Inlägg från: Anonym (Baby#2) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Baby#2)

BF juni 2021

light skrev 2020-10-23 13:42:55 följande:

Nu har jag varit på ännu en kontroll. Hjärtat slår och crl mätte 8+0 veckor :) Fick en tid om 3 veckor igen om jag ville titta en extra gång men hon tyckte jag kunde skriva in mig på mvc nu. Har ni skrivit in er? När bör man göra det? Jag vill typ vänta lite till..

Kul att få se ett hjärta som slår. <3 Jag ringde i onsdags, i v 6, och fick en tid till barnmorskan om knappt 2 veckor senare. Antar att detta första är hälsosamtalet, som jag nog inte kommer ha så stort utbyte utav (har ju kvar alla broschyrer från förra graviditeten). Men jag tyckte att det kändes väldigt betryggande att få prata med henne och få en tid att förhålla mig till. :) det gör väntan liite enklare just nu. Det är ju som på gång nu! <3

Det finns väl inga direkta rekommendationer exakt när man ska kontakta mvc, utan det är lite upp till var och en. Jag tänker att de nog gärna får höra att det är en till gravid kvinna som kommer boka in tider under närmsta månaderna, så de kan ha med det i sin planering :) och vissa ställen vill de ju ta prover tidigt i graviditeten också.
    Enkeli skrev 2020-10-23 13:56:21 följande:

Väntar på att bli insläppt på Fb. Tog ett test igen nyss ÄL +14 (men IVF barn) vad säger ni, är testet tillräcklig tydligt?

Tydligt test! Grattis till graviditeten! <3

Hur mår ni alla? Jag börjar må riktigt dåligt, är nu i v 5+5.
  • Anonym (Baby#2)
    light skrev 2020-10-23 13:42:55 följande:

Nu har jag varit på ännu en kontroll. Hjärtat slår och crl mätte 8+0 veckor :) Fick en tid om 3 veckor igen om jag ville titta en extra gång men hon tyckte jag kunde skriva in mig på mvc nu. Har ni skrivit in er? När bör man göra det? Jag vill typ vänta lite till..

Kul att få se ett hjärta som slår. <3 Jag ringde i onsdags, i v 6, och fick en tid till barnmorskan om knappt 2 veckor senare. Antar att detta första är hälsosamtalet, som jag nog inte kommer ha så stort utbyte utav (har ju kvar alla broschyrer från förra graviditeten). Men jag tyckte att det kändes väldigt betryggande att få prata med henne och få en tid att förhålla mig till. :) det gör väntan liite enklare just nu. Det är ju som på gång nu! <3

Det finns väl inga direkta rekommendationer exakt när man ska kontakta mvc, utan det är lite upp till var och en. Jag tänker att de nog gärna får höra att det är en till gravid kvinna som kommer boka in tider under närmsta månaderna, så de kan ha med det i sin planering :) och vissa ställen vill de ju ta prover tidigt i graviditeten också.
    Enkeli skrev 2020-10-23 13:56:21 följande:

Väntar på att bli insläppt på Fb. Tog ett test igen nyss ÄL +14 (men IVF barn) vad säger ni, är testet tillräcklig tydligt?

Tydligt test! Grattis till graviditeten! <3

Hur mår ni alla? Jag börjar må riktigt dåligt, är nu i v 5+5.
  • Anonym (Baby#2)
    rutins skrev 2020-10-24 07:45:20 följande:

Jag är i v4+3 och plussade i tisdags. Är 30 år (31 år i dec) och jag & min sambo har försökt lite sporadiskt sen april... oktober var egentligen vårt enda ordentliga försök och då gick de vägen! Vi har inga barn sen tidigare.

Jag ska till barnmorskan på tisdag - skrev in mig direkt när jag plussade. Har noll koll kring de mesta. Det är typ inga av mina vänner som har barn - trots åldrar från 28 till 32.

Någon som vet vad man gör på första besöket? Jag hoppas man på ngt sätt får veta att de växer ngt inne i en?

Jag är ju i gravidvecka 5 och har endast följande symptom:

- kissnödig hela tiden

- större bröst men ej ömma

- trött som fan på kvällen

- lite lätt irriterad

- växtvärk

Första tillfället brukar vara ett hälsosamtal. Där går ni igenom dina levnadsvanor, tips på kost etc. Väger dig och så för att kunna följa utvecklingen under graviditeten. Man får oftast inget ultraljud eller på annat vis kolla graviditeten så tidigt, om det inte finns speciella skäl (man vet inte hur långt gången man är eller om man har medicinska problem).

Dina symptom och positivt graviditetstest är det som tydligt visar att det växer något inom dig ;)

Grattis till graviditeten! Kul att få följas <3
  • Anonym (Baby#2)
    light skrev 2020-10-23 15:35:18 följande:

Ja du har rätt i att det kanske vore schysst mot dem att ge en förvarning :D tänkte knappt på det. Får ta mig i kragen inom kort.. Jag mår så konstigt just nu bara, känns som att jag försöker förtränga att jag är gravid och har en del vill jag verkligen detta-känslor. Vet att det är hormoner men det plus denna förlamade tröttheten plus mina tidigare missfall gör typ att jag inte låtsas om det. Jättetråkigt för vi har ju kämpat för detta och äntligen verkar det gå vägen och då kan jag inte ens va glad..

Förstår er som skriver in er dock, jag gjorde det tidigt med mitt första barn och ville göra allt allt man bara kunde göra som stärkte känslan av att jag väntade barn :) så mysig tid! Hoppas jag blir sån igen när jag vågar berätta för folk att jag är gravid :)

Jag förstår att du är orolig. Men försök tänk att du just nu väntar barn, inte missfall. Njut på det sätt du kan göra och tillåt dig själv att få vara i denna graviditet. Med det ingår att ringa barnmorskan och få prata om din oro kanske? De har nog hört det mesta och är väl medvetna om kvinnors oro, speciellt när man redan genomgått ett missfall eller haft problem att bli gravid.

Jag berättar inte för någon om själva graviditeten förrän efter v 12, det är bara min man och barnmorskan som vet nu. Och jag tycker det känns ganska skönt faktiskt :) och det var skönt att prata med barnmorskan, få säga det högt till någon annan än min man, och få berätta om att jag är orolig över vissa grejer. Få lite sympati och mentalt stöd i stunden :)
  • Anonym (Baby#2)
    rutins skrev 2020-10-24 11:05:45 följande:

Aha okej, då vet jag... det stod något om blodprov? det gör man kanske också? 

Hehe skönt att höra <3 hoppas allt går kanonfint med dig också!! 

Ja, jag tror de flesta landsting vill ta blodprov tidigt. Då kollar de dina värden och vilken blodgrupp du har, om du är sk. Rh-negativ. De vill bara säkerställa att dina värden är ok :)

Allt är ok här, mår "bara" illa och är supertrött. Du vet, vanliga graviditetsbesvär :D
  • Anonym (Baby#2)
    Enkeli skrev 2020-10-24 11:45:30 följande:

Har ni andra fått ökning på det digitala direkt.. mitt test från idag är den ovan och längre ner från igår

Jag har bara tagit två test, ett jättesvagt och ett digitalt dagen efter för att få se ordet gravid. Så jag vet inte hur det ska se ut med ökning, men på digitalt antar jag att det ska byta från 1-2 till 2-3 till 3+ allt eftersom man går igenom veckorna.

Avvakta och ta ett test till om några dagar. Så länge du inte blöder än så vet du ju inte säkert vad som händer. Ring din barnmorska på måndag om du inte börjst blöda och du fortfarande är orolig, då kanske du kan få ett ultraljud för att se hur det ser ut?
  • Anonym (Baby#2)
    Jennipenny skrev 2020-10-24 21:33:17 följande:

Hej Allihopa! Tänkte kolla hur era livsstilar är nu ni är gravida? Har ni ändrat era livsstilar något? Börjat äta nyttigare? Tränar ni? :) Jag tränade själv jätte mycket innan, men när corona kom upp så har träningen legat väldigt lågt.... Och har inte riktigt kom igång med den... Blivit lite lat med. Fy! Sen har man inte heller ätit nyttigt... Känner att jag måste ta tag i det nu ;D

Jag lever ungefär som innan jag plussade. Äter relativt nyttigt och allsidigt, men kan även ta en chokladbit eller fikastund om jag är sugen. Men eftersom jag mår dåligt på kvällarna och har svårt att få i mig mat, ser jag till att frukost och lunch innehåller tillräckligt med varierade näringskällor så det är ok att bara ta en liten macka eller så på kvällen. Exempel på frukost: mosad avokado på en macka, med antingen skivad kokt ägg eller äggröra på, och en smoothie gjord på banan, bär och yoghurt (dotterns favoritfrukost). Exempel på lunch: spagetti och köttfärssås (med rivna rotfrukter i, som morot, rotselleri, palsternacka) med lite kokt broccoli och en sallad på tomater, gurka, paprika, fetaost, oliver, rädisor och salladsblad som babyspenat. Sen då en vanlig ostmacka på kvällen. Jag får inte i mig så mycket mer efter ca 13 pga illamående och lite äckladkänslor.

Träningsmässigt är jag faktiskt ganska lat. Den träning jag har just nu är promenader med hund (typ en gång om dagen, mannen tar de flesta promenaderna) och att bära på/leka med dottern på ca 12 kg.
  • Anonym (Baby#2)
    Anonym (U) skrev 2020-10-29 21:28:37 följande:

Vad har ni alla för symtom nu? Skriv gärna vilken vecka ni också är i:) jag är i 8+5 och illamående tycks minska...vilket känns oroväckande?

Jag är i v 6+5 och mår ganska dåligt. Illamående, yrsel, trötthet, huvudvärk, äcklad över ganska mycket mat och lukter, jättehungrig, behöver kissa ofta och är lättirriterad. Helheten gör så jag har svårt att vara med i vardagen, men jag kräks inget (än iaf).

Det är väl bara att stå ut och vänta tills det är över...
  • Anonym (Baby#2)
    Therese356 skrev 2020-10-30 19:37:03 följande:

Mina symtom just nu är: extrem muntorrhet (någon annan som har det? Aldrig upplevt innan på detta viset så bidrar till att jag dricker en massa......hjälper bara kort stund). Ömma bröst emellanåt. Ingen jätte aptit som innan. Sötsaker är inte jätte gott. Lite illamående vid tandborstning. Har också svårt för dofter. Väldigt trött.

Jag har också haft en del muntorrhet, men det har lugnat sig nu. Det är därför det är extra viktigt att borsta tänderna noga under en graviditet, för att man ofta får just muntorrhet och kan få problem med tänder och tandkött. Det sa min tandläkare till mig vid min förra graviditet.
  • Anonym (Baby#2)
    light skrev 2020-11-01 20:58:42 följande:

Har ni tips för att få fart på magen eller? Haha jag är så förstoppad och uppsvälld. Tycker jag dricker mycket vatten och äter mycket fibrer men det hjälper inte. Blir tokig. Har köpt massa kiwi nu, ska testa att överäta det.

Har för övrigt skrivit in mig nu, ska på första samlar på onsdag. Fick en blödning dagen efter jag ringd mvc såklart så är lite nervös men tänkte även ringa min läkare imorgon och be att få komma på en koll innan onsdag...

Mycket vatten, som du redan nämnt. Sen är äpple, katrinplommon och päron bra för att få igång magen. Vår BVC sköterska har även sagt att mosad banan kan hjälpa (visst, fokus barn, men borde ju vara samma för oss?). Tydligen utsöndras något när man mosar bananen, som kan ge en mjukgörande effekt på magen. Då ska det helst vara en mogen banan, som har lite svarta fläckar på skalet. Grön/gula bananer ska ha motsatt effekt.

Prata med din barnmorska, hon kan säkert ge dig tips på medicin som kan funka. Exempelvis laktulos? Det bästa är som sagt att rådfråga med barnmorskan :)

Jag förstår att du blev orolig för blodet. Även om det är helt normalt med sköra slemhinnor och att blöda lite, så skulle jag nog också bli nervös. :) hoppas du får en tid hos din läkare och kan bli lugnad. Troligtvis är det ju inga problem, och allt är som det ska. <3

Kul att du ska få komma till barnmorskan på första besöket. Jag har också min på onsdag :)
Svar på tråden BF juni 2021