Inlägg från: sextiotalist |Visa alla inlägg
  • sextiotalist

Jag känner mig mindre omtyckt pga att jag har hund

Eller så börjar du uppfostra hunden.

Lär den att inte springa omkring att hälsa, utan vänta tills matte säger ok.

Ingen av våra hundar har fått rusa runt och hälsa. Varken hemma eller borta

• sextiotalist
    Anonym (Hund) skrev 2020-10-06 13:24:08 följande:

Nej det är jag medveten om, det har blivit kvar dock eftersom det inte har spelat nån roll hos föräldrarna(som ja ofta hälsar på) förrän det blev problem med alla syskon istället. Tips på hur man tränar det då?

Det jag har gjort ibland är att ha tagit in hunden kopplad och suttit med den kopplad tills den är lugnare och efter det släppt lös den. Några andra tips?

Dock kvarstår ju deras attityd om en del andra saker även om den varit lugn när den vill hälsa

Du måste ändra uppfattning. Hunden ska endast hälsa på andra först när de andra vill bli hälsade på.

Du ska kunna ha hunden liggande bredvid dig under hela besöket.
  • sextiotalist
    Anonym (Hund) skrev 2020-10-06 13:39:47 följande:

Okej men har du några tips på det då, alternativt berätta hur du själv fixat detta? Om du orkar berätta

Vi tog emot en omplacering. Vad vi gjorde?

Höll stenkoll på hunden. Han fick inte gå ett steg utan vår tillåtelse. Mycket belöning när han skötte sig. Leverbitar var en favorit

Tufft i början men det gick till slut. Han var över tre när vi tog över honom. Kunde knappt något kommando alls. Så det var verkligen från scratch.

Så fort han jagade upp sig så var det att lugna ner honom. När han låg stilla, belöning.

Inget fy eller så när han var uppspelt. Stanna körde vi däremot med. Stanna innebar totalt stilla (fungerar utmärkt på en apporterande fågelhund)
  • sextiotalist
    Anonym (Hund) skrev 2020-10-06 19:59:05 följande:

Tack för ditt svar. Barn kan va rädda för att det är något stort och snabbt det fattar jag. Alla barn i min närhet har dock slutat vara rädd efter barnet vuxit till sig. Hunden är ju i deras nivå om barnet är några år gammal. Dock skillnad på barn också även om hunden är lika stor som de själv, har en tvååring som tjoar när hunden *jagar* honom och vill pussas med hunden t.ex...

Och jag frågar inte hur på så vis som att jag inte har kontroll. Jag frågar HUR som i att fråga hur man bakar en sockerkaka, hur tränar man sitt-position, hur tränar man hälsa, hur ska man åka snowboard? Förstår du...

Oj, du har nog tagit dig vatten över huvudet. Skaffat dig en stor och energisk hund utan kunskap om det grundläggande hundägande.

Anmäl dig på kurser. Inte för att det är kul utan nödvändigt.

Tur att din hund är snäll. Annars hade han varit en fara.

Ja, du bär hela ansvaret att din hund är impopulär. Du har brustit som hundägare
  • sextiotalist
    Bleha skrev 2020-10-07 13:40:27 följande:

Till skillnad från flera andra i tråden tycker jag om hundar med lite personlighet kvar. Som inte bara tränats till precis som man vill ha dem och lyder till 100%. (så länge de är snälla och inte hoppar såklart). Därför jag föredrar katter för det mesta också, kanske. 

Men förstår också att alla inte tycker som jag. Tycker din familj är onödigt elaka men du kan inte tvinga dem att gilla din hund. Du får nog välja att antingen dissa din familj, träna din hund, eller skita i vad de säger. Rekommenderar inte att dissa din familj för det kommer du nog ångra i längden.

Det har med säkerhet att göra och ägaransvar. Både hundens säkerhet och omgivningens. Misstänker att de flesta hundägare inte skulle bli överlyckliga om hunden inte löd och rusade rakt ut på vägen och blir överkörd. Eller om den busiga stora hunden i sin glädjeyra välter ett litet barn som behöver sys.

Eller den yviga svansen välter ner en fin prydnadssak, eller hunden kniper maten för en gäst.

Lydiga hundar kan vara busiga och lekfulla. Vid rätt tillfälle.
Svar på tråden Jag känner mig mindre omtyckt pga att jag har hund