Inlägg från: MsM84 |Visa alla inlägg
  • MsM84

Hjälp oss välja ras!

Vi har äntligen bestämt oss för att skaffa hund, och funderar nu på vilken ras som skulle passa oss bäst. 

Jag är uppvuxen med hund, har passat hundar från fransk bulldog till storpudel till rottweiler. Har däremot aldrig själv uppfostrat en hund. Min man älskar djur men har ingen hunderfarenhet. Jag ser hunden lite som något min nya hobby - en anledning att komma hemifrån för att få träna på brukshundsklubben, ut och röra mig i skogen osv. Valpkurs är självklart, gärna fortsättningskurs och jag är nyfiken på agility. 

Våra önskemål på hund är:
    -hänger med på det familjen gör, ska funka att ta med överallt -vill ligga och mysa i soffan -är glad och vill leka med oss, inkl barnen i familjen (2 & 5 år gamla) -fäller så lite som möjligt (tar hellre pälsvård regelbundet än hundhår överallt) Helst en rätt mjuk päls -inte kräver massor med motion (Max 1-1,5h dagligen) och ibland brukshundsklubb/andra aktiviteter -inte skäller massor (får gärna skälla när någon kommer, men inte varje gång den ser en hund genom fönstret eller en bil kör förbi vår tomt) -inte är extremt svåruppfostrad
    - Bra hälsa och mentalitet

Vad har ni för trevliga förslag? Har själv funderingar kring mellanpudel, dvärgschnauzer, irish soft coated wheaten terrier.

• Svar på tråden Hjälp oss välja ras!
  • MsM84
    Ignoramus skrev 2020-10-11 21:12:20 följande:

Sheltien är trevlig och passar in på mycket av era krav, men ryker på pälsfällandet och skällandet.

Pudel var min spontana tanke, men även de små har rätt mycket HD-problem (höftledsdysplasi). Irish soft coated wheaten skulle jag personligen välja bort, de är rätt skarpa och ja... de jag har träffat har inte varit speciellt trevliga helt enkelt.

Dvärgschnauzern passar också in rätt bra, men av de jag har träffat (är själv väldigt involverad i brukshundklubben) har hälften ett ordentligt go i sig och andra halvan är envisa som åsnor och lyfter inte ett finger. Den andra halvan har varit sjukt svårmotiverade, och du vill inte ha en svårmotiverad hund om du vill satsa på träning. Plus att både schnauzerns och iscw mustascher/skägg är så äckliga - alltid lite bruna av svamp och fuktiga och man vet ju att de har dragit håret rakt över alla korvar de luktat på under dagen ;)

Så mitt svar är: pudel från en uppfödare som bara använder friröntgade, arbetande hundar i sin kennel. Eller sheltie om du kan tänka om angående fällningen (förvånansvärt lättskött päls i övrigt) och skällandet. Roligare träningskompis kan du inte få (utöver border collie då, men då kan du ju glömma max 1h aktivering om dagen). Dock tycker jag 1-1,5h om dagen låter lite för de allra flesta hundar. :/

Tack för utförligt svar! Vi har träffat en uppfödare till wheaten och tycker om dem - men jag är orolig över mentaliteten eftersom de har en del problem på den fronten. Då vi jobbar heltid (hemifrån), har två mindre barn och villa är tid en lyxvara och jag vill inte skaffa en hund jag inte har tid att ta hand om på det sätt den behöver. Dock blir ju barnen större hela tiden och det blir lättare att ta sig tid såsmåningom. Hur mycket tid upplever du att en hund behöver dagligen, och har du någon annan ras i åtanke om man kan lägga lite mer tid?
  • MsM84
    Anonym (Havanais) skrev 2020-10-11 21:13:12 följande:

Vet inte vilken storlek ni vill ha men vi skaffade en bichon havanais och de fäller i princip inget men kräver pälsvård. De är ju rätt så små men vår hänger med på allt. Men måste säga att det är den "lättaste" hunden jag har haft. Skäller sällan, lättlärd och social.

Först var jag väldigt inne på bichon havanais. Nu är vi inne på en större, men jag vet inte riktigt. Hur tålig upplever du den är?
  • MsM84

Hur skälliga är shelties? Och hur mycket fäller de om man borstar dem regelbundet?

• MsM84
    Xlr8 skrev 2020-10-12 00:54:05 följande:

Alltså det är ett levande djur du söker inte en bil.

Många saker du nämt är individuellt och egenskaper som ergålls av träning.

"inte är extremt svåruppfostrad" sen funderar du på en terrier.......

Tyvärr kommer du aldrig få allt du nämt utan det kommer bli en kompromiss.

Matglad hundar är oftast lätt tränade, men mycket energi.

Låg energi hundar svårare att träna.

Mellan ting typ wachtelLycka till det kommer du behöva.

Du söker en hund ingen bil man kan beställa exakt hur man vill ha den. Om du har någon koll lär du fatta att fler av egenskaperna du söker är antingen individ beroende eller saker man får träna in.

För hundens skull skaffa ingen terrier, för många hundar sim blir borttagna eller omplacerade pga mindre genom tänkta köp.

Trevlig ton du har. Jag är väl medveten om att en hund inte blir automatiskt som jag vill utan träning - och hur viktigt val av hundras är, vilket är varför vi funderar på vilka egenskaper vi främst söker och hur en hund skulle leva hos oss, och hitta rätt hund utifrån det. Jag är också väl medveten om att en terrier är utmanande i sin personlighet - och har haft tveksamheter kring det just därför (plus problemen med aggression/rädsla som finns i rasen).
Svar på tråden Hjälp oss välja ras!