Inlägg från: Anonym (..) |Visa alla inlägg
  • Anonym (..)

Att bara ibland skriva ner sina känslor på sociala medier - Är det patetisk och omanligt om det kommer ifrån en man?

Hur jag skulle ha reagerat?
    Med empati och sympati. Skickat en hälsning och en tröstande tanke.

Vad jag tycker?
    Inget särskilt. Det är helt fel sammanhang att prata om "respekt".
    Det är en människa som har en svår stund. Kan jag göra det en anings lättare är det ju bra.

Det jag däremot tycker är mycket osmakligt och till och med stötande är inställningen att det är att skrika om uppmärksamhet.
    Alla behöver uppmärksamhet, ibland behöver vi mer och ibland mindre. Man vet sedan länge att ensamhet leder till för tidig död, ensamhet som i praktiken innebär brist på uppmärksamhet och omtanke från andra.
    Kan jag göra en människas tillvaro en anings lättare bara genom att skicka ett vänligt ord och en tanke så är det ett mycket billigt "pris". Det borde vara en självklarhet för alla egentligen, att kunna vara medmänskliga, empatiska och sympatiska.

Men så är det ju inte och det blir ju tydligt i den här tråden. Och jag undrar varför en del har så extremt svårt att vara medmänskliga?

• Anonym (..)
    Anonym (Anonym) skrev 2020-10-14 07:38:31 följande:
    Du kan göra den här jämförelsen.

Två vänner pratar, eller en mindre grupp människor. Man kanske tar en fika tillsammans. Man pratar om lite allt möjligt och samtalet faller sig så att det påminner en av deltagarna om en vän som begått självmord, och personen förklarar sina känslor kring detta, sorgen som fortfarande finns kvar, saknaden, allt. De andra nickar förstående, andra kanske har egna minnen av samma person.

Eller detta. Du har bjudit in nästan alla du känner till ditt hem, folk minglar och det råder en trevlig stämning. Du harklar dig högt, knackar med en sked i sidan av ditt glas och deklarerar högt dina känslor kring din väns självmord: "Jag ville bara säga att min vän A, som de flesta av er inte känner, begick självmord idag för fyra år sedan och det gör bara SÅ ont! Jag saknar hen varje dag, hens leende, att kunna ringa och berätta goda nyheter, allt. [En par tårar trillar nerför kinden] Det här är en jätteviktig fråga, jag har förresten med mig numret till en självmordslinje som ni kan få [Rafsar i fickan och börjar dela ut små lappar till de som står närmast] Och snälla ni, säg till personerna i era liv att ni finns där, jag vill att ni gör det nästa gång ni bjuder hem era vänner. Visa att ni bryr er! Att det finns någon som lyssnar. Det var allt jag ville säga." [Några tårar till] Några vänliga själar rusar snabbt till din sida och håller om dig, andra mumlar fram något om hur tragiskt det är med självmord och när folk dör unga, åter andra beklagar sorgen, den stora massan står förbryllat i utkanten och vet inte riktigt vad de ska ta sig till, vissa tar tyst en klunk av sin drink och tycker att det där mest bara var pinsamt, undrar om du behöver psykolog, om de vill komma på fler fester eller bryr sig så otroligt lite att de under ditt empatiska tal ägnat sig åt att studera en flugas gång över väggen.

Lite så.

Som någon skrev så finns det en tid och en plats, att öppet deklarera sina känslor på det där sättet online skapar alla möjliga reaktioner hos andra, hos en del väcker det empati, ganska många bryr sig ganska lite och vissa tycker det är ett patetiskt försök att dra uppmärksamhet till sig. Och för en del är det en blandad reaktion av flera aspekter. Vi är alla olika, men i dagens samhälle där så många exponerar sig online på tusen olika sätt, vädrar sina åsikter och är allmänt störiga med sina inlägg så ja, då kanske man inte kan räkna med empati i alla lägen. Marknaden för känslor kan bli mättad, och ett sådant inlägg kan tyvärr ses som ett kraftigt fiskande efter empati och uppmärksamhet.
    Nej, det går inte att göra den jämförelsen.
    Internet och sociala medier ä'r inte din middagsbjudning andra gör allt för att förstöra.
    Du glömmer helt ditt eget ansvar. På internet ansvarar du för vad du läser. Det är inte andras ansvar att  anpassa sitt skrivande så att det passar dig utan det är ditt ansvar att läsa det du vill och strunta i resten.
  • Anonym (..)
    Kjell2 skrev 2020-10-14 08:36:50 följande:
    Varför skriver man, för att få lite uppmärksamhet, verkligen få stöd och hjälp i sin sorg eller förklara sin livssituation?

Hur ska jag kunna veta det?
    Orsakerna lär vara lika många som det finns människor.

Jag gissar att många känner sig ensamma, verkligt eller upplevt. Jag tycker inte att jag eller andra kan sätta sig på sina höga hästar och säga att det bara finns några fåtal godtagbara sätt man kan be om uppmärksamhet på.
  • Anonym (..)
    Anonym (Anonym) skrev 2020-10-14 08:34:08 följande:
    Det är ingen som sagt att personen förstör något, exemplet var för att påvisa andras olika reaktioner på sådana där uttalanden men tydligen gick det dig helt över huvudet.

Eh?
    Det var därför du skrev detta?

Anonym (Anonym) skrev 2020-10-14 07:38:31 följande:
    den stora massan står förbryllat i utkanten och vet inte riktigt vad de ska ta sig till, vissa tar tyst en klunk av sin drink och tycker att det där mest bara var pinsamt, undrar om du behöver psykolog, om de vill komma på fler fester eller bryr sig så otroligt lite att de under ditt empatiska tal ägnat sig åt att studera en flugas gång över väggen.

Jag personligen tycker att det var en bra beskrivning på en förstörd stämning. Och ärligt, det var precis din poäng.

Anonym (Anonym) skrev 2020-10-14 08:34:08 följande:
    Hur kan du få det till att vara mitt ansvar vad jag läser?? Jag vet ju inte vad jag kommer att läsa innan jag läst det, och då är det för sent. När det gäller all slags kommunikation ligger ansvaret främst hos sändaren, inte mottagaren, oavsett om det är i ett samtal öga mot öga eller på internet. Den enda som pratar om att man ska anpassa sig är du, jag har inte alls gjort den bedömningen utan talar bara om hur det kan mottas om man börjar böla om sina känslor online, eftersom du var så oförstående till de kommentarer som kommit in i tråden.

För att det faktiskt är ditt eget ansvar. Vems ansvar ska det vara annars? Alla andras? Du kan aldrig kräva att omgivningen ska anpassa sig så att det passar just dig och det du behagar att läsa för stunden. För trots allt är din omgivning inte tankeläsare som kan exakt avgöra vad du behagar att läsa i dag eller vad du inte behagar.

Ditt liv, din läsning, ditt ansvar. Plättlätt egentligen.

Du kan ta ansvar för dig själv och din egen läsning på många olika sätt. Att släppa det är ett sätt. Att sluta läsa så fort du anar vartåt det barkar är ett annat. Bara din egen fantasi sätter här begränsningarna.

Du glömmer ditt eget ansvar. Du gör en tolkning av kommunikationen. Din alldeles egna tolkning som enbart du själv har kontroll över. Det innebär att du har ett eget ansvar för det du läser för ingen annan kan kontrollera hur du tolkar. Ingen.

Helt enkelt.
    Du har ett eget ansvar för ditt eget liv och allt du gör. Det inkluderar läsning.

• Anonym (..)
    Kjell2 skrev 2020-10-14 08:51:54 följande:
    Känner man sig ensam bör man nog uttrycka det och vara ärlig med sina känslor.

Att skriva om något annat för att uttrycka sin ensamhet riskerar att bli fel.

Men det har inte slagit dig in att man kan ha flera känslor på samma gång?
    Man kan vara ensam mest hela tiden men i stunden blir sorgen övermäktig?

Och det var bara ett enda exempel...

Varför tycker du att det är legitimt att uttrycka ensamhet men inte sorg?
  • Anonym (..)
    Kjell2 skrev 2020-10-14 09:05:09 följande:
    Att utrycka sorg är helt ok om man har sorg och vill ha stöd och hjälp i det.

Att utrycka sorg om man inte har sorg för att få bekräftelse tycker jag är fel.

Vem är du att avgöra om någon känner är "äkta" eller inte?
  • Anonym (..)
    Anonym (..) skrev 2020-10-14 09:33:31 följande:
    Vem är du att avgöra om någon känner är "äkta" eller inte?
    Eller för all del, vem är jag att avgöra?
    Jag tycker du har intressanta svar som väcker existentiella funderingar :)
  • Anonym (..)
    Kjell2 skrev 2020-10-14 09:40:41 följande:
    Den som skriver
    Den som skriver avgör om det är ok eller inte?
    Samtidigt skriver du
    Kjell2 skrev 2020-10-14 09:05:09 följande:
    Att utrycka sorg om man inte har sorg för att få bekräftelse tycker jag är fel.

Vem avgör vad som är "äkta"?

Nästa fundering: Måste allt alltid vara "äkta"?
  • Anonym (..)
    Kjell2 skrev 2020-10-14 09:48:48 följande:
    Om den som skriver utrycker sorg utan att ha sorg, enligt sig själv, tycker jag det är fel och att man inte bör göra det.

Nej - allting behöver inte vara äkta men vill man något, få bekräftelse, få stöd i sorg, få hjälp i sin ensamhet bör man vara ärlig med det.

Ser du det ofta?
    Att folk medvetet och uttryckligen skriver "Nu har jag inte sorg men jag skriver det endast för att få uppmärksamhet"?
    Jag frågar för jag har aldrig, någonsin sett det.
    Däremot ser jag ofta att människor anklagar andra för att inte vara "äkta" eller för att de skriver saker enbart för att få uppmärksamhet.
  • Anonym (..)
    Kjell2 skrev 2020-10-14 10:04:04 följande:
    Vet inte, kan långt ifrån alltid avgöra om det någon skriver är äkta eller inte. Därför undviker jag att anklaga andra för att skriva bara för att få uppmärksamhet.

Mina svar var kopplat till ts fråga om det är ok att skriva om sina känslor på sociala medier, sorg över en väns självmord t ex.

Jag tycker det är ok om det är sorg man känner. Känner man inte sorg ska man inte skriva att man har sorg för att uppnå något annat syfte.

Det är alltså ett råd till skribenten, hur jag tycker man ska tänka innan man skriver. Inte hur läsare ska bedöma det som skrivit.

Detta oavsett kön.

Jag tror att man kan ta familjeliv som utgångspunkt när man pratar om hur bra vi människor tolkar text. Jag törs påstå att vi generellt sett är förbannat dåliga på det. För hur ofta blir det inte bråk och tjafs som slutar i personangrepp? Det förekommer i nästan varj tråd i vilket ämne som helst.
    den tendens jag kan ana är att ju känsligare ett ämne är, mer känslobaserat, desto flitigare förekommer tjafset och påhoppen.

Läser man trådarna med lite mer objektiva ögon ser man att otroligt ofta menar kombattanterna ungefär samma sak fast de uttrycker sig på olika sätt. Jag tycker att slutsatsen pratar för sig själv, generellt sett är vi fruktansvärt dåliga på att avgöra eventuell äkthet.

Visst ska man tänka sig för innan man skriver, man kan och får inte uttrycka sig hur som helst var som helst när som helst. Men det gäller även för den som läser, för ansvaret över hur text tolkas ligger tungt på läsaren. Man har ett ansvar som läsare att inte tolka allt som fejk och fusk.  För rent krasst, skribenten har ett ansvar att inte skriva kränkande osv, men den kan aldrig någonsin styra hur läsaren uppfattar och tolkar texten. 

För en självklar fråga i denna diskussion är "vad är äkta"? Du har inte samma definition som alla andra och vice versa. Det är det som är pudelns kärna och gör denna diskussion omöjlig egentligen.
  • Anonym (..)
    Anonym (Anonym) skrev 2020-10-14 10:14:51 följande:
    Om du tolkade det så är upp till dig. Diskussionen handlar inte om vems ansvar det är att läsa vs skriva, frågan var hur personer uppfattas när de lägger ut sina känsloyttringar online och det var vad jag svarade på.
    Jo, det handlar mycket om att ta sitt ansvar som läsare.
  • Anonym (..)
    Kjell2 skrev 2020-10-14 10:34:16 följande:
    Håller med men en vanlig felkälla är att man vill något, få råd, få stöd, få medhåll,  eller driva opinion men skriver något helt annat.

Typexempel kan var. TS skriver:
    "Min man gjorde så här, visst har han fel?"
    Därefter brakar än lång diskussion ut om mannen verkligen gjorde fel. Varefter TS tar illa upp på de som tycker mannen agerade rätt. Resultat blir att TS blir ännu mera ledsen och inlägget blir på gränsen till kontraproduktivt

Vad TS egentligen vill säga är
    "Jag är ledsen och behöver tröst. Min man gjorde något som jag tog illa vid av."

Därför är mitt råd till TS i denna tråd att det är helt ok att skriva om sorg om det är det man känner och vill få respons på.

Jag håller absolut med dig och känner mycket väl igen företeelsen.
    Men jag tycker att det är en annan sida av det.
    För i grund och botten verkar det vara så otroligt svårt att ge människor sympatier och empati. Det om något verkar reta gallfeber på folk. För även, eller speciellt, då TS skriver "Jag är så fruktansvärt ledsen jag behöver snälla klappar på axeln" så bitar folk. Hårt. Nästan hårdare än i ditt exempel.

• Anonym (..)
    Kjell2 skrev 2020-10-14 10:44:43 följande:
    Finns väl ett generellt problem på anonyma internetsidor att det alltid finns individer som tycker om att provocera och förstöra.

Jo visst finns det individer som drivs av lust att förstöra för andra men idag är det mer regel än undantag.

Svar på tråden Att bara ibland skriva ner sina känslor på sociala medier - Är det patetisk och omanligt om det kommer ifrån en man?