Inlägg från: Kjell2 |Visa alla inlägg
  • Kjell2

Att bara ibland skriva ner sina känslor på sociala medier - Är det patetisk och omanligt om det kommer ifrån en man?

Anonym (.) skrev 2020-10-13 22:35:51 följande:

Om en vän har begått självmord för många år sedan. Då bestämmer sig för den manliga vännen att slutligen vara öppen och kanske postar ett inlägg på sociala medier om dennes sörj över sin vän.

Är det patetisk och skriker om uppmärksamhet = Patetisk för mannen.

Vad tycker ni?

Modigt att prata om sina känslor så denne kan få rymdkramar och trevliga meddelanden eller borde mannen bara låta bli?

Hur skulle ni reagerat om eran vän skrev så på sociala medier? Både vän som ni känner utanför nätet och även en vän som ni bara känner på Internet/sociala media. Förlorar mannen någon typ av respekt, tycker ni?

Varför skriver man, för att få lite uppmärksamhet, verkligen få stöd och hjälp i sin sorg eller förklara sin livssituation?

• Kjell2
    Anonym (..) skrev 2020-10-14 08:43:19 följande:
    Hur ska jag kunna veta det?
    Orsakerna lär vara lika många som det finns människor.

Jag gissar att många känner sig ensamma, verkligt eller upplevt. Jag tycker inte att jag eller andra kan sätta sig på sina höga hästar och säga att det bara finns några fåtal godtagbara sätt man kan be om uppmärksamhet på.
    Känner man sig ensam bör man nog uttrycka det och vara ärlig med sina känslor.

Att skriva om något annat för att uttrycka sin ensamhet riskerar att bli fel.

• Kjell2
    Anonym (..) skrev 2020-10-14 08:57:15 följande:
    Men det har inte slagit dig in att man kan ha flera känslor på samma gång?
    Man kan vara ensam mest hela tiden men i stunden blir sorgen övermäktig?

Och det var bara ett enda exempel...

Varför tycker du att det är legitimt att uttrycka ensamhet men inte sorg?
    Att utrycka sorg är helt ok om man har sorg och vill ha stöd och hjälp i det.

Att utrycka sorg om man inte har sorg för att få bekräftelse tycker jag är fel.

• Kjell2
    Anonym (..) skrev 2020-10-14 09:33:31 följande:
    Vem är du att avgöra om någon känner är "äkta" eller inte?
    Den som skriver
  • Kjell2
    Anonym (..) skrev 2020-10-14 09:43:45 följande:
    Den som skriver avgör om det är ok eller inte?
    Samtidigt skriver du
    Kjell2 skrev 2020-10-14 09:05:09 följande:
    Att utrycka sorg om man inte har sorg för att få bekräftelse tycker jag är fel.

Vem avgör vad som är "äkta"?

Nästa fundering: Måste allt alltid vara "äkta"?
    Om den som skriver utrycker sorg utan att ha sorg, enligt sig själv, tycker jag det är fel och att man inte bör göra det.

Nej - allting behöver inte vara äkta men vill man något, få bekräftelse, få stöd i sorg, få hjälp i sin ensamhet bör man vara ärlig med det.

• Kjell2
    Anonym (..) skrev 2020-10-14 09:55:33 följande:
    Ser du det ofta?
    Att folk medvetet och uttryckligen skriver "Nu har jag inte sorg men jag skriver det endast för att få uppmärksamhet"?
    Jag frågar för jag har aldrig, någonsin sett det.
    Däremot ser jag ofta att människor anklagar andra för att inte vara "äkta" eller för att de skriver saker enbart för att få uppmärksamhet.
    Vet inte, kan långt ifrån alltid avgöra om det någon skriver är äkta eller inte. Därför undviker jag att anklaga andra för att skriva bara för att få uppmärksamhet.

Mina svar var kopplat till ts fråga om det är ok att skriva om sina känslor på sociala medier, sorg över en väns självmord t ex.

Jag tycker det är ok om det är sorg man känner. Känner man inte sorg ska man inte skriva att man har sorg för att uppnå något annat syfte.

Det är alltså ett råd till skribenten, hur jag tycker man ska tänka innan man skriver. Inte hur läsare ska bedöma det som skrivit.

Detta oavsett kön.

• Kjell2
    Anonym (..) skrev 2020-10-14 10:23:22 följande:
    Jag tror att man kan ta familjeliv som utgångspunkt när man pratar om hur bra vi människor tolkar text. Jag törs påstå att vi generellt sett är förbannat dåliga på det. För hur ofta blir det inte bråk och tjafs som slutar i personangrepp? Det förekommer i nästan varj tråd i vilket ämne som helst.
    den tendens jag kan ana är att ju känsligare ett ämne är, mer känslobaserat, desto flitigare förekommer tjafset och påhoppen.

Läser man trådarna med lite mer objektiva ögon ser man att otroligt ofta menar kombattanterna ungefär samma sak fast de uttrycker sig på olika sätt. Jag tycker att slutsatsen pratar för sig själv, generellt sett är vi fruktansvärt dåliga på att avgöra eventuell äkthet.

Visst ska man tänka sig för innan man skriver, man kan och får inte uttrycka sig hur som helst var som helst när som helst. Men det gäller även för den som läser, för ansvaret över hur text tolkas ligger tungt på läsaren. Man har ett ansvar som läsare att inte tolka allt som fejk och fusk.  För rent krasst, skribenten har ett ansvar att inte skriva kränkande osv, men den kan aldrig någonsin styra hur läsaren uppfattar och tolkar texten. 

För en självklar fråga i denna diskussion är "vad är äkta"? Du har inte samma definition som alla andra och vice versa. Det är det som är pudelns kärna och gör denna diskussion omöjlig egentligen.
    Håller med men en vanlig felkälla är att man vill något, få råd, få stöd, få medhåll,  eller driva opinion men skriver något helt annat.

Typexempel kan var. TS skriver:
    "Min man gjorde så här, visst har han fel?"
    Därefter brakar än lång diskussion ut om mannen verkligen gjorde fel. Varefter TS tar illa upp på de som tycker mannen agerade rätt. Resultat blir att TS blir ännu mera ledsen och inlägget blir på gränsen till kontraproduktivt

Vad TS egentligen vill säga är
    "Jag är ledsen och behöver tröst. Min man gjorde något som jag tog illa vid av."

Därför är mitt råd till TS i denna tråd att det är helt ok att skriva om sorg om det är det man känner och vill få respons på.

• Kjell2
    Anonym (..) skrev 2020-10-14 10:40:38 följande:
    Jag håller absolut med dig och känner mycket väl igen företeelsen.
    Men jag tycker att det är en annan sida av det.
    För i grund och botten verkar det vara så otroligt svårt att ge människor sympatier och empati. Det om något verkar reta gallfeber på folk. För även, eller speciellt, då TS skriver "Jag är så fruktansvärt ledsen jag behöver snälla klappar på axeln" så bitar folk. Hårt. Nästan hårdare än i ditt exempel.
    Finns väl ett generellt problem på anonyma internetsidor att det alltid finns individer som tycker om att provocera och förstöra.

Svar på tråden Att bara ibland skriva ner sina känslor på sociala medier - Är det patetisk och omanligt om det kommer ifrån en man?