Inlägg från: Tow2Mater |Visa alla inlägg
  • Tow2Mater

Styvmorsan vill att jag flyttar men vart ska jag flytta?

Anonym (styvungen) skrev 2020-10-11 15:07:34 följande:
    Jag har sparat, morsan och farsan har sparat, farmor har sparat, mormor och morfar har sparat, jag har fått pengar i födelsedagar, julklappar, avslutningspresenter i 9an, studentgåvor efter gymnasiet, jag har lagt undan från mina jobb sen jag var 14. 

1000 kronor i månaden i 19,5 år helt utan ränta är nästan 240000 bara det. Tänk om mina föräldrar hade kunnat sätta det på ett ISK-konto åt mig istället, då hade jag kanske haft över en halv miljon.
    Och styvmor har gjort det möjligt för din far att kunna spara åt dig, genom att dela hyra och andra hushållskostnader med honom.
  • Tow2Mater
    Anonym (styvungen) skrev 2020-10-11 17:41:28 följande:
    Nä, det har hon inte.  Farsan ägde huset och hade alla utgifter helt själv i 11 år innan hon flyttade hit och ändå lyckades han sätta in 200 kronor på ett sparkonto åt mig varje månad. Det du.
    Det var då, nu har han ju ett barn till, och det kostar.
  • Tow2Mater

Intressant krönika:

"Framför allt handlar det kanske om mentalitet. Det vore positivt för både stockholmare och lantisar om Stockholmsversionen av bruksmentalitet dog ut. Stockholmsföräldrarna skulle kanske kunna göra som lantisföräldrar alltid har gjort: ingjuta mod i sina barn att bryta upp och pröva sina vingar på en annan plats ? det är inte farligt. Det hade i varje fall gjort det enklare för Stockholmsungdomarna att flytta hemifrån."

timbro.se/smedjan/stockholmare-flytta-dit-bostaderna-finns/

• Tow2Mater
    Anonym (styvungen) skrev 2020-10-15 20:10:24 följande:

Farsan frågade idag var det har skurit sig mellan mig och styvmorsan. Jag visste inte vad jag skulle svara. Jag känner att jag inte gjort något annat än varit till lags. Han sa i alla fall väldigt bestämt att jag bor kvar så länge jag vill även om det blir tills jag är 90 år eller så för vår famij har bott på den här tomten i 150 år och det tänker han inte ändra på. 

Men alltså, ni måste ju borja kommunicera med varandra alla tre. Han kan inte kora over sin sambo, hon kan inte kora over dig. Ni måste ju alla komma fram till nåt realistisk som funkar for er alla.
  • Tow2Mater
    Anonym (Annapanna) skrev 2020-10-16 05:06:44 följande:
    "Köra över sin sambo"?
    Är det vad du kallar det när han låter sitt barn bo kvar i sitt barndomshem efter att han låtit en ny "styvhäxa" flytta in?

Tycker du att en ny partner har rätt att slänga ut de barn som bodde i hemmet när den själv flyttar in, speciellt när det som i ts fall är en styvmorsa med en hel skock ungar med sig i bagaget?
    Absolut kör han over sin sambo, eftersom det inte verkar vara definierat dem emellan att TS för honom får bo kvar hela livet om hon vill.
    Kommunikationerna inom familjen är under all kritik.
  • Tow2Mater
    Anonym (Leftbrained) skrev 2020-10-16 13:27:19 följande:
    Du gör misstaget att betrakta TS som en jämlik här. De två som är i maktposition här är föräldrarna till de diverse barnen, möjligen mer TS pappa om han äger huset. TS har dessutom redan gjort allt hon kan för att vara till lags; så mycket mer exemplariskt kan hon inte bete sig. Pudelns kärna är att TS begår "brottet" att bo kvar, när styvmor hade tänkt tillförskansa sig utrymmet och slippa närvaron av sin bonus.

Då är det alltså upp till de vuxna (inte alla tre) att kommunicera med varandra och bestämma hur de vill lösa sina problem. Kanske är det bäst att separera om de inte kan komma överens.
    Visst har pappan och sambon ansvaret att losa situationen, men TS är faktist vuxen och inget barn längre, så hon har därfor också ett ansvar att se till att kommunikationerna inom familjen fungerar från hennes håll. T ex genom att kommunicera en plan for sitt liv, att det inte ingår i hennes plan att bo kvar hos pappa resten av livet?
  • Tow2Mater
    Anonym (Leftbrained) skrev 2020-10-16 14:35:14 följande:
    Kan du visa inlägget där det står att det inte är definierat?

Det verkar snarare som att styvmor vill ha hela huset för sig själv och sina barn.
    I #18 säger TS "Jag visste innan att hon förväntade sig att jag skulle försvinna sekunden jag fyllde 18".
  • Tow2Mater
    Anonym (Annapanna) skrev 2020-10-16 17:06:11 följande:
    Fast nu har ju pappan klargjort det. 
    Så då kan tanten knipa och acceptera situationen, alternatvit flytta och ta med sid alla sina ungar.

Det är ju sjukt att kräva att pappans ENDA barn ska ut, medans hennes TRE ska stanna.
    Helt jävla sjukt.
    Ska hon ha ut ts så får väl hennes koppel med ungar flytta till respektive  pappor.
    Det är att "köra över", vilket han gjort mot sin sambo.

Som sammaboende kan man inte bara "kräva" varken det ena eller det andra, man brukar kommunicera med varandra och komma fram till en lösning, där en av alternativa lösningar naturligtvis kan vara att sambon flyttar. Men bestämmer enbart pappan i familjen, kör han över sin sambo.
Svar på tråden Styvmorsan vill att jag flyttar men vart ska jag flytta?