• Anonym (Werty)

Får man göra så här som gift?

Har panik!!!

Har gift mig med en man med psykopatiska drag.

Jag vill skiljas. Han kom in i giftermålet med en hund. Jag köpte för mina pengar en egen hund som jag står som ensam ägare på. Nu har vi separerat men inte hunnit skilja oss än. Jag blev tvungen att omplacera min hund till en fantastisk familj men strax efter att han fick reda på det har han nu anmält MIN hund som försvunnen, för att ta reda på vem den nya ägaren är så att han kan köpa loss hunden av dem.

Får man göra så? Han påstår att det är jag som agerat olovligt när man är gift på pappret fortfarande.

• Svar på tråden Får man göra så här som gift?
  • Anonym (Werty)

Och jag kan tillägga att han är inte särskilt lämplig som hundägare då han har kraftiga spelproblem, ingen egen lägenhet och har psykiskt misshandlat mig i flera års tid.

• Anonym (Werty)
    Anonym (Kanske) skrev 2020-10-07 22:25:59 följande:

Hade ni nåt äktenskapsförord där det stod att hund som skaffades av ena parten ej skulle tillfalla det gemensamma?

Nej det hade vi inte. Men jag har stått för hyran och övriga räkningar det senaste året. Alla möbler är mina från start. Han har vunnit 50-90 tusen vid flera tillfällen men jag har aldrig fått något av de pengarna, då han spelat upp det mesta igen.
  • Anonym (Werty)
    Anonym (Kanske) skrev 2020-10-07 22:30:44 följande:

Tänker att man normalt ej skaffar saker som ensam ägare när man är gift. Men jag är inte familjerättsjurist så?

Vi skulle skaffa den nya hunden tillsammans. Men dagen innan jag skulle hämta den (hade betala handpenning och berättat för glada barn) så ville han avboka. Så sa han ?då blir det din hund och ditt jävla ansvar.

Inget har varit normalt i vår relation tyvärr.
  • Anonym (Werty)
    Anonym (Kanske) skrev 2020-10-07 22:33:10 följande:

Så är det säkert och hans beteende är ju märkligt, absolut! Men det behöver inte betyda att han gjort nåt juridiskt fel!!

Han har väl frågat om han fått köpa tillbaka hunden av de nya ägarna och de har gått med på det. Vad är problemet?

Lite oklart vad du frågar efter här egentligen.

Nej så är det inte. Han har kvar sin hund. Men helt plötsligt vill han ha min hund. Så nu har han anmält hunden försvunnen för att kunna ta reda på (om det ens går att ta reda på) vem som köpte min hund.

Allt detta för att psyka mig.
  • Anonym (Werty)
    Anonym (...) skrev 2020-10-07 22:30:51 följande:

Men kollade du inte med honom innan om han ville ha hunden?

En person som psykiskt misshandlat mig i flera år, sparkat mig, tagit stryptag på mig och har kraftiga spelproblem? Som levt på mig ekonomiskt i flera år och aldrig betalat en enda hyra. Nej jag kollade inte med honom om han ville ha hunden.
  • Anonym (Werty)
    Anonym (Anonym) skrev 2020-10-07 22:40:06 följande:

Tyvärr spelar det ingen roll. Som gifta har man ekonomiskt ansvar för varandra så de där hyrespengarna kommer du inte se röken av, och det är möjligt att hans förluster inte heller kommer att räknas med, om de inte är väldigt nya.Återigen, rent juridiskt spelar det ingen roll vad han sa eller vem hunden är skriven på. Tekniskt sett är den en ekonomisk investering, eller vad man ska kalla den. Den har antagligen något slags värde som kan tänkas bli aktuellt i bodelningen, det finns ju en del raser som är otroligt dyra.

Han van 59.000 för två veckor sedan. Jag fick inte ett öre. Hunden såldes för 9.000:-.

Min fråga var egentligen om HAN får anmäla en hund försvunnen som jag står som ägare på och som han vet att jag sålt. Den är alltså inte försvunnen.
  • Anonym (Werty)
    Anonym (Anonym) skrev 2020-10-07 22:52:44 följande:

Jag hittade det här! Inte exakt samma eftersom det handlar om en bil men de förklarar på ett bra sätt varför det var ok att sälja den trots att maken inte godkänt det, jag tolkar deras svar som att en hund är i samma kategori som en bil: lawline.se/answers/12211

Och här kan du se en annan sak, att du som ägare till hunden har rätt att sälja den om du vill, du råder över din egen egendom, i det här fallet hunden: lawline.se/answers/8467

Det enda jag ser att han kan få ut av detta är värdet av hunden som ska inräknas vid bodelningen, eftersom de pengarna kommer att ingå i vad du har på dina konton antagligen.

Tack snälla! Skulle dock vara väldigt intressant att veta om han får anmäla min hund försvunnen trots vetskap om att den är såld - i syfte att ta reda på hundens nya ägare och försöka köpa loss den av dem. Vi har barn ihop, så detta ?jävleri? var inte det första och lär inte bli det sista heller :(
Svar på tråden Får man göra så här som gift?