• jjkkll

Följas åt? Provera & letrozol

Hej,

Får man hänga på här?

Fick nyligen en PCOS diagnos efter mycket om och men!

Fick kriga till mig diverse prover. Igår var sista dagen på min första letrozol kur.

• jjkkll
    Pcostjejen skrev 2020-12-16 11:04:24 följande:

Ja men självklart!

Hur känns det efter första kuren? :)

Det känns okej har mått ganska illa och haft endel huvudvärk under kuren men förstått det som att de är ganska vanligt ????. Har tidigare försökt få igång ägglossning med hjälp av progesteronkräm som man börjar med på dag 7 men vågar inte ?blanda? och köra både letrozol ifall de skulle förstöra något ????
  • jjkkll
    Pcostjejen skrev 2020-12-16 11:04:24 följande:

Ja men självklart!

Hur känns det efter första kuren? :)

Gjorde smileys men såg att de blev typ 400 frågetecken istället!
  • jjkkll
    Pcostjejen skrev 2020-12-16 17:00:55 följande:

Haha jag vet inte varför det blir så konstigt när man gör smileys, är så för mig också haha!

Ja, hört många som haft mycket huvudvärk av letrozolen, måste vara så segt!

Har också funderat på kräm men har inte heller vågat blanda, men fått många tips om det och att det ska vara jättebra. Kanske blir att prova det om det inte händer något kommande kurer :)

Ja lite segt!

Jaa jag får se om jag också vågar mig på de kommande kurer! Hur många kurer har du ätit? Har du vetat om din PCOS länge?
  • jjkkll
    Pcostjejen skrev 2020-12-16 18:13:20 följande:

Jag börjar min tredje kur imorgon! :) Fixk veta att jag har pcos i oktober, så inte jättelänge!

Okej, hur mår du på kurerna? Hur kändes de när du fick diagnosen? Jag blev jättechockad har tidigare haft regelbunden mens och äl (enligt NC). Kör du NC? Tycker tempen verkar blir högre under letrozolkuren men de kanske är ?normalt?.
  • jjkkll
    Pcostjejen skrev 2020-12-17 14:39:33 följande:

Jag mår bra, har fått huvudvärk någon dag men kan lika gärna vara att jag druckit dåligt. Har dock samlat på mig lite vätska under kurerna så jag blir lite svullen haha, men brukar försvinna någon dag efter sista tabletten :) jag hade anat att jag nog kunde ha pcos, så för mig kändes det skönt att veta varför kroppen inte funkade som den skulle. Oj men vad konstigt? Hur kommer det sig att du fick veta det, var det för att ni försökt i ett år utan att bli gravida? Har aldrig provat nc, kör bara en sån vanlig app som ska räkna ut ägglossning o mens. Men har funderat på nc, tycker du det funkar bra? :)

Vad skönt ändå! Inte jättekul att bli svullen men skönt att de försvinner såpass fort! Okej, ja jag förstår hur du menar! Känt senaste året att något inte står rätt till kroppen och har krigat och tjatat mig till blodprover/koller.

Jag gillar NC och kört de som preventivmedel sedan 2015 :)

Tror anledningen till att jag haft hyfsat regelbunden menstruation och Äl är att jag tidigare åt lchf i flera år (min teori iaf). Blev halvt oplanerat gravid och fick en son aug 2019 och därefter försvann allt vad lchf heter.

Fick sedan mens i april 2020 och i augusti sökte jag första vårdkontakten. Gyn hade i början inställningen ät provera så löser de sig de är inget fel på dig du är ung (fyller 32 så, så ung är jag fan inte!) och du har blivit gravid en gång. Vilket jag i efterhand förstått kan vara rätt ovanligt att bli spontant gravid med PCOS eller kanske snarare handlar mer om tur och inte ovanlighet. Såhär sitter jag nu med PCO äggstockar, förhöjt AMH och utebliven ägglossning.

Har ni försökt få barn länge?
  • jjkkll
    Pcostjejen skrev 2020-12-17 14:39:33 följande:

Jag mår bra, har fått huvudvärk någon dag men kan lika gärna vara att jag druckit dåligt. Har dock samlat på mig lite vätska under kurerna så jag blir lite svullen haha, men brukar försvinna någon dag efter sista tabletten :) jag hade anat att jag nog kunde ha pcos, så för mig kändes det skönt att veta varför kroppen inte funkade som den skulle. Oj men vad konstigt? Hur kommer det sig att du fick veta det, var det för att ni försökt i ett år utan att bli gravida? Har aldrig provat nc, kör bara en sån vanlig app som ska räkna ut ägglossning o mens. Men har funderat på nc, tycker du det funkar bra? :)

Ska tillägga att jag sökte gyn för några år sedan, hade problem med mycket cystor på äggstockarna som sprack sen vilket inte var jätteskönt men den gyn kollade och sa bara allt ser bra ut. Har förstått nu i efterhand efter intensivt googlande att de kan bli cystor iom att blåsorna kan växa sig stora men inte alltid släpper osv.

Blev därför chockad över PCOS diagnosen och väldigt ledsen. Har känt på mig att de är något som inte är 100 men inte vetat vad tidigare.
  • jjkkll
    Pcostjejen skrev 2020-12-21 16:03:49 följande:

Ja har hört att lchf ska vara väldigt bra när man har pcos men har inte provat själv! Intressant att det verkar som det fungerade på dig! :)

Vad skönt att du fick hjälp så pass snabbt ändå, och något positivt är ju att vi med pcos är väldigt fertila långt upp i åldern så 32 är bra förutsättningar ändå :)

Jag förstår att du blev ledsen, särskilt när man inte alls var beredd på det. Har du kunnat smälta det lite eller hur känns det nu? <3

Jag slutade med preventivmedel för 1,5 år sen och så tänkte vi ?händer det så händer det?, fick mens någon månad efter att jag slutat med preventivmedel och trodde allt var på banan men sen efter den mensen tog det 7 månader till nästa mens, så då började jag ana att något inte stod rätt till, men då var kliniken stängd pga Corona...

Nu har jag precis avslutat min tredje kur och borde ha ägglossning på nyår. Så hoppas på denna gången!!!

Hur ligger du till?

Jaa min teori är att de hjälpte iaf. Har dock sjuuukt kolgydratssug atm vill bara äta massa bröd hela tiden, typ de enda jag tänker på haha!

Jaa jag har läst och googlat endel så de är ju faktiskt en fördel för oss :)

Jaa det känns mycket bättre nu. Hamnade på någon föreläsning om PCOS och han som föreläste menade typ att man borde se PCOS som äggstockstyp iom att de är så vanligt och att naturen inte selekterat bort de osv. Jag gillade hans föreläsning de fick mig att känna mig mer ?normal? på något sätt. Är du öppen med att du har PCOS mot omgivningen? Tycker de för min del känns som en intim/privat diagnos. Vill typ inte berätta för folk.

Jaa jag förstår känslan jag fick ju aldrig mens mer än en gång efter sonen föddes. Man tänker ju bara jaja de dröjer den kommer väl. Åh vad irriterande med stängd klinik när man som mest behöver de. Tog de lång tid för dom att fastställa din PCOS?

Åh spännande! Perfekt med Äl på nyår ju! God mat, man är uppklädd osv. Kör du enkeldos?

Var hos gyn idag som såg en blåsa på 22 mm (cd 13) jag brukade ha Äl mellan cd 17-20 innan så blev chockad att den redan var stor. Hon sa ligg idag och imorgon! Blir glad över blåsan men vågar absolut inte hoppas på för mycket är för rädd att bli besviken vilket jag såklart kommer bli om de inte tar sig men aa.
  • jjkkll

Alltså blir så ledsen gyn sa att jag borde ha Äl i måndags. Vi myste i måndags, sen ville sambon inte mysa något igår. Har Äl-känningar NU och tror jag kommer ha Äl typ imorgon. Känns som att de inte finns chans att bli något om jag inte lyckas övertala sambon till mer mys idag. Hans respons när jag sa att hon rekommenderade sex mån-ons ?äh känner på mig att de blir så de behövs inte? man ba tack!

• jjkkll

Enligt natural cycles så har den noterat den 21:a, 22:a och 23:e dec som mest fertila dagar den tror att äl var den 22:a dec men inte fått de bekräftat av appen ännu. Men har bara en konstig känsla att de inte blev något den här gången trots att det är det jag önskar allra mest! Förmodligen för att jag är rädd att bli besviken så hoppas på de värsta.

Svar på tråden Följas åt? Provera & letrozol