• Anonym (Anonym)

Får man göra så här som gift?

Jag skulle tro att han har rätt, på ett sätt. Det känns ju idiotiskt att en levande varelse ska ingå i en bodelning, men i så fall skulle den så klart tillfalla dig. Har han inte kvar sin hund då? Huvudsaken är inte hunden, huvudsaken är att pengarna du fick för hunden ska ingå i bodelningen, det lär han kunna kräva tyvärr. Sedan kan du inte göra något åt ifall han pressar eller lurar dem till att sälja tillbaka hunden utom att prata med dem om hur han är.

• Anonym (Anonym)
    Anonym (Werty) skrev 2020-10-07 22:33:00 följande:
    Nej det hade vi inte. Men jag har stått för hyran och övriga räkningar det senaste året. Alla möbler är mina från start. Han har vunnit 50-90 tusen vid flera tillfällen men jag har aldrig fått något av de pengarna, då han spelat upp det mesta igen.
    Tyvärr spelar det ingen roll. Som gifta har man ekonomiskt ansvar för varandra så de där hyrespengarna kommer du inte se röken av, och det är möjligt att hans förluster inte heller kommer att räknas med, om de inte är väldigt nya.
    Anonym (Werty) skrev 2020-10-07 22:35:17 följande:
    Vi skulle skaffa den nya hunden tillsammans. Men dagen innan jag skulle hämta den (hade betala handpenning och berättat för glada barn) så ville han avboka. Så sa han ?då blir det din hund och ditt jävla ansvar.

Inget har varit normalt i vår relation tyvärr.
    Återigen, rent juridiskt spelar det ingen roll vad han sa eller vem hunden är skriven på. Tekniskt sett är den en ekonomisk investering, eller vad man ska kalla den. Den har antagligen något slags värde som kan tänkas bli aktuellt i bodelningen, det finns ju en del raser som är otroligt dyra.
  • Anonym (Anonym)
    Anonym (Werty) skrev 2020-10-07 22:46:39 följande:
    Han van 59.000 för två veckor sedan. Jag fick inte ett öre. Hunden såldes för 9.000:-.

Min fråga var egentligen om HAN får anmäla en hund försvunnen som jag står som ägare på och som han vet att jag sålt. Den är alltså inte försvunnen.
    Nej det får han nog inte eftersom han aldrig stod som ägare på hunden, men det är väl i så fall upp till polisen att avgöra. Om du säkert vet att han gjort en anmälan kan du försöka prata med dem själv och höra hur de ställer sig till saken.
  • Anonym (Anonym)

Jag hittade det här! Inte exakt samma eftersom det handlar om en bil men de förklarar på ett bra sätt varför det var ok att sälja den trots att maken inte godkänt det, jag tolkar deras svar som att en hund är i samma kategori som en bil: lawline.se/answers/12211

Och här kan du se en annan sak, att du som ägare till hunden har rätt att sälja den om du vill, du råder över din egen egendom, i det här fallet hunden: lawline.se/answers/8467

Det enda jag ser att han kan få ut av detta är värdet av hunden som ska inräknas vid bodelningen, eftersom de pengarna kommer att ingå i vad du har på dina konton antagligen.

• Anonym (Anonym)
    Anonym (Werty) skrev 2020-10-07 23:08:01 följande:
    Tack snälla! Skulle dock vara väldigt intressant att veta om han får anmäla min hund försvunnen trots vetskap om att den är såld - i syfte att ta reda på hundens nya ägare och försöka köpa loss den av dem. Vi har barn ihop, så detta ?jävleri? var inte det första och lär inte bli det sista heller :(
    Nej det lär han knappast få göra. Det var ju aldrig hans hund till att börja med. Det vore lite som om jag skulle gå till polisen och anmäla grannens unge försvunnen, inte min sak att göra liksom. Men vet du säkert att han kontaktat polisen, eller var har han tänkt efterlysa den?
  • Anonym (Anonym)
    Kjell2 skrev 2020-10-08 07:59:22 följande:
    Det sker bodelning även vid upplösande av samboskap. Vid en bodelning vid upplösande av ett samboskap är regeln inte att det gäller saker man skaffat gemensamt. Se lag 2003:376, speciellt 3-21§§.

Du skrev:
    "Alltså när man är gift har man ju inte egna saker på samma sätt som när man är sambo eller bor själv. "

När man är gift har man visst egna saker, allt man tar med in i äktenskapet och allt man köper själv är man ensam ägare till och har full förfoganderätt över. På precis samma sätt som om man var ensamstående.
    Obs! Även om man själv köper saker under giftermålet för egna pengar så ska det ändå räknas in vid en bodelning om det är något av värde. Har man inget äktenskapsförord "ägs" sakerna av båda tills man gör bodelning och då ser man till värdet av sakerna. Så även om ts skulle vara den enda som köpt in tallrikar, glas och bestick så har tekniskt sett exet rätt till hälften av dem, även om man i praktiken snarare skulle kvitta mot något annat. Om ts säljer sin hund har maken rätt till halva summan i en bodelning, kort sagt. Det är ju inte riktigt så enkelt men man räknar ju samman alla tillgångar så om ts fått in pengar på sitt konto ingår det ju i hennes totala summa.
  • Anonym (Anonym)
    Anonym (Tombola) skrev 2020-10-08 08:24:37 följande:
    Varför skulle du bli psykad?...du har ju själv valt att lämna bort din hund. Har du köpt den under perioden ni var gifta så är det inte omöjligt att han kan hävda att det är er gemensamma hund.
    Han vill ju bara vara elak mot ts så han tänker säkert hävda att hon inte hade rätt att sälja "deras" hund (som han egentligen inte ville ha att göra med från början när ts köpte den).
  • Anonym (Anonym)
    Limeblad skrev 2020-10-08 09:52:59 följande:
    Här blandar du hej vilt. Det är skillnad på att ha rätt till halva värdet genom bodelningen och att äga saker tillsammans. Din sista mening är korrekt men att säga att hunden ägs gepmensamt för att de var gifta är inte det. Det kan tyckas som petitesser men det är en väsentliga skillnader.
    Har man inget äktenskapsförord så omfattas allt man äger av giftorätten, och därmed har maken rätt till halva värdet av hunden, inte av hunden självt. Jag menade aldrig att maken äger hunden, min kommentar ville göra gällande att allt man köper in omfattas i en bodelning, även om man själv betalat för något.
  • Anonym (Anonym)
    Limeblad skrev 2020-10-08 11:57:01 följande:
    Sorry, jag blandade ihop vad kanske skrivit tidigare. Vi är överens.
    Jaha, ja ibland kan det bli så.
Svar på tråden Får man göra så här som gift?