• kiini

Normalt schema för förskollärare?

Hej, jag är en utbildad förskollärare som för några månader sen fick mitt första arbete.. Jag har därmed också fått mitt första schema och tycker att jag har väldigt sena dagar. Inte långa, men sena. Såhär ser schemat ut:

Måndag: 07.45-16.00
    Tisdag: 08.30-17.00
    Onsdag: 08.00-16.30
    Torsdag:07.45-16.30

Fredag 1: 08.00-14.00   , Fredag 2: 08.00-16.30   , Fredag 3: 08.00-16.00   , Fredag 4: 07.30-16.00

Jag har alltså varken öppningar eller stängningar på förskolan och tycker det här är tufft eftersom att jag har en sambo som jobbar eftermiddagar och helger. De andra på avdelningen stänger och öppnar och när jag frågade om det idag så fick jag till svar att öppningarna är populära och att inget kunde göras åt mitt schema... Är det ett normalt schema? Är jag bara löjlig? Tack på förhand! 

• Svar på tråden Normalt schema för förskollärare?
  • kiini

Absolut, det jag syftar på är framförallt om det är normalt att aldrig ha några tidigare dagar då öppning exempelvis medför att man börjar och slutar tidigare. Därför undrar jag om detta är ett normalt schema för en förskollärare :)

• kiini

Tiderna är absolut inte problemet i sig, antal timmar stämmer, det jag undrar är om det är normalt för förskollärare att deras scheman skiljer sig så mycket åt på avdelningarna och om det är vanligt att vissa inte kör öppningar och stängningar :)

• kiini

Nu är det inte en bestämmelse vi har på den här förskolan, har inget att göra med att jag är förskollärare skulle jag tro då de andra två förskollärarna både öppnar och stänger :) Men då vet jag att det tycks vara rätt normalt ändå.

• kiini

Tack för svar! Jag hade inte ens reagerat om det inte vore för att mina kollegor har 1-3 tidigare eftermiddagar varje vecka och jag har en i månaden :) Tyckte det kändes lite knasigt, men jag jobbar på på det här schemat några månader så får vi se hur det blir med allt :) Jag har erbjudanden från andra jobb så jag tror att jag ska höra mig för gällande vad de kan erbjuda för scheman. Är helt klart normalt egentligen men för mig vore det guld värt att få en tidig eftermiddag i veckan så att jag hinner se min stackars sambo åtminstone något haha :) 

• kiini

Vi har äldre barn, vi jobbar i moduler så det är vanligtvis en från storbarn och en från småbarn som öppnar. Ja jag tänker inte börja med att krångla! :) Tänker absolut framföra önskemål inför framtiden sen får vi helt enkelt se vad andra förskolor kan erbjuda och hur allt blir :D 

Svar på tråden Normalt schema för förskollärare?