Inlägg från: Anonym (Baby#2) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Baby#2)

BF juni 2021

light skrev 2020-11-14 22:56:24 följande:

Tycker så synd om dig :( Hoppas verkligen du och ni andra som mår så illa blir bättre snart <3

Tack <3 Med dottern blev jag bättre efter v 14, så jag hoppas att det blir så denna gången också. Har nu testat lergigan comp ett tag som ger en viss effekt. Det är som att få ett litet filter över illamåendet, och det känns ganska skönt att ha fått lite andrum i allt. Men tröttheten! Skulle kunna sova hela dagarna! Haha!

Fler som känner sig totalt utmattade?
  • Anonym (Baby#2)
    Anonym (U) skrev 2020-11-16 21:30:56 följande:

Hur tänker ni kring gratis kontra betald gravidotetsförsäkrong?

Jag tar betald. Vi gjorde det med dottern också och det var så värt det. Pga olika anledningar fick vi ut en hel del på försäkringen, som vi inte hade fått med gratis. Det är inte mycket pengar för att försäkra det ofödda barnet :)

Dessutom har de flesta försäkringsbolag så att de drar sedan av den summan på barnförsäkringen man tecknar efter barnet föds. Win-win :)
  • Anonym (Baby#2)
    light skrev 2020-11-16 11:36:27 följande:

Jag har ju tänkt att jag ska gömma magen fram till efter julledigheten för min arbetsgivare, om jag ens hinner få nån mage innan dess. Eftersom jag jobbar hemma mestadels är det inte direkt ett problem, och kan ha stor stickad tröja på kontoret om jag ska dit nån gång. Men igår när jag tog på mig mina jeans utan stretch (har inte använt på 2 månade typ) så va dom på gränsen.. dom är tighta vanligtvis men inte så att det brukar va obekvämt..

Så min fråga, vet att det är olika men bara kul att prata om :) När fick ni mage med första barnet ni som har barn sen innan? Jag har ju ett men det är 9 år sen jag va gravid så antar att jag kan räkna mig som förstagångs igen då magmusklerna är återställda... annars brukar man ju få mage lite snabbare vid andra barnet osv..

Och är det nån mer som fått lägga byxor på hyllan redan? :D

Med första syntes det lite i typ vecka 16. Men från v 20 var det tydligt att jag var gravid. Men jag minns att jag var så svullen om magen att jag bara gick med lössittande byxor från ca v10. Nu har jag endast löst sittande mjukisbyxor (jobbar hemifrån, så spelar ingen roll) sen ca v 7. Antingen märks det tidigare nu, eller så är jag mindre benägen att tvinga mig själv ha vanliga jeans tills det "inte går mer". Ska bli spännande att se när magen syns! Nu är magen svullen, degig och jag känner av en liten kula inne i (som inte syns utanpå). Nu går jag in i v 11 :)
  • Anonym (Baby#2)
    Anonym (SINIS) skrev 2020-11-17 13:53:28 följande:

Jag ser är fler är oroliga - jag är i 7+6 och ska ha tidigt ultraljud imorgon. Gjorde ett VUL i v 7 (6+1) och såg ett tickande hjärta. Det lugnade mig ett par dagar sen är man övertygad om att allt har gått åt helvete.

Har haft 3-4 blödningar, några innan VUL och någon efter. Förra söndagen hade jag en liten blödning med färskt blod och såg t.o.m en minimal klump i den, Sen avtog de. Är orolig, men avskyr mer ovissheten. Jag är livrädd för MA - livrädd för att gå runt och tro att jag är gravid - berätta de för familj för att sedan i t.ex. v 12 få se att fostret är dött. USCH. Givetvis vill jag inte ha missfall heller, men hellre att min kropp reagerar på att fostret dör än att de lurar mig. 

Har inte heller så många symptom som andra verkar ha heller. Det känns som alla mår illa, vissa t.o.m. spyr en annan har mått illa typ 4-5 ggr och det är 10000% hanterbart och knappt så det är jobbigt.

Är det lycko mig eller är jag inte ens gravid längre?

Inte visste jag att den första trimestern skulle vara såhär JOBBIG?? 

Första barnet för mig och första gången jag är gravid... 

Jag har vänner som inte känt av något illamående alls i sina graviditeter och fått ett eller flera friska barn. Troligtvis (och förhoppningsvis) är du bara en av de "Lucky ones" som slipper eländet :) men jag förstår oron! Även om jag nu är sjukskriven pga illamående och är sängliggande, så känner jag inte samma djupa oro som du eftersom hela min kropp skriker att jag är gravid. Jag tror det är att ha pest eller kolera, båda situationerna är lika jobbiga på olika vis. <3

Förstår hur du menar med missfall eller ma. Jag är också jätterädd att min kropp bara luras och tror att jag fortfarande är gravid. Tänk att komma till ultraljudet och få höra att barnet dött i v 8, och man har legat i sängen i över en månad pga illamående i "onödan". Känns jättetufft att tänka på det. Hemskt att kroppen kan luras/tro att fostret fortfarande lever när det inte gör det...

Första trimestern kan vara skitjobbig. Det är därför jag tycker så mycket om denna tråd, att man får läsa om andras upplevelser och stötta varandra genom en tuff tid. Det viktiga att tänka på är att majoriteten av alla graviditeter slutar med ett friskt och fullgånget barn. Så jag försöker fokusera på det <3

Spännande att få se den lilla imorgon! Berätta gärna hur det gått sen <3
  • Anonym (Baby#2)
    decemberapril skrev 2020-11-19 18:18:41 följande:

Hej alla!

Efter lite experimenterade tror jag att det är vitamintabletten som gör att jag spyr! 

Jag äter Apotek Hjärtat Gravid (rosa burk) som är en multivitamin med folsyra och annat bra. Någon som upplevt samma?" Vad gör man? Kanske bättre att ta en tablett med bara folsyra, som är så viktigt, och se om det hjälper...

Jag tar också den sorten och mår skit. Har inte tänkt på att vitaminerna kan ha påverkan. Vilken annan har du tagit för att det ska bli bättre?
  • Anonym (Baby#2)
    Anonym (SINIS) skrev 2020-11-20 11:56:11 följande:

Jag skrev tidigare att jag hade haft flera småblödningar. I onsdags, innan mitt tidiga ultraljud, hade jag en blödning (mycket liten) men färskt blod och en lite klump i.

Hittills har jag alltså haft 6-7 blödningar - vissa ljusrosa, vissa orange och vissa med färskt blod i. (8+2)

Mitt tidiga ultraljud gick bra och vi såg ett tickande hjärta  den lilla var 15,9 mm så jag flyttades ingenting denna gång. Har gjort VUL innan (6+1) och även då såg vi ett hjärta som slog. Men är glad att den lilla har växt och att allt såg bra ut. Dock låg den helt stilla??? hahaha blev direkt fundersam - är den förlamad? ok skoja.

Nu väntar jag på KUB - 8/12 är de blodprov och 22/12 är ultraljudet.

Ni som har gjort KUB - har ni gjort NIPT också eller hur tänker ni?

Skönt att allt gått bra för er!

Här i Norrbotten erbjuds inte kub och de nya tidiga ultraljuden har just ställts in pga corona. Så jag får snällt vänta till RUL för att få en skymt av vår lilla bebis... Kändes faktiskt ganska tungt. Tänk om något inte stämmer? Så får man veta det i v 19...
  • Anonym (Baby#2)
    FridaKahlo skrev 2020-11-20 21:44:25 följande:

Hej alla! Ni som inte har blivit erbjuden att göra KUB test, har ni gjort den ändå?

Varken jag eller min partner har något i släkten och vi är mellan 25-30 är. Men i och med att det är vårat första barn så är vi oroliga och vill hellre veta än att inte veta, men tänker också att det kanske är dumt. Får jag något halvt bra resultat så kanske det oroar oss mer?

Vi har inte blivit erbjudna, varken med första eller detta barn. Vi resonerade som så att vi troligtvis bara skulle blivit oroliga ifall vi fick dåliga värden, men inte tillräckligt dåligt för fortsatta undersökningar. Vi gjorde därför inget kub med första och kommer inte heller göra det nu med andra. Men jag hade ju gärna haft ett tidigt ultraljud, bara för att se så allt är ok för stunden. Dvs hjärtat slår, det är lika stort som det ska... Etc. Men så blir det tyvärr inte.
  • Anonym (Baby#2)
    Therese356 skrev 2020-11-23 21:16:54 följande:

Hej alla!

Har varit något piggare (typ! Förutom tröttheten men ändå varit ok) idag är det sååååå tungt med allt! Känner mig som en zombie. Super super trött. Sov bort hela fm och sjukskrev mig från jobb. Hur ska jag stå ut? Något deppig igen. Mår illa gabska mycket. Känt av foglossning igen. Tvingade ut mig på kort promenad. Spydde ikväll första gången.. svullen och öm överallt. enligt tidiga ultraljudet borde jag vara i v 10+2 just nu. Just nu känns allt som en evighet...

När går detta över?!!!!!! Ska tvinga mig till jobbet imorgon men helst vill jag ligga i sängen hela dagen med den lilla ork jag har. Wish me luck.

Lyssnar gärna på andras krämpor och tips! Nästa vecka är inskrivningen hos barnmorskan iallafall.

Jag mår inte heller bra alls. Är halvtidssjukskriven nu, eftersom jag är sängliggande större delen av dagen. Har lyxen att jobba hemifrån, så jag kan styra det där utefter "dagsformen" (var timme för sig). Tar lergigan comp, som ger liten effekt. Jag mår illa, är yr, trött och känner mig utmattad i hela kroppen. Psykiskt så har detta även medverkat i nedstämdhet och jag ifrågasätter beslutet att skaffa ett barn till. Men samtidigt längtar jag ju också. Men känner mig mest uppgiven, faktiskt.

Med första barnet gick illamåendet över i v 14, men då mådde jag inte riktigt så här dåligt. Har precis gått in i v 12 (11+2) och hoppas att det snart vänder.

Har du pratat med barnmorskan om sjukskrivning pga illamåendet? Tar du några tabletter än?

Kram, jag vet hur tufft det är just nu. Men en dag kommer vi må bättre, och sen kommer vi få hålla våra små bebisar i famnen. <3
  • Anonym (Baby#2)
    Therese356 skrev 2020-11-25 20:08:10 följande:

Stackare!!! Hur mycket jobbar du då och vad står det i din sjukskrivning?

Tycker det är så jobbigt att.vara såhär jäkla slut och det är pest och pina att gå till jobbet och vara trött och slut redan när man kommer dit och ännu värre efter några timmar.. utmattning som leder till trötthet som leder till ångest och oro. Usch! Och väl hemma orkar man absolut ingenting.

Jag fick utskrivet samma tabletter som du men tycker dem har väldigt liten effekt.. vet ej om dem kanske gör mig något piggare ändå. Men känns hopplöst.

Ska träffa.barnnorskan nästa vecka så ska ta upp detta.

Men känner som du - uppgiven.

Jag jobbar 3-4h/dag, oftast på förmiddag då jag mår sämre på eftermiddag och kväll. Min närmsta chef vet om situationen och är väldigt förstående, så jag får mycket stöd i att inte alltid klara helt 4 h (men ändå levererar det vi kommit överens om på 4h). Det står nog bara graviditetsillamående i mitt intyg. Och detaljer kring det, typ att jag kräks 2 ggr i timmen osv.

Ja, lergigan ger bara liten effekt för mig med. Jag fick även primperan utskrivet, men jag upplevde att jag mådde skumt av dem, så jag gick självmant tillbaks till lergigan. Ring in så fort som möjligt om du mår dåligt, det är inte värt att bara vänta om du har svårt för att jobba. Dessutom måste du prata med en läkare för sjukskrivning, så det kan ge någon dag extra väntetid.

Det är tufft nu, och jag hoppas verkligen att vi båda mår bättre snart.
  • Anonym (Baby#2)
    light skrev 2020-11-26 22:11:39 följande:

Lillefot <3 allt såg bra ut på kub!

Åh <3 vad kul! Skönt att ha fått svart på vitt att allt är bra. Vilken liten sötnöt ni har i din mage <3
Svar på tråden BF juni 2021