Vad är din åsikt om manliga feminister?
MsFry skrev 2021-01-31 14:19:02 följande:
Vad sorgligt att arbete för att öka jämställdheten (minska våld mot kvinnor tex) skulle skrämma bort män. Det säger en del om grundproblemet. Du rör ihop "att skylla på" och se något som en orsak. Det går därför inte att besvara ditt inlägg. Att identifiera orsak är det nödvändiga steget innan man hittar åtgärder. Och åtgärder finns det gott om från många olika håll. Vad är din poäng egentligen? Görs det för lite eller för mycket? Fel saker?
Jag jobbar inte för jämställdhetsmyndigheten och kan inte svara på varför de agerar som de gör, är inte insatt i det alls faktiskt men du drog upp dem som ett exempel och hävdade att de inte hade några män i sin "styrelse". Jag påtalade att det fanns två fel i det påståendet men höll med om att den inte är jämställd och drog en möjlig förklaring till varför det är så (som du verkar hålla med om: män är inte intresserade och blir "bortskrämda" av arbete som går ut på att förbättra kvinnors situation). Kanske vi kan släppa just den myndigheten då? De är liksom inte representanter för feminister i Sverige om du nu tror det.
Det som skiljer är att kvinnor riskerar att bli mer fysiskt skadade medan män å andra sidan oftare utsätts för psykisk misshandel. Det kan leda till minst lika svåra skoador men är inte lika synliga.
Så att prata om jämställdhet när det kommer till våld och bara ta upp kvinnors utsatthet är inte inte att verka för jämställdhet. Det är att ge kvinnor som grupp fördelar gentemot män som grupp. Alltså ren och skär sexism.
tack och lov har de flesta myndigheter fattat problemet och pratar nu om våld i nära relationer istället. Nu väntar vi bara på att de som faktiskt påstår att de jobbar för jämställdhet också gör det.
Jag personligen tror att det aldrig kommer att ske.