Inlägg från: Anonym (Baby#2) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Baby#2)

BF juni 2021

light skrev 2020-11-02 16:37:42 följande:

Nu har jag varit på vul igen efter helgens blödning. Allt såg bra ut! Tappen stängd, inget blod runt omkring. Vi såg hjärtat och lillen rörde på sig och sprattlade med benen <3

Min läkare är lika orolig som jag verkar det som och vågar heller inte ta ut nånting i förskott så hon såg ändå lite bekymrad ut och sa att vi ska försöka va positiva men ändå reserverade eftersom jag blöder med jämna mellanrum, med tanke på bakgrund. Så hon sa inget samlag och ta det lugnt fram till vecka 12. Är i v 10 nu. Ska tillbaks igen nästa fredag.

Så det verkar som att jag går på mitt inskrivningssamtal på mvc på onsdag ändå :) Hoppas inte på för mycket men måste ändå våga.

So far, so good! Jag fortsätter hålla tummarna för dig och tror/hoppas att vi får fortsätta denna resan tillsammans. Två veckor av att ta det lugnt, det klarar du! Det kanske kommer kännas som en lång tid, men då kan du ju skriva här med oss och få stöd. Snart är du (vi?) på andra sidan största missfallsrisken, snart är du i vecka 12 <3

Jag är "bara" i v 8 och jag mår såå dåligt nu. Jag undrar om det verkligen är värt det, men sen ser jag på min dotter och inser att i slutändan så är det ju det. Men det är kämpigt att må så här dåligt och vara tillräcklig för dottern. Känner mig som en dålig mamma som inte orkar vara med (behöver sova) eller kan busa lika mycket (behöver vara still pga illamående och yrsel).
  • Anonym (Baby#2)
    light skrev 2020-11-03 10:30:06 följande:

Tack för pepp! <3

Du är en jättebra mamma till din dotter även om du är trött och illamående. Det här är en kort period av hennes liv och hon tar ingen skada av att du behöver ta det lite lugnt ett tag. Ni får mysa och försöka hitta på lugnare aktiviteter. Pussla pyssla se på film. Vecka 8 är ändå en bit in i den värsta perioden så det är inte länge kvar! Tiden går så fort.

Jag har tur som slipper illamående men känner mig också tråkig som är så extremt trött (ihop med deppigheten som varit). Jag spelar tv-spel med min 8-åring, vi har hittat ett som båda tycker är kul nu.. sen tar jag vara på de stunder jag orkar och då prioterar honom och kanske inte att börja storstäda, det får ligga lite efter. Sen läser jag alltid för honom på kvällarna och då ligger vi och pratar en bra stund efteråt så vi får vår tid ändå. Han märker att jag är trött men det är ju alla ibland, det är ingen fara.

Tack, jag försöker att hålla humöret uppe, men det är svårt när man är sängliggandes hela eftermiddagen och kvällen. Minns jag rätt att du skulle på första barnmorskebesöket idag? Hur känns det?

Jag hade också mitt första besök hos barnmorskan idag och det kändes så skönt att få prata om illamåendet och få stöd/hjälp i att må bättre. Fick information av vad som ändrats i rutinerna sen senaste graviditeten och vad som gäller nu med covid. Hon rekommenderade mig att ta influensavaccinet, eftersom vi gravida är i riskgrupp. Det hade jag inte ens tänkt på.
  • Anonym (Baby#2)
    Louloy skrev 2020-11-05 07:10:06 följande:

Är det någon som äter åksjukepiller? Jag mår illa från morgon till kväll det tar knäcken på mig :(

Jag ska nog börja äta postafen idag, för jag klarar inte av att jobba så som det ser ut just nu. Jag förstår dig helt och hållet, jag är också helt knäckt.
    light skrev 2020-11-04 13:40:57 följande:

Vad skönt för dig att få prata med din bm idag! Verkade hon bra, är det samma som du hade vid tidigare graviditet? Vad berättade hon om covid och nya rutiner? 

Jag var också på inskrivning idag ja. Det gick bra. Vi pratade mest om hur jag mår och min oro, utöver de vanliga hälsofrågorna och längd vikt mm. Hon var jättebra och varm och lätt att prata med. Vi pratade om att jag inte vågar berätta för nån att jag är gravid och inte tänker göra det förän jag måste.. om min oro för att förlora barnet under förlossningen om jag klarar mig så långt (höll på att hända senast, slutade i ur-akut snitt och i fick ligga kvar i flera dagar av olika anledningar). Hon bokade en tid med deras läkare nästa vecka så jag ska få prata med henne redan nu om tankar, ev snitt osv. Fick även ny tid hos bm precis innan jul, i vecka 16 då. Kändes skönt att få säga allt jag går och tänker på till någon som har erfarenhet.

Hon nämnde inget om vaccin. Ska fråga läkaren när jag ska dit! :)

Skönt för dig att du trivs med din barnmorska och att du fick det stöd du behövde just nu! Och det är superbra att barnmorskan tog din oro på allvar så du får träffa läkare <3 känner du att du skulle vilja ha ett planerat snitt? Jag kan inte ens föreställa mig traumat i att nästan förlora barnet vid förlossningen. Jag hoppas att du kan få hjälp att bearbeta det och få extra stöd vid förlossningen sen <3

Jag fick en ny barnmorska, min gamla hade slutat. Jag är supernöjd, känner mig trygg och nöjd än så länge. Angående covid sa hon att partnern tyvärr inte får följa med på besök och ultraljud. Hon sa att båda två blir topsade/testade vid ankomst till förlossning och att de rekommenderar isolering och föräldraledighet från ca v 36. Allt för att jag ska få en säker och trygg förlossning när det blir dags. Man vill ju helst inte sitta på förlossningen med covid och föda barn....

Angående vaccinet sa hon ju att det är frivilligt, men eftersom vi gravida är i riskgrupp så rekommenderas det att ta influensavaccinet i år. :) hon sa även att det inte ska tas innan v 16, så ingen av oss har någon brådska än! Prata med din barnmorska om det, du kan säkert få mer info genom henne :)
  • Anonym (Baby#2)
    EmiliaSol skrev 2020-11-04 20:59:30 följande:

Hejsan! Enligt min beräkningar ska bf vara 29/6. Är i v 6+1. Har inte supermycket symtom. Ömma bröst, har haft lite molvärk, ev lite tröttare. Jag och min sambo har inga barn sedan tidigare. Var hos gynekolog igår i annat ärende och hon gjorde ett snabbt vul där hon såg antydan till hjärtaktivitet. Så det är ju positivt. Dock väldigt orolig och känns som jag jinxar varje gång jag berättar det för någon jag känner. Jobbar också med ett sådant jobb där många arbetsuppgifter man kan behöva göra ibland är sådant man inte sk göra som gravid, så har behövt berätta för en del kollegor.

Jag förstår att det känns jobbigt att berätta, men det är ju helt rätt utifrån din situation :) spännande att ni sett antydan till hjärtslag! Det är bara att fortsätta hålla tummarna och vänta ut dessa jobbiga första veckor.
    borglin skrev 2020-11-04 14:15:30 följande:

Hej. Fått plus jag med. ser ut att hamna på 20/6

blir mitt tredje barn. men de va ett tag sedan. Grabbarna har hunnit bli 12 och 14.

Grattis till pusset! :)
  • Anonym (Baby#2)
    light skrev 2020-11-05 08:06:45 följande:

Oj! Hon sa ingenting om det där till mig. Men kanske för att vi hade så mycket annat så hon kanske inte ville lägga mer oro i mina händer. Var i landet bor du, om jag får fråga? Jag bor i Stockholm så undrar mest om det borde gälla mig med eller om det är olika..

Jag bor i Norrbotten, så det kan helt klart vara olika rekommendationer. :)
  • Anonym (Baby#2)
    light skrev 2020-11-10 15:10:38 följande:

Hej alla! Hur går det, vilken vecka är ni i och hur mår ni? Jag fick tid på posten för rul i januari, konstig känsla att läsa det, känns så overkligt. Partner fick inte följa med och man får heller inte ringa facetime eller filma. Men dom kunde skicka filmklipp kostnadsfritt till ens mobil stod det så det kan ju va kul att ha iallafall :)

Jag är i v 9. Mår riktigt jäkla illa hela tiden. Och det blir inte bättre, utan snarare sämre. Jag mår som sämst på eftermiddag och kväll.

Spännande med RUL! Tråkigt att man inte ens får filma eller ha facetime med pappan. :( jag har inte fått någon info alls än om varken tidigt ul eller RUL. Men jag ska på mitt första ultraljud i början av dec, "inte långt kvar nu"...
  • Anonym (Baby#2)
    Therese356 skrev 2020-11-10 19:05:35 följande:

Hej!

Var äntligen på tidigt ultraljud igår + läkarsamtal och jag är inte så långt gången som jag trodde. Jag trodde.jag var runt v 10 men enligt ultraljud vecka 8+2... aja. Ett hjärta slog iallafall.

Annars är jag rätt och mycket trött. Ganska illamående. Uppsvälld. Fick tabletter utskrivna men tycker inte dem hjälper.

Får se hur länge man kan hålla detta "hemligt" utan att.behövs berätta för omgivningen för tidigt.. Var inga problem med min förra graviditet för hade princip inga symtom..

Hur mår du och vilka syntom?!

Jag tyckte också det var rättare att dölja under förra graviditeten. Jag har blivit tvungen att berätta för min mamma, annars skulle hon ha blivit orolig och trott jag blivit sjuk i något riktigt illa.

Mina symptom nu i v 9 är: högt illamående, trötthet, förstoppning, ömma bröst, svullen mage och hungrig men med dålig aptit (pga illamåendet).
  • Anonym (Baby#2)
    rosorochchoklad skrev 2020-11-11 18:25:58 följande:

Hej! Jag mår illa dygnet runt, är i vecka 9. Känner mig fången i detta illamående som aldrig lättar :(

Har en 2-åring hemma o känner mig såå tråkig och otillräcklig för honom... Som tur är har han sin pappa som numera får göra ALLT medan jag bara ligger i soffan och vilar, äter eller kräks. Yey för att va gravid hörni!

Samtidigt vet jag ju belöningen som väntar om 7 månader... Det är bara s.å. l.å.n.g t.i.d kvar att må dåligt på. Hur står ni ut?

Jag är i exakt samma sits. Jag har en tvååring och kan inte umgås med henne nästan alls, då jag inte kan röra på mig utan att illamåendet väller över mig. Jag är också i v 9.

Tur man har en förstående man som tar hemmet, barnet och uppassning (ger mig mat och vatten mellan varven), utan att blinka.

Jag sover mycket, kollar Youtubeklipp/film. Jag måste vara helt stilla och fokusera på något annat för att stå ut. Frågan är om det är dags för en deltidssjukskrivning, för jobbet blir tyvärr lidande också.

Har du pratat med barnmorskan? Tar du några tabletter? Jag har börjat med postafen, men tycker inte det direkt hjälper...
  • Anonym (Baby#2)
    light skrev 2020-11-11 11:48:49 följande:

Ultraljudet idag gick bra :) Mätte 9+5 och det stämmer ju ganska bra, är 9+4

Gud vad spännande! Kul att få se sin lilla ärta på skärmen. Känns det fortsatt tryggt att få se att den utvecklas som det ska? Hoppas du snart kan börja njuta av din graviditet, det där är ju din lilla bebis! <3
  • Anonym (Baby#2)
    rosorochchoklad skrev 2020-11-12 15:13:48 följande:

Låter precis som för mig. Stackars oss! Det är verkligen ingen lek att va gravid. Hur mådde du din första graviditet?

Förra gången slutade jag kräkas runt v20 men mådde illa i stort sett till förlossningen. Fast värst var det ändå v7-20.

Jag tar lergigan ca var 3-4e timme under dagarna. Tycker det lindrar lite. Har precis köpt b6-vitaminer som tydligen kan hjälpa också. Hoppas.

Har bm-möte om 1.5 vecka. Funderar på att be om att få testa primperan.. Nån här som ätit primperan mot gravidillamående??

Jag mådde inte riktigt så här dåligt i min förra graviditet. Jag mådde dåligt på eftermiddagarna och tog postafen, men utan barn så "överlevde" jag iaf.

Jag ska prata med barnmorskan och se om jag kan få mer hjälp, för jag håller inte ansiktet över ytan denna gång.
Svar på tråden BF juni 2021