Inlägg från: Anonym (styvungen) |Visa alla inlägg
  • Anonym (styvungen)

Styvmorsan vill att jag flyttar men vart ska jag flytta?

sextiotalist skrev 2020-10-12 08:32:01 följande:
    Om ts inte är på de andra planen så nej. Hon ska bidra till de merkostnader och se till att hon inte ger merarbete.

Dvs hon borde betala en summa för att hon disponerar en del av huset för sig själv.

Jag hade nog blivit rätt trött på om min vuxna son hade disponerat ett helt våningsplan gratis.

Det är inte ett rum ts disponerar
    Nä, det är ett rum och en hall och ett badrum, och köket när jag behöver det. Och en trappa. Och tamburen. Och jag städar i alla de rummen.

Och jag betalar en summa pengar som jag och farsan kom överens om när jag fick mitt första helgjobb.
  • Anonym (styvungen)
    Anonym (Leftbrained) skrev 2020-10-12 16:16:15 följande:
    Största problemet är att du bryr dig för mycket om vad andra tycker, t.ex. Ess och din styvmor. Precis som Kjell säger så är det vad din pappa säger som räknas. Svälj stoltheten och ta inga dumma beslut som sabbar din ekonomiska framtid. Om du har ett avtal med din pappa är det hans uppgift att försvara det inför sin partner, inte din. Så länge avtalet inte ändras bor du kvar.

Vad Ess tycker är helt oväsentligt. Du är kanske inte bekant med hennes nick, men hon är alltså en styvmor med kronisk allergi emot allt vad bonusar heter. Kallare människa får man leta efter - så det finns med andra ord inget du kan säga eller göra rätt i hennes ögon, förutom att hitta eget boende och lämna din pappas hus, som enligt henne är styvmoderns (och hennes avkommas) rättmätiga domän nu.
    Jo, jag bryr mig ganska mycket om vad folk tycker, så är det.
  • Anonym (styvungen)
    Ess skrev 2020-10-13 16:40:32 följande:
    Inläggsskrivaren tog upp min situation. Jag har läst tråden och förstår varför frun är irriterad över ts. Ts har ju hört henne själv säga det, att hon tar upp plats som de behöver till det yngre barnet och att hon är i vägen, en belastning mao. Sen är det nog så också att hade ts varit ens hälften så fantastisk som hon utmålar sig så hade nog problemet varit betydligt mindre.
    Behöver, nej. VIll ha, ja. Alla barn i huset har egna rum redan. Och vad ska en treåring ensam högst upp i huset att göra egentligen?
  • Anonym (styvungen)
    Ess skrev 2020-10-13 17:23:26 följande:
    Nä en treåring är för liten för det. 
    Annars har de kanske funderat på en ombyggnad av ovanvåningen när du flyttar.
    Ombyggnad? Haha, bra skämt. Du vill verkligen bara ha rätt, eller hur?
  • Anonym (styvungen)
    Ess skrev 2020-10-13 17:26:24 följande:
    Uppenbarligen vet inte du heller vad hon tänkt sig och vad de pratat om. 
    Fast det går inte att bygga om, så du sitter bara och fabulerar och gissar.
  • Anonym (styvungen)
    Ess skrev 2020-10-13 18:43:36 följande:
    Jag funderade bara över om hon har en anledning, men då är det väl som hon tycker illa om dig helt enkelt.
    Allt går ju att bygga om, det är bara frågan om hur mycket arbete man vill lägga ner på det, att riva rum och göra ett stort allrum är ju inte omöjligt.
    Det är ett rum på övervåningen. Ett rum, ett badrum, en trapphall/landing. Hur många gånger ska jag behöva säga det?
  • Anonym (styvungen)
    Ess skrev 2020-10-13 19:02:17 följande:
    Huset måste ju va jävligt dumt planerat för så många personer med tanke på att ts har ett helt våningsplan och påstår att hon inte har speciellt stort. Det hade varit bättre att sälja och flytta till ett med bättre planering.
    Huset är väldigt väl plannerat, faktiskt Att du inte kan tänka ut hur kan jag inte hjälpa.
  • Anonym (styvungen)
    Anonym (Annapanna) skrev 2020-10-13 19:09:41 följande:
    Kan du förklara din ritning lite?
    Ja förlåt, jag ser att förklaringen jag skrev inte kom med.

Så, den svarta ramen är hela husets undervåning. Den svarta tjockare delen är sutärrengen som sticker ut. Den gråa biten är garage, annars är hela svarta ramen boyta. Den blåa delen är nedervåningen/entrevåningen, den går också över den gråa delen egentligen nästan helt, men inte riktigt. Jag borde gjort den delen randig, kanske. Den röda delen är övervåningen som jag bor på. 
  • Anonym (styvungen)
    Ess skrev 2020-10-13 19:21:07 följande:
    Det beror på hur många boende huset är byggt åt. Stor skillnad på att va tre respektive sex stycken.
    Jag skrev ju att alla har egna sovrum redan. Sedan har de lekrum, som en gång i tiden var min dansstudio, mysrum/allrum och läxrum som en gång i tiden var rummet där jag och farsan använde som spelrum, och ett tomt rum, i suterrängen. På nedervåningen finns ett stort vardagsrum att vara i.

Jag tror att det första jag skrev till dig var att läsa trådar först innan du kommenterar.
  • Anonym (styvungen)
    Ess skrev 2020-10-13 19:24:23 följande:
    Ehh, ja.
    Ett rum går att riva så att det blir öppet istället.
    Och få en stor trapphall, då. En trapphall och ett badrum. Då går det ju inte att använda som sovrum till minsta ungen. Hur tänkte du nu?
  • Anonym (styvungen)
    Anonym (Lina) skrev 2020-10-14 15:54:55 följande:

Jag noterade att ts benämnt barnen som både styvsyskon och halvsyskon. Undrade lite över vad som är korrekt? Eller finns det en blandning av halv- och styvsyskon? 

Hon har tre egna barn och hon och farsan har ett tillsammans.
  • Anonym (styvungen)
    Anonym (man) skrev 2020-10-14 16:54:23 följande:
    Men fortfarande, vad säger din pappa om situationen?
    Har han öht pratat med dig?
    Som jag skrev tidigare så har han bara sagt att styvmorsan snackar en massa och att jag får bo var jag vill.
  • Anonym (styvungen)
    Ess skrev 2020-10-14 17:16:34 följande:
    Det är ju inte konstigt att hon gnäller nu, de har ju ytterligare en unge som ska ha plats. Får de inte plats så får de sälja och flytta till något bättre planerat.

Ts ska inte flytta för fruns ungars skull, hon ska flytta för hennes pappas unges skull.
    Hur många gånger ska jag behöva skriva till dig att alla redan har egna sovrum? Jag har dessutom redan skrivit, tror jag, att det finns tomma rum som inte används.

Kan du sluta hitta på en massa ovidkommande och släsa tråden när du inte vet vd som gäller? Var vuxen och läs på innan du lägger dig i, liksom. Du uppfär dig som en tandraklassare som inte fått in läsvanan än utan gissar när fröken frågar.
  • Anonym (styvungen)
    Ess skrev 2020-10-14 17:28:50 följande:
    Det är ju HANS barn som ska ha platsen.
    Varför?
  • Anonym (styvungen)

Farsan frågade idag var det har skurit sig mellan mig och styvmorsan. Jag visste inte vad jag skulle svara. Jag känner att jag inte gjort något annat än varit till lags. Han sa i alla fall väldigt bestämt att jag bor kvar så länge jag vill även om det blir tills jag är 90 år eller så för vår famij har bott på den här tomten i 150 år och det tänker han inte ändra på. 

Svar på tråden Styvmorsan vill att jag flyttar men vart ska jag flytta?