• Anonym (Mim)

Så här totalitär är Familjeliv jämfört med Flashback

Jag tror att många som är till höger inom politiken, men som ändå inte tycker att det är okej med kränkande kommentarer, hets mot folkgrupp, sexism, homofobi osv

Jag tror att det är fler än jag som tycker att det är skönt att kunna diskutera familjefrågor utan att behöva läsa kränkande kommentarer.

Jag är aktiv på familjeliv och gör flera inlägg varje dag. Jag kränker ingen. Därför behöver jag inte bekymra mig över huruvida mina inlägg ska plockas bort eller inte.

Jag anmäler alla inlägg som jag anser vara kränkande. Jag anser inte att de hör hemma på familjeliv.

Du vet inte vad totalitär betyder.

• Anonym (Mim)
    Anonvm skrev 2020-10-13 22:08:23 följande:

Det beteende Familjeliv moderering praktiserar sätter så utpekande fingret på precis det som är den stora orsaken till den stora splittring i samhället som är på upphällning...

De som säger "fel saker" o de som "tänker fel" de ska med alla medel tystas, man vill inte höra något som ifrågasätter, eller gud förbjud motbevisar något, som i din egen världsuppfattning är sanning.

Man vill bara omge sig av likasinnade som hela tiden med varje andetag bekräftar sin egen världsuppfattning.

Mentaliteten man möts av här nu att "du o dina tankar passar inte in här, dra nån annanstans" det kommer givetvis inte modereras bort...

Jag arbetar som lågstadielärare. Jag pratar med mina elever om skillnaden mellan negativa rättigheter och positiva rättigheter.

Yttrandefrihet är en så kallad negativ rättighet. Du har rätt att uttrycka din åsikt, men du kan inte kräva att andra hjälper dig att framföra den.

Om du uttrycker en åsikt som uppfattas kränkande av flera personer, kan du räkna med att de personerna kommer att motarbeta dig. Du kan inte kräva av de personerna att de ska stötta dig och din åsikt, för då är det du som inskränker åsiktsfriheten.
  • Anonym (Mim)
    Anonvm skrev 2020-10-13 23:10:57 följande:

Givetvis ska ingen stötta en åsikt som de inte håller med om, vem har påstått det?

Om du finner någon som uttrycker en åsikt som avviker ifrån din egen så bör du givetvis argumentera mot den, på ett sakligt sätt.

Däremot anser jag inte att någon ska behöva ta hänsyn till huvida deras åsikter, argument eller faktapresentation upplevs kränkande eller sårande av mottagaren.

Det är inte på något sätt rimligt att någon alls ansvarar för någon annans uppfattningar eller upplevelser, det blir väldigt snart en absurd tankevurpa.

De som ev inte vill läsa det jag skriver kan helt enkelt ge tusan i att läsa vad jag skriver.

Detta är något jag själv praktiserar dagligen på denna sida....

Fast så fungerar det inte på FL och du kan inte kräva det heller. Vi har även pressfriheten i Sverige. Ansvariga för FL ansvarar för vad som publiceras här. Det är deras rätt att välja vad som ska stå kvar eller inte.

Du har rätt att skriva vad du vill (yttrandefrihet) och de har rätt att radera dina kommentarer (pressfrihet).

Att du, när du skriver på FL, behöver följa deras regler är inte konstigare än att du behöver följa specifika regler inom en viss idrott. Ingen skulle skrika Diktatur! för att man inte får hålla en fotboll med händerna.
  • Anonym (Mim)
    LadyJane skrev 2020-10-14 12:13:41 följande:

Det råder begreppsförvirring vad yttrandefrihet och tryckfrihet är.

Bägge handlar om att staten inte får hindra dig att uttrycka åsikter osv som inte strider mot de inskränkningar som finns, om bla kränkningar, rasism osv.

Tryckfrihet är att staten inte får hindra media att framföra kritiska åsikter osv men som inte strider mot de inskränkningar som finns (rasism osv)

Familjeliv är inte staten. När de raderar kommentarer handlar det inte om tryckfrihet utan det är deras frihet som communityägare. De gör precis vad de vill med sin webbplats (så länge som de håller sig till svensk lag). De kan ha vilka regler de vill, de kan radera kommentarer helt godtyckligt om de vill. För de äger stället.

Jämför med att jag bjuder hem dig till mig. Jag har all rätt i världen att kasta ut dig om jag vill, eller förbjuda dig att nämna ett visst ämne eller tom ord. Du är gäst hos mig och här gäller mina regler. Antingen accepterar du det och stannar eller så gör du det inte och drar till någon annan att hälsa på.

Yttrandefrihet kan du möjligen åberopa om du ställer dig på torget och gastar, klistrar upp affischer med dina synpunkter eller skaffar en egen server, med egen mjukvara och fixar en egen webbplats. Då äger du stället och gör precis vad du vill med det, har vilka regler du vill och raderar precis vad du vill. Och staten kan inte hindra dig så länge du inte bryter mot svensk lag.

sv.wikipedia.org/wiki/Yttrandefrihet

sv.wikipedia.org/wiki/Tryckfrihet

Jo, tack. Jag vet. Jag är utbildad SO-lärare. Jag försökte bara förenkla det lite, på samma sätt som med mina lågstadieelever. Jag tyckte att TS behövde det.
  • Anonym (Mim)
    Anonvm skrev 2020-10-14 20:49:34 följande:

Men rent mans-hat i klartext är förstås helt ok eftersom du hänger här?

Märkligt det där att det tydligen spelar en avgörande roll viken grupp man kränker med sina åsikter eller uttalanden.

En del grupper är helt ok att attackera och ösa skit över, men nåde den som har en åsikt som de grupper som du själv sympatiserar med uppfattar som kränkande?

Jämlikhet och "lika villkor" brukar annars vara denna typ av individers slagord.

På vilket sätt är manshat okej på familjeliv? Kan du ge något exempel?
  • Anonym (Mim)
    Anonvm skrev 2020-10-14 21:06:13 följande:

Att föra dialoger i skrift  är inte på något sätt en exact vetenskap.

Att man enligt reglerna i fotboll inte får ta i bollen med händerna, är en mycket konkret och enkel regel, den är inte på något sätt öppen för tolkning.

Men om man få ett diskussionsforum sätter som regler att:

1. Du får inte skriva något som gör någon annan ledsen.

2. Du får inte vara dum mot någon annan.

3. Du får inte skriva något som någon annan kan uppfatta som kränkande.

Dessa regler är inte på något sätt varken konkreta eller glasklara, det finns en otroligt stor gråzon, som dessutom är högst personlig.

Då är det minsta man som moderator kan göra att iaf precisera VAD det var man skrev som bröt mot reglerna när man raderar ett inlägg. Samt även i viss mån klara av att motivera och argumentera varför man anser att så är fallet. 

Att man sen som användare får finna sig i att absolut inte hålla med i moderatorns bedömning är något helt annat.

Nu är det inte riktigt formulerat så utan det står att man ska bemöta varandra med respekt. Skilj på sak och person i diskussioner och gå aldrig till personangrepp. Rasistiska eller främlingsfientliga inlägg eller länkar till sajter där sådant förekommer accepteras inte. Undvik onödiga konflikter och tjafs som förstör för andra osv..

Om du behöver fundera på om något möjligen bryter mot detta så kanske du inte ska skriva det från första början.
  • Anonym (Mim)
    Anonvm skrev 2020-10-14 21:47:29 följande:

Det jag läser är:

Du bör inte ha en avvikande åsikt, om du inte håller med någon annan så vara bara tyst.

Tänk på att fakta kan såra känslor, o det är inte snällt att såra känslor.

Skriv för tusan inget kritiskt/ifrågasättande om invandring, migration eller de problem som det ev kan föra med sig.

Om du inte har nått snällt att säga så är det bättre att inte säga nånting alls.

Om det är så du tolkar det så är det väl bara att undvika sådana kommentarer. Du har inte rätt att uttrycka dig rasistiskt/migrationskritiskt på familjeliv. Gör du det tas kommentaren bort. Detta för att det bryter mot reglerna.
  • Anonym (Mim)
    mari123 skrev 2020-10-15 12:27:54 följande:

Fast nog får man väl göra ner oss SD-anhängare även här på FL utan problem? Tycker man får sig en känga både nu och då..................!? JAG däremot skulle aldrig komma på tanken att kalla ngn med annan politisk åskådning för ngt nedsättande här på FL....

Har du läst trådar där SD-are trycks ner på ett sätt som personer med andra politiska tillhörigheter inte tillåts tryckas ner?

Eller tänker du bara att det kanske är så?

Problemet med SD är att de har en politik som bygger på att vissa grupper ska diskrimineras. Jag tror att det är därför de blir extra utsatta själva.
  • Anonym (Mim)
    Anonym (Annan) skrev 2020-10-15 23:00:56 följande:

Kan du bevisa det?

Ibland får man avslag på anmälningarna. Skulle en dator verkligen ge avslag? Hade det varit en dator så hade väl anmälda kommentarer tagit bort omgående, inte flera timmar efter anmälan. Min teori är istället att det är för få moderatorer.
  • Anonym (Mim)
    mari123 skrev 2020-10-16 03:59:14 följande:

Så SD vill att "vissa grupper ska diskrimineras"! Jaha! Då kan jag säga att MP vill att vi ska börja köra häst och vagn.......T EX

Ja, det kan du väl säga. Det ser i alla fall inte jag som kränkande, om det är det du undrar över.

Att SD i grund och botten har en politik som inskränker vissa minoriteters rättigheter kan väl inte komma som en chock för någon som är lite insatt i svensk politik?
Svar på tråden Så här totalitär är Familjeliv jämfört med Flashback