• MsM84

Hjälp oss välja ras!

Vi har äntligen bestämt oss för att skaffa hund, och funderar nu på vilken ras som skulle passa oss bäst. 

Jag är uppvuxen med hund, har passat hundar från fransk bulldog till storpudel till rottweiler. Har däremot aldrig själv uppfostrat en hund. Min man älskar djur men har ingen hunderfarenhet. Jag ser hunden lite som något min nya hobby - en anledning att komma hemifrån för att få träna på brukshundsklubben, ut och röra mig i skogen osv. Valpkurs är självklart, gärna fortsättningskurs och jag är nyfiken på agility. 

Våra önskemål på hund är:
    -hänger med på det familjen gör, ska funka att ta med överallt -vill ligga och mysa i soffan -är glad och vill leka med oss, inkl barnen i familjen (2 & 5 år gamla) -fäller så lite som möjligt (tar hellre pälsvård regelbundet än hundhår överallt) Helst en rätt mjuk päls -inte kräver massor med motion (Max 1-1,5h dagligen) och ibland brukshundsklubb/andra aktiviteter -inte skäller massor (får gärna skälla när någon kommer, men inte varje gång den ser en hund genom fönstret eller en bil kör förbi vår tomt) -inte är extremt svåruppfostrad
    - Bra hälsa och mentalitet

Vad har ni för trevliga förslag? Har själv funderingar kring mellanpudel, dvärgschnauzer, irish soft coated wheaten terrier.

• Svar på tråden Hjälp oss välja ras!
  • Ignoramus

Nja, det är en enormt stor skillnad på skällbenägenhet mellan raser. Jag skulle nog rent krasst säga att jag har en av landets mest välmeriterade shelties, men nog tusan skäller hen som en galning trots tusentals träningstimmar (som i mångt och mycket handlar om att inte skälla, eftersom det ger avdrag i nästan samtliga grenar).

Sheltien kommer upp som ett exempel på skälliga raser var du än tittar, och gör det av en anledning. ;) Vill man absolut inte riskera en hund som skäller mycket ska man välja en annan ras, även om det såklart finns individer som är tystlåtna även inom rasen.

Aniiee skrev 2020-10-11 21:49:07 följande:

Nej, lär man en hund att skälla på kommando så lär man den ju samtidigt att inte skälla om den inte får kommando. 

Sedan så skäller alla hundar om man inte lär dem att låta bli. Det handlar ju om ppfostran.

• Ignoramus

Sannolikt skälliga. Frågar du sheltieägare säger de dock ?min skäller inte mycket. Bara när det knackar på dörren, när den ser andra hundar, när någon går i trappuppgången, när den leker och när den tränar! Och när den är frustrerad eller uppe i varv. Annars är den tyst!? XD

Hanar fäller mer än tikar, tikar fäller väl två gånger om året. Men det är ju rätt tacksamma tussar, stora dammråttor som är lätta att dammsuga upp och inte en miljon hårstrån som fastnar överallt.

MsM84 skrev 2020-10-11 22:23:41 följande:

Hur skälliga är shelties? Och hur mycket fäller de om man borstar dem regelbundet?

• Aniiee
    Ignoramus skrev 2020-10-11 22:49:06 följande:

Nja, det är en enormt stor skillnad på skällbenägenhet mellan raser. Jag skulle nog rent krasst säga att jag har en av landets mest välmeriterade shelties, men nog tusan skäller hen som en galning trots tusentals träningstimmar (som i mångt och mycket handlar om att inte skälla, eftersom det ger avdrag i nästan samtliga grenar).

Sheltien kommer upp som ett exempel på skälliga raser var du än tittar, och gör det av en anledning. ;) Vill man absolut inte riskera en hund som skäller mycket ska man välja en annan ras, även om det såklart finns individer som är tystlåtna även inom rasen.

Jag måste väl ha fått oskälliga shelties =P Jag vet att de är omtalade som skälliga. Min skäller bara när hon vallar. Får alltså, inte människor.
    Gamla matvaror i kylen? Först får de päls, sen börjar de morra och SEN går de ut.
  • KittyK80
    Aniiee skrev 2020-10-11 21:49:07 följande:
    Nej, lär man en hund att skälla på kommando så lär man den ju samtidigt att inte skälla om den inte får kommando. 

Sedan så skäller alla hundar om man inte lär dem att låta bli. Det handlar ju om ppfostran.
    Har du något bra tips? Har två ganska skälliga shelties hemma. Umgås mycket i sheltie-kretsar och tycker att majoriten faktiskt är skälliga. Men ack så gulliga och kloka. Kan också rekommendera sheltie till TS.
  • Xlr8
    MsM84 skrev 2020-10-11 20:09:10 följande:

Vi har äntligen bestämt oss för att skaffa hund, och funderar nu på vilken ras som skulle passa oss bäst. 

Jag är uppvuxen med hund, har passat hundar från fransk bulldog till storpudel till rottweiler. Har däremot aldrig själv uppfostrat en hund. Min man älskar djur men har ingen hunderfarenhet. Jag ser hunden lite som något min nya hobby - en anledning att komma hemifrån för att få träna på brukshundsklubben, ut och röra mig i skogen osv. Valpkurs är självklart, gärna fortsättningskurs och jag är nyfiken på agility. 

-hänger med på det familjen gör, ska funka att ta med överallt -vill ligga och mysa i soffan -är glad och vill leka med oss, inkl barnen i familjen (2 & 5 år gamla) -fäller så lite som möjligt (tar hellre pälsvård regelbundet än hundhår överallt) Helst en rätt mjuk päls -inte kräver massor med motion (Max 1-1,5h dagligen) och ibland brukshundsklubb/andra aktiviteter -inte skäller massor (får gärna skälla när någon kommer, men inte varje gång den ser en hund genom fönstret eller en bil kör förbi vår tomt) -inte är extremt svåruppfostrad

Vad har ni för trevliga förslag? Har själv funderingar kring mellanpudel, dvärgschnauzer, irish soft coated wheaten terrier.

Alltså det är ett levande djur du söker inte en bil.

Många saker du nämt är individuellt och egenskaper som ergålls av träning.

"inte är extremt svåruppfostrad" sen funderar du på en terrier.......

Tyvärr kommer du aldrig få allt du nämt utan det kommer bli en kompromiss.

Matglad hundar är oftast lätt tränade, men mycket energi.

Låg energi hundar svårare att träna.

Mellan ting typ wachtel
    MsM84 skrev 2020-10-11 20:09:10 följande:

Lycka till det kommer du behöva.

Du söker en hund ingen bil man kan beställa exakt hur man vill ha den. Om du har någon koll lär du fatta att fler av egenskaperna du söker är antingen individ beroende eller saker man får träna in.

För hundens skull skaffa ingen terrier, för många hundar sim blir borttagna eller omplacerade pga mindre genom tänkta köp.
  • Dexter dot com

Jag har dvärgschnauzer och tycker rasen är lite ojämn. Det finns arbetsnarkomaner och soffpotatisar, vissa larmar mycket och vissa säger ingenting, vissa är otroligt sociala och vissa är reserverade så var noga med val av uppfödare och linjer så har ni större chans att få vad ni söker. Dålig tandstatus som kräver daglig tandborstning får ni räkna med samt ett par timmars ullkamning och trimning i veckan om hunden ska se välvårdad ut.
    1-1,5 timmes motion låter väldigt lite oavsett ras och mina ds hade varit uttråkade och hittat på egna sysselsättningar om dom bara fått den motionen . Att skaffa hund och inte ha tillräckligt med tid skapar tyvärr understimulerade hundar och dåligt samvete och irritation hos ägaren när hunden utvecklar "problembeteenden". Fundera ett varv till på om ni verkligen har tid och intresset när ni jobba heltid och har 2 småbarn.

• MsM84
    Xlr8 skrev 2020-10-12 00:54:05 följande:

Alltså det är ett levande djur du söker inte en bil.

Många saker du nämt är individuellt och egenskaper som ergålls av träning.

"inte är extremt svåruppfostrad" sen funderar du på en terrier.......

Tyvärr kommer du aldrig få allt du nämt utan det kommer bli en kompromiss.

Matglad hundar är oftast lätt tränade, men mycket energi.

Låg energi hundar svårare att träna.

Mellan ting typ wachtelLycka till det kommer du behöva.

Du söker en hund ingen bil man kan beställa exakt hur man vill ha den. Om du har någon koll lär du fatta att fler av egenskaperna du söker är antingen individ beroende eller saker man får träna in.

För hundens skull skaffa ingen terrier, för många hundar sim blir borttagna eller omplacerade pga mindre genom tänkta köp.

Trevlig ton du har. Jag är väl medveten om att en hund inte blir automatiskt som jag vill utan träning - och hur viktigt val av hundras är, vilket är varför vi funderar på vilka egenskaper vi främst söker och hur en hund skulle leva hos oss, och hitta rätt hund utifrån det. Jag är också väl medveten om att en terrier är utmanande i sin personlighet - och har haft tveksamheter kring det just därför (plus problemen med aggression/rädsla som finns i rasen).
  • Plupp73

Vi sökte liten ras att träna och tävla med, men inte alltför liten. Funderade över mellanpudel, kungspudel, kooikerhondje, dvärgschnauzern och amerikans Cocker spaniel. Det blev för 1,5 år sedan en Amris och hon har ALLT vi önskat oss. Hon är energisk och alert, inget jakt, fäller inte. Rolig att träna med och gå på kurs med. Skäller mycket sällan. Älskar allt och alla.

Sedan är det viktigt att man. Preciserar sitt behov och väljer uppfödare med omsorg.

Tror att alla raderna passar er på sitt vis.

• Anonym (Havanais)
    MsM84 skrev 2020-10-11 22:12:35 följande:

Först var jag väldigt inne på bichon havanais. Nu är vi inne på en större, men jag vet inte riktigt. Hur tålig upplever du den är?

Hur menar du med tålig? Tänker du på att dina barn är små? Vår tjej funkar bra med småbarn, går ifrån när hon tycker att de är jobbiga. Hon har aldrig sagt ifrån och verkar tåla det mesta. Men alla hundar har ju personligheter och man får ju lära barn att vara försiktiga.

Det positiva med en mindre hund är ju när dina barn väl ska börja gå ut med hunden själva.
  • Anonym (Portugis)

Portugisisk vattenhund. Är inte hundägare själv men våra nära vänner har en och vi tar hand om henne relativt ofta. Hon har precis fått valpar och vi har varit med till kenneln och träffat den familjens hundar. Lika charmiga och härliga dem. Har inget negativt alls att säga om rasen förutom att utseendet på dem kanske inte faller en på läppen men det växer på en när man känner hunden.

• Xlr8
    MsM84 skrev 2020-10-12 06:20:51 följande:

Trevlig ton du har. Jag är väl medveten om att en hund inte blir automatiskt som jag vill utan träning - och hur viktigt val av hundras är, vilket är varför vi funderar på vilka egenskaper vi främst söker och hur en hund skulle leva hos oss, och hitta rätt hund utifrån det. Jag är också väl medveten om att en terrier är utmanande i sin personlighet - och har haft tveksamheter kring det just därför (plus problemen med aggression/rädsla som finns i rasen).

Det är lugnt bjuder på den trevliga tonen:p

Ok fast tycker mer ditt inlägg är dessa egenskaper söker vi.

Många jakt hundar är väldigt på och av. Full speed när man så önskar, lugn och stillsam i hemmet.

Wachtel är ett mycket bra exempel på det.
  • Jemp

Pudel är min första tanke.

Dvärgschnauzer stämmer också in på allt utom mjuk päls.

(Obs att alla raser bör få i alla fall en timmes motion per dag)

Svar på tråden Hjälp oss välja ras!