Anonym (..) skrev 2020-10-14 10:23:22 följande:
Jag tror att man kan ta familjeliv som utgångspunkt när man pratar om hur bra vi människor tolkar text. Jag törs påstå att vi generellt sett är förbannat dåliga på det. För hur ofta blir det inte bråk och tjafs som slutar i personangrepp? Det förekommer i nästan varj tråd i vilket ämne som helst.
den tendens jag kan ana är att ju känsligare ett ämne är, mer känslobaserat, desto flitigare förekommer tjafset och påhoppen.
Läser man trådarna med lite mer objektiva ögon ser man att otroligt ofta menar kombattanterna ungefär samma sak fast de uttrycker sig på olika sätt. Jag tycker att slutsatsen pratar för sig själv, generellt sett är vi fruktansvärt dåliga på att avgöra eventuell äkthet.
Visst ska man tänka sig för innan man skriver, man kan och får inte uttrycka sig hur som helst var som helst när som helst. Men det gäller även för den som läser, för ansvaret över hur text tolkas ligger tungt på läsaren. Man har ett ansvar som läsare att inte tolka allt som fejk och fusk. För rent krasst, skribenten har ett ansvar att inte skriva kränkande osv, men den kan aldrig någonsin styra hur läsaren uppfattar och tolkar texten.
För en självklar fråga i denna diskussion är "vad är äkta"? Du har inte samma definition som alla andra och vice versa. Det är det som är pudelns kärna och gör denna diskussion omöjlig egentligen.
Håller med men en vanlig felkälla är att man vill något, få råd, få stöd, få medhåll, eller driva opinion men skriver något helt annat.
Typexempel kan var. TS skriver:
"Min man gjorde så här, visst har han fel?"
Därefter brakar än lång diskussion ut om mannen verkligen gjorde fel. Varefter TS tar illa upp på de som tycker mannen agerade rätt. Resultat blir att TS blir ännu mera ledsen och inlägget blir på gränsen till kontraproduktivt
Vad TS egentligen vill säga är
"Jag är ledsen och behöver tröst. Min man gjorde något som jag tog illa vid av."
Därför är mitt råd till TS i denna tråd att det är helt ok att skriva om sorg om det är det man känner och vill få respons på.