• dreamdancer

Detta eviga gnäll - när blir det bättre?

Ni som har/har haft gnälliga bebisar... När blir det bättre?

Min dotter har varit gnällig i princip sen hon föddes (10 mån sen). Första 3-4 mån pga kolik. Det känns som att hennes "grundhumör" alltid är gnäll, sedan kommer det någon bättre dag då och då och bättre stunder då och då. Tycker det lättat litegrann sen hon började krypa och kunna ställa sig upp emot möbler, men fortfarande är det mycket gnäll. 

Vi är så trötta, haha. Vill bara ha ett glatt barn! När vände det för er?

• Svar på tråden Detta eviga gnäll - när blir det bättre?
  • Trädgårdsslangen

Kan det vara så att ni missförstår varandra? Jag tyckte jag hade en fruktansvärt gnällig son. Han är förvisso 3 månader men helvete vad gnällig han är/har varit tills jag lyckades knäcka koden då jag var lite vaksam och insåg att ett gnäll en viss tidpunkt innebar övertrötthet, ett annat var understimulans osv.. Vissa av hans gnäll låter annorlunda än andra så man förstår det ganska snabbt vad det innebär men sen har han ett "standardgnäll" som kan betyda vad fan som helst vilket gjorde att jag gick till botten med det.

Jag har en extremt kräsen bebis som vägrar napp, sele, flaska, bärsjal, vagn, etc. Trots detta så förstår vi varandra ganska bra idag, gnället har minskat och jag har en rätt nöjd bebis.

Hur ser era dagar/rutiner ut? När blir han gnällig? Behöver han sova mer eller mer/mindre stimulans kanske? Behöver ni skyffla om något? Promenad på morgonen istället på em till exempel? Bara kastar ur grejer hej vilt här men du förstår nog poängen :)

• Anonym (Mamma)

Det finns ett inslag hos Oprah Winfrey där en kvinna hade analyserat en massa bebisars gråt och listat ut vad de olika gnällen betydde, fem olika var det :) Kan vara användbart att leta upp.

• Trädgårdsslangen
    Anonym (Mamma) skrev 2020-10-08 21:32:32 följande:

Det finns ett inslag hos Oprah Winfrey där en kvinna hade analyserat en massa bebisars gråt och listat ut vad de olika gnällen betydde, fem olika var det :) Kan vara användbart att leta upp.

Du menar denna? :)

Funkade super för mig när min var mindre. Nu har han helt andra ljud och det finns inget spår av de gamla kvar... Haha! Men ovärderligt klipp :)
  • Anonym (Mamma)
    Trädgårdsslangen skrev 2020-10-08 21:43:26 följande:
    Du menar denna? :)

Funkade super för mig när min var mindre. Nu har han helt andra ljud och det finns inget spår av de gamla kvar... Haha! Men ovärderligt klipp :)
    Ja! :) Önskar man hade haft den för några år sedan haha :D
  • Anonym (Hnb)

Kanske du har en hnb, plussbarn?

• Anonym (High need baby)

Min erfarenhet är att det tyvärr inte blir så mycket bättre. Vår dotter har också varit gnällig och missnöjd sedan hon föddes. Hon utmärkte sig redan på BB med detta betéende. En barnmorska beskrev henne som "irritabel". Vår dotter var en riktig "High need baby" med allt vad det innebär. Nu är hon 3 år och läget har inte förbättrats. Hon har varit tidig med allt och är väldigt intelligent. Trots detta är det väldigt mycket skrik och gnäll fortfarande eftersom hennes ribba alltid ligger långt över hennes egen nivå och förmåga. Hon är ständigt missnöjd. Vi har kämpat i 3 år nu och varje dag känner jag att jag inte orkar mer :( 

Om någon där ute har en dotter som var på detta vis som barn, men som nu är vuxen, så får ni gärna skriva. Vad kan man förvänta sig av framtiden undrar jag..? Kommer det att bli ett evigt kämpande i 16 år till? :(

• LittelG

Våra barn har varit väldigt gnälliga och missnöjda, speciellt andra barnet som nu är 8. Det försvann helt vid 2-årsåldern och han är inte det minsta gnällig eller krävande. Jag tror det i vårt fall har handlat om kommunikation - när de har klarat av att uttrycka sig och vi har lyssnat, då har allt vänt. En gnällig bebis betyder inte en att det håller i sig under hela barndomen :)

• Anonym (Mjölkprotein)
    dreamdancer skrev 2020-10-07 13:28:02 följande:

Ni som har/har haft gnälliga bebisar... När blir det bättre?

Min dotter har varit gnällig i princip sen hon föddes (10 mån sen). Första 3-4 mån pga kolik. Det känns som att hennes "grundhumör" alltid är gnäll, sedan kommer det någon bättre dag då och då och bättre stunder då och då. Tycker det lättat litegrann sen hon började krypa och kunna ställa sig upp emot möbler, men fortfarande är det mycket gnäll. 

Vi är så trötta, haha. Vill bara ha ett glatt barn! När vände det för er?

Sonen visade sig ha allergi /överkänslighet mot komjölksprotein, blev som en ny bebis när vi tog bort det. Så kolla det, om ni inte redan gjort det. Tyst reflux är en annan lurig grej (googla).
  • Anonym (1,5)

För min tjej slutade gnället framåt 1,5 år då hon började prata. Efter det har hon varit världens gladaste unge :) 

• dreamdancer
    Anonym (Hnb) skrev 2020-10-08 23:25:25 följande:

Kanske du har en hnb, plussbarn?

Jag tror det är så. Hon har alltid varit otroligt alert, pigg och vaken. Det har BVC sagt till oss tidigt. Hon har liksom alltid velat mer, mer, mer... Har nästan alltid tolkat hennes gnäll som att hon varit frustrerad och vill så mycket. Samtidigt slår det lätt över och hon blir övertrött = gnäll.
Svar på tråden Detta eviga gnäll - när blir det bättre?