Hjälp oss välja ras!
Sheltien är trevlig och passar in på mycket av era krav, men ryker på pälsfällandet och skällandet.
Pudel var min spontana tanke, men även de små har rätt mycket HD-problem (höftledsdysplasi). Irish soft coated wheaten skulle jag personligen välja bort, de är rätt skarpa och ja... de jag har träffat har inte varit speciellt trevliga helt enkelt.
Dvärgschnauzern passar också in rätt bra, men av de jag har träffat (är själv väldigt involverad i brukshundklubben) har hälften ett ordentligt go i sig och andra halvan är envisa som åsnor och lyfter inte ett finger. Den andra halvan har varit sjukt svårmotiverade, och du vill inte ha en svårmotiverad hund om du vill satsa på träning. Plus att både schnauzerns och iscw mustascher/skägg är så äckliga - alltid lite bruna av svamp och fuktiga och man vet ju att de har dragit håret rakt över alla korvar de luktat på under dagen ;)
Så mitt svar är: pudel från en uppfödare som bara använder friröntgade, arbetande hundar i sin kennel. Eller sheltie om du kan tänka om angående fällningen (förvånansvärt lättskött päls i övrigt) och skällandet. Roligare träningskompis kan du inte få (utöver border collie då, men då kan du ju glömma max 1h aktivering om dagen). Dock tycker jag 1-1,5h om dagen låter lite för de allra flesta hundar. :/