Problem med min Ford Focus 2.0
Gul motorlampa indikerar alltid ett fel som är emissionsrelaterat.
Med det sagt så rör det ett uppkommet fel som berör luft, bränsle, förbränning och avgas. D.v.s hela kedjan och allt däremellan.
Bilens dator och felminne innehåller 110% säkert en felkod inom detta område. Felkoden pekar inte på VAD eller VILKEN komponent som felar, men den indikerar vilket område som är lämpligt att börja felsöka på.
Verkstaden ska således läsa av koder korrekt och göra en bedömning vad de skulle fortsätta sin felsökning och vilka komponenter som de skulle hålla högst misstanke om.
Exempel på emissionsrelaterade fel som ger gränsöverskridande värden som sätter felkoder och tänder gul motorlampa:
- Katalysator
- Syresensor
- Avgasläckage
- Luftmassemätare
- Spruckna slangar/tjuvluft
Fel kan vara permanenta eller intermittenta. Om du upplevt att motorlampan tänts men sen slocknat, så beror det på ett fel som bilens dator inte upplevt återkommit, då släcker den lampan själv. Men dessa är också de värsta (att felsöka), då de uppkommer igen.
Att radera felkoder är ingen idé, de kommer upp igen så länge ett missförhållande mellan luft/bränsle/avgas existerar. Bedömer datorn att något värde överstiger de programmerade gränsvärdena, ja då tänds lampan igen.
Ta den till en verkstad som inte gissar.
/Puppa