Vad är din åsikt om manliga feminister?
Om feminism verkligen vore för alla oavsett könstillhörighet så är det suveränt bra och något jag utan motstånd skulle identifiera mig med.Dock så gör jag inte det idag och det beror på att när man lyfter ett problem som män upplever är till nackdel inom jämställdhet så mottas det inte med någon positivitet eller seriositet. Snarare tvärtom, det ses som ett hot. Man agerar som om rädslan fanns att resurser tas från kvinnoproblemen eller att kvinnornas problem ska överskuggas.
Jag köper att problemen kvinnor har är betydligt flera, kan vara av svårare art och i flera fall behöver prioriteras. Det är helt ok. Men det jag inte köper är att man då kallar feminismrörelsen att vara för alla eftersom man bevisligen inte agerar så. Man borde vara ärlig och säga att feminismen är för kvinnornas förbättrade rättigheter och ställning i samhället. Vilket är helt ok att ha en rörelse för, inget fel med det.
Skulle feminism vara för alla så bör man också ta allas problem med samma seriositet och våga lyfta problem som även berör män utan att känna sig hotad. Då skulle män och kvinnor kunna samarbeta på ett annat sätt gentemot jämställdhet och vi kunde göra det här tillsammans.
Så länge man visar på att män inte hör hemma inom feminism, ensidigt bara vilja fokusera på kvinnornas problem (vilket är ok), attackera något kön med t.ex. provocerande citat osv. Då har jag svårt och se hur samma rörelse skulle kunna vara för alla. Jag känner mig inte välkommen.