Styvmorsan vill att jag flyttar men vart ska jag flytta?
Är inne på Kjelles spår här...
Viktigast är att du har ett snack med din pappa, vad ni har "avtalat", hur han ser på saken. Ge dig inte in i någon större diskussion med din "styvmorsa".
Vidare, gör en plan, för de kommande 3 åren. Du pluggar kriminologi skriver du. Ok, kul, bra. Men vad är tanken sedan? Vilka yrken ser du framför dig? Vilka arbetsgivare? Var finns dessa? Hur ser arbetsmarknaden ut? Geografiskt?
Jag flyttade hemifrån när jag var 20/21, flyttade just till Sthlm, för jag pluggade där, men där fanns även min arbetsmarknad.
Somliga väljer lärosätet utifrån just lärosätet (bra studentstad, bra program), andra kanske väljer lärosäte även utifrån framtida bostadsort och arbetsort (beroende på vad man pluggar).
Tycker att du skall ta en funderare på ovan. För just nu så säger du att du skulle kunna tänka dig att flytta hemifrån, att du i princip skulle kunna tänka dig att bo i en stuga i Norrland. Tja, det låter ju bra, men vad händer efter dina studier..?
Involvera gärna din pappa i dessa tankar och frågor, när du har formulerat lite svar för dig själv.
Lycka till!