• LFF

Styvmorsan vill att jag flyttar men vart ska jag flytta?

Ess skrev 2020-10-11 21:47:43 följande:
    Du låter rätt bortskämd och curlad. Trist för dig att din pappa inte ville leva ensam.
    På vilket sätt är TS bortskämd och curlad för att hon tycker att det är tråkigt att hon inte kan umgås med sina styvsyskon pga deras mamma? På vilket sätt är hon bortskämd och curlad för att hon städar övervåningen (det enda stället hon "får" vara", lagar sin egen mat och tvättar sina egna kläder? På vilket sätt är TS bortskämd när hon jobbar extra och sparar pengar så att hon kan flytta hemifrån när studierna är klara? På vilket sätt är hon bortskämd över att inte vara välkommen i sitt eget hus av sin styvmor?
  • LFF
    Ess skrev 2020-10-12 18:02:40 följande:

Hade ts börjat hjälpa till med hushållet så hade hon troligtvis blivit omtyckt, nu är hon bara ett irritationsmoment som uppehåller ovanvåningen och inte bidrar med något.

Så vad mer ska hon göra förutom att plugga, jobba extra, betala till pappa, laga sin egen mat, tvätta sin tvätt, städa "sitt" våningsplan om de ytor hon använder ska hon göra för att "bidra med något"? Vara Askungen och sköta hela hushållet så pappas fru slipper? Vara obetald barnvakt åt styvsyskonen och halvsyskonet? Försvinna från planetens yta så att styvmor kan låtsas att pappan inte har några barn sen tidigare?

Jag vet att du avskyr din mans tidigare barn och det kanske finns fog för det men att överföra dessa känslor på att TS är lika "lat och oduglig" som de är väldigt orättvist mot TS som faktiskt sköter sig själv med den del av hushållet som berör henne. Hon håller ju till och med sig undan istället för att umgås med sina styv- och halvsyskon för styvmodern ska slippa se henne mer än nödvändigt.
  • LFF
    Ess skrev 2020-10-13 11:42:45 följande:
    Hon har valt att bo kvar som vuxen, vill hon inte hjälpa till kan hon lämna plats åt den som behöver.
    Hur många 19-åringar känner du som flyttar hemifrån om de studerar vidare på sin bostadsort? Oavsett om de bor i kärnfamiljen eller i splittrade familjer? Speciellt i Stockholm?

Hon hjälper till genom att se till att hon inte skapar extraarbete till de övriga i familjen. Det är ju dessutom inget nytt att styvmodern och TS inte kommer överens.

Hur kommer det sig att det (nästan) alltid bara är styvmödrar som vill ha ut särkullarna ur huset så fort de gått ut gymnasiet? Även om jag och min mammas sambo inte kom överens hade han inga som helst krav på att jag skulle ut ur vårt gemensamma hem. Eller är det för att pappor så ofta är så jävla flata att de låter styvmödrarna bestämma om saker de inte har någon rätt att bestämma (som att välartade barn som sköter sitt "hushåll" ska ut ur huset)?
  • LFF
    Ess skrev 2020-10-13 11:58:25 följande:
    På det ts skriver.

Okej, jag tror bonusmamma älskar ts och vill att hon ska bo kvar tills hon fyller 50, minst. Vidare tycker hon det är ok att deras ovanvåning inte går att använda för att ts bor där.
    Vad då "Inte går att använda"? Den används ju. Det är ju inte som att den står oanvänd.
  • LFF
    Anonym (Vera) skrev 2020-10-13 12:58:53 följande:
    För att det oftast är hon som sköter hushållet och är trött på att städa och tvätta åt dem. Få 19-åringar som inte bott ensamma inser hur mycket jobb det är att sköta ett hushåll.
    Och de gör precis samma sak åt sina egna barn men de är det inte lika viktigt med att få ut ur boet när de gått ut gymnasiet....
Svar på tråden Styvmorsan vill att jag flyttar men vart ska jag flytta?