Inlägg från: Anonym (Leftbrained) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Leftbrained)

Styvmorsan vill att jag flyttar men vart ska jag flytta?

Anonym (styvungen) skrev 2020-10-12 13:04:30 följande:
    Nä, det är ett rum och en hall och ett badrum, och köket när jag behöver det. Och en trappa. Och tamburen. Och jag städar i alla de rummen.

Och jag betalar en summa pengar som jag och farsan kom överens om när jag fick mitt första helgjobb.
    Största problemet är att du bryr dig för mycket om vad andra tycker, t.ex. Ess och din styvmor. Precis som Kjell säger så är det vad din pappa säger som räknas. Svälj stoltheten och ta inga dumma beslut som sabbar din ekonomiska framtid. Om du har ett avtal med din pappa är det hans uppgift att försvara det inför sin partner, inte din. Så länge avtalet inte ändras bor du kvar.

Vad Ess tycker är helt oväsentligt. Du är kanske inte bekant med hennes nick, men hon är alltså en styvmor med kronisk allergi emot allt vad bonusar heter. Kallare människa får man leta efter - så det finns med andra ord inget du kan säga eller göra rätt i hennes ögon, förutom att hitta eget boende och lämna din pappas hus, som enligt henne är styvmoderns (och hennes avkommas) rättmätiga domän nu.
  • Anonym (Leftbrained)
    Ess skrev 2020-10-15 14:08:35 följande:
    Ts är vuxen det är dags att börja kolla efter nåt eget.
    Det bestämmer ju som sagt inte du, och inte styvmodern heller, utan TS far, tillika ägaren av huset. Han vill inte att hon flyttar (vilket är helt normalt för föräldrar till unga vuxna) och därmed kan styvmodern hitta ett annat hem åt sina särkullar om hon tycker trångboddhet är ett problem.
  • Anonym (Leftbrained)
    Ess skrev 2020-10-15 14:41:13 följande:
    Eftersom de bor ihop så har hon också rätt att bestämma vem som ska bo där. Sen vet vi inget om ägareförhållandet till huset, bara att han bodde där först. När hennes barn gått ut gymnasiet så är det dags för dem med att hitta eget.
    Du vill till varje pris tolka tråden till kärringens fördel trots vad som framkommit. Alla har egna rum, hon har till och med extrarum till sina "malusar". Hon tycker helt enkelt inte om styvbarn - helt utan orsak, precis som dig! (Detta började dessutom långt innan TS var färdig med gymnasiet.)

Är det några som är gökungar i det här fallet är det hennes egna telningar. Att pappan äger huset (100% eller inte - oavsett så är det inte hennes åsikt som styr) står klart i och med att han klargjort att kärringen "bara snackar" och att TS får bo kvar. Du får bara inse att din åsikt och patologiska ilska inte spelar någon som helst roll här. Hitta något att trösta dig med, ät en kaka eller något.
  • Anonym (Leftbrained)
    Anonym (man) skrev 2020-10-15 14:47:46 följande:
    Tja, grogghaggor kan oxå flytta och deras barn kan oxå dela bostad med andra. 
    Ja, hon verkar inte nöjd med något av det hon fått till sina tre särkullar. Hon får nog passa sig så pappan inte får nog och hon tvingas bo i en tvåa med sina tre Oskyldig
  • Anonym (Leftbrained)
    Ess skrev 2020-10-15 18:33:52 följande:
    Trams
    Fanns absolut inget svammel eller trams i Anonym "man"s inlägg. Däremot är det tramsigt att bemöta ett vettigt inlägg med "trams". Jag börjar sälla mig till de som tror att du är här enbart för att trolla!
  • Anonym (Leftbrained)
    Tow2Mater skrev 2020-10-15 21:16:17 följande:
    Men alltså, ni måste ju borja kommunicera med varandra alla tre. Han kan inte kora over sin sambo, hon kan inte kora over dig. Ni måste ju alla komma fram till nåt realistisk som funkar for er alla.
    Du gör misstaget att betrakta TS som en jämlik här. De två som är i maktposition här är föräldrarna till de diverse barnen, möjligen mer TS pappa om han äger huset. TS har dessutom redan gjort allt hon kan för att vara till lags; så mycket mer exemplariskt kan hon inte bete sig. Pudelns kärna är att TS begår "brottet" att bo kvar, när styvmor hade tänkt tillförskansa sig utrymmet och slippa närvaron av sin bonus.

Då är det alltså upp till de vuxna (inte alla tre) att kommunicera med varandra och bestämma hur de vill lösa sina problem. Kanske är det bäst att separera om de inte kan komma överens.
  • Anonym (Leftbrained)
    Ess skrev 2020-10-12 18:12:53 följande:
    Vänligen kalla mig inte styvmor, jag har ingen som helst relation till särkullarna och umgås inte med dem.
    Du fyller kriteriet för styvmor, "faderns nya fru", vare sig du vill eller inte. Att du är en usel sådan är inget hinder för innehavandet av titeln - ofta är ju litteraturens styvmödrar just elaka. Bonusmamma känns däremot svårare i detta fall...
  • Anonym (Leftbrained)
    Ess skrev 2020-10-16 13:48:00 följande:
    Jag anser inte att en som skriver om grogghaggan är speciellt seriös.

Nu kommer ni att hacka om att jag använt ordet malusunge EN gång som svar till smulpajs styvhagga. Hade ni vetat så mycket om mig som ni påstår, så hade ni också vetat att jag brukar använda ordet särkullar när jag skriver om just särkullar.

Så ni kan ta era tramsiga inlägg och ett hycklande hackande och klappa varandras ynkliga ryggar. Ni är rent ut sagt patetiska!
    Problemet är ju inte att du säger malusunge en gång utan att du när ett oresonligt hat emot bonusbarn i allmänhet. Samtidigt är det talande att du inte säger särkullar om hennes barn, som ju brett ut sig i hela huset, utan bara om hans.

Det är synd att du inte lyckats få hjälp för ditt hat efter så många år; det är inte friskt att gå omkring och hata främlingar utan anledning bara för att de inte lever med båda sina bioföräldrar.
  • Anonym (Leftbrained)
    Tow2Mater skrev 2020-10-16 14:28:33 följande:
    Absolut kör han over sin sambo, eftersom det inte verkar vara definierat dem emellan att TS för honom får bo kvar hela livet om hon vill.
    Kommunikationerna inom familjen är under all kritik.
    Kan du visa inlägget där det står att det inte är definierat?

Det verkar snarare som att styvmor vill ha hela huset för sig själv och sina barn.
Svar på tråden Styvmorsan vill att jag flyttar men vart ska jag flytta?