde lösa problemen istället och bli starkare. Men det kräver arbete, hårt arbete!
  • Ekdahl
    MsFry skrev 2021-02-01 21:33:01 följande:

Ge ett konkret exempel på där kvinnorörelsen vill ha rättigheter utan ansvar och skyldigheter. Ett bara. Kom inte med svepande påståenden som ovan.

Ur socialtjänstlagen

"11 § Till socialnämndens uppgifter hör att verka för att den som utsatts för brott och dennes närstående får stöd och hjälp.

Socialnämnden ska särskilt beakta att kvinnor som är eller har varit utsatta för våld eller andra övergrepp av närstående kan vara i behov av stöd och hjälp för att förändra sin situation."

Bara ett av många exempel på utökade rättigheter utan skyldigheter som feminismen givit kvinnor.
  • Ekdahl
    MsFry skrev 2021-02-01 21:57:10 följande:

Hur menar du att brottsoffer har skuld? Vilken skyldighet menar du att man har då?

Jag ser detta som ett lysande exempel på att feminismen har mycket kvar att göra, formuleringen i texten baseras på en ålderdomlig syn på män och kvinnor. Den borde vara könsneutral.

Det är feministerna som jobbat fram formuleringen. Deras formuleringar är i regel inte könsneutrala utan det är "mäns våld mot kvinnor och inte "våld i nära relationer" osv.

Feministerna har en extremt ålderdomlig syn på män och kvinnor. Det det som är poängen som jag och många i denna tråd försöker få dig att förstå.
  • Ekdahl
    MsFry skrev 2021-02-02 07:48:19 följande:

Eftersom jag är feminist blir det lätt tragikomiskt när du "försöker få mig att förstå" vad feminister tycker.

Jag pratar inte om vad ranom feministersom du tycker, utan vilka förslag den feministiska rörelsen lägger fram och vad det får för konsekvenser.
  • Ekdahl
    MsFry skrev 2021-02-02 07:55:24 följande:

.

Tja, det är kaxigt att försöka sig på att tala om för andra vade de tycker och vilka åsikter de har. Vilket är vad du gör när du ska tala om för mig vad feminism innebär och du dessutom har fel. Det går inte att komma runt. Du kan slänga ut vilka påståenden du vill, det gör dem dock inte till sanningar (som tex det där om kvinnliga förövare ).

Du gör egna tolkningar baserat på dina fördomar.

Vi pratar inte om vad du eller random feminist tycker, utan vilka förslag den feministiska rörelsen lägger fram och vad det får för konsekvenser.

Dessutom komiskt att du pratar om att folk tycker åt dig, när du gjort det själv flera gånger i tråden betydligt tydligare
Svar på tråden Vad är din åsikt om manliga feminister?