Inlägg från: Rabarbapuppa |Visa alla inlägg
  • Rabarbapuppa

    Problem med min Ford Focus 2.0

    Gul motorlampa indikerar alltid ett fel som är emissionsrelaterat. 
    Med det sagt så rör det ett uppkommet fel som berör luft, bränsle, förbränning och avgas. D.v.s hela kedjan och allt däremellan. 

    Bilens dator och felminne innehåller 110% säkert en felkod inom detta område. Felkoden pekar inte på VAD eller VILKEN komponent som felar, men den indikerar vilket område som är lämpligt att börja felsöka på. 

    Verkstaden ska således läsa av koder korrekt och göra en bedömning vad de skulle fortsätta sin felsökning och vilka komponenter som de skulle hålla högst misstanke om. 

    Exempel på emissionsrelaterade fel som ger gränsöverskridande värden som sätter felkoder och tänder gul motorlampa: 

    - Katalysator 
    - Syresensor
    - Avgasläckage
    - Luftmassemätare
    - Spruckna slangar/tjuvluft

    Fel kan vara permanenta eller intermittenta. Om du upplevt att motorlampan tänts men sen slocknat, så beror det på ett fel som bilens dator inte upplevt återkommit, då släcker den lampan själv. Men dessa är också de värsta (att felsöka), då de uppkommer igen.
    Att radera felkoder är ingen idé, de kommer upp igen så länge ett missförhållande mellan luft/bränsle/avgas existerar. Bedömer datorn att något värde överstiger de programmerade gränsvärdena, ja då tänds lampan igen. 

    Ta den till en verkstad som inte gissar.

    /Puppa 
      

  • Rabarbapuppa

    Som du beskriver med panelen och tickande ljud etc är symptom på urladdat batteri. 110%. 

    Så mätte du inte spänning över bateriet? Eller helt enkelt satte det på laddning? Har garanterat dragit ur då den stått ute okörd länge, speciellt vanligt om man har lite dåligt batteri sen tidigare. 

    Du vet att du kan tanka bilen utan att stänga av motorn va?

    /Puppa

Svar på tråden Problem med min Ford Focus 2.0