Anonym (Anonym) skrev 2021-05-27 08:45:45 följande:
Skönt att höra att det finns hopp! Har precis plussat för fjärde gången - har 2 MF och 1 MA i ryggen och inga barn ännu. Gjordes nånting annorlunda denna graviditet än tidigare? Fick du exempelvis Lutinus eller nåt utskrivet?
Hej!
Råkade klicka fel förut så blev att jag bara citerade dig. Usch, vad hemskt, lider med dig. Men ja, det måste finnas hopp helt enkelt, lite så tänkte jag.
Men visst borde du kunna få en utredning om du inte har barn sedan innan? Själv kunde jag inte få det eftersom jag redan hade ett barn sedan innan. Men började såklart kolla upp privata alternativ, skitsvårt att veta var man ska vända sig, tyckte jag.
Jag ringde upp och ville boka en tid på en gynmottagning men eftersom jag var gravid då (fjärde gången) så bad de mig återkomma, men de hoppades att jag inte skulle göra det. Och tur var så slapp jag ju det, men på något sätt kändes det skönt att ha tagit steget att kontakta någon.
Jag fick inget utskrivet eller så den fjärde gången, men vid tredje gången började jag ta lite vitaminer. Typ Multivitamin Kvinna hade jag tagit sedan innan och tog även magnesium. Men inför fjärde gången så hade jag (som man brukar när man greppar efter halmstrån) läst till mig att vissa vitaminer kunde vara bra, typ selen (även min man tog det, bra för spermierna hade jag läst), magnesium, B12, vitamin E. Minns inte exakt vad allt var till för men har tidigare haft problem med stress och att vitamindepåerna varit lite låga, vilket gjorde att jag dels pga det började med fler vitaminer.
När jag senare var hos barnmorskan och hon frågade mig om jag åt tabletter så kände jag mig lite dum som tog en del vitaminer. Nämnde ungefär tre sorter och hon tittade på mig med stora ögon ungefär. Efter det besöket trappade jag faktiskt ned rätt fort och nöjde mig till slut med bara folsyra.
Jag funderade även på att jag o min man skulle göra en blodanalys. Gjorde det för många år sedan där det då visade på lite magnesium- och b12-brist. Men hann denna gång inte boka tid.
Det är verkligen så svårt att veta hur man ska göra. Läste på en del om att killens spermiers kvalitet förnyas i cykler (typ 3-månaders intervall?) och lite att vad han gjort tre månader innan kunde påverka.
Nu blev mitt inlägg lite flummigt men det var lite av min bakgrund iallafall. Kanske var det bara otur? Kanske var det att kroppen inte var i nån form av balans? Fyllde 35 precis så har funderat på om fertiliteten verkligen minskat så drastiskt. Vem vet. Men jobbigt är det med alla tankar - mycket kretsar kring det till slut.
Har faktiskt en bekant som hade liknande problem, med ännu fler missfall bakom. Hon fick Prednisolon utskrivet. Det fick hon dock be om, eller vara ganska ?på? om. De verkar inte skriva ut det bara sådär. Det hjälpte henne iallafall. Hade själv även läst att det kunde hjälpa innan jag fick veta att hon tagit det.
Men sök dig till något sjukhus/gynmottagning för att få en utredning. Tror inte de kan neka dig!
Hoppas att allt går bra för dig, hoppet finns alltid där!