• Jenn88

BF juni 2021

Hej! Är ny på denna tråden. Har bf 24/6.

Jag är 32 år. Har tre barn sen innan. Födda -08, -10 och -18. Har haft två missfall i tidig vecka. Sista för ett år sen. Är också väldigt orolig för att något ska hända denna gången. Va på VUL förra veckan då jag hade väldigt ont i magen på ena sidan och fick ljus rosa/ brunt på pappret när jag torkade mig. Fick se lilla hjärtat ticka och allt såg bra ut. Var blödningen kom ifrån kunde hon inte se. Men det har i alla fall slutat och jag är lite lugnare. Dock är jag nervös nästan varje gång jag går på toa.

• Jenn88

Hej! Längesen jag skrev här. Tyckte det va dags nu. Jag är i vecka 14+5. Vi har gjort KUB men har inte fått svar ännu. Jag fick göra blodprovet efter ultraljudet därför dröjer det lite. Men ultraljudet såg bra ut. Vi berättade för barnen och familjen på julafton. Barnen blev jätteglada och grät. 2 åringen fattar inte med 12 och 10 åringarna hade en lillebror i sin önskelista. Vi får väl se om det är en lillebror. Familjen blev också väldigt glada för vår skull. Fick reda idag på att jag har graviditets diabetes. Jag som hatar att ta blodprov måste nu sticka mig i fingret flera gånger om dagen. Tycker det är jätte jobbigt. Men jag får väl bara stå ut. Någon mer här som har diabetes ?

• Jenn88
    Therese356 skrev 2020-12-30 23:24:04 följande:

Åh vad kul att omgivningen blev glada!! Själv är jag nervös inför hur andra ska reagera.. vet inte varför det känns så. Det är ju lite pirrigt och overkligt som med förra graviditeten. Sen är jag rätt så egen med och vill hålla saker för mig själv.

Jobbigt med diabetesen. Bra att det upptäcktes dock. Hade du några symptomoch hur avvikande va värderna? Vad gör man åt det? Jag gjorde tidigt glukosbelastning men,var bra värde så,jag är nöjd.

Tog blodprov för att kolla blodvärdet. Det visade 5:6. Det skulle vara 5:1 eller under. Min mamma hade graviditetsdiabetes och har diabetes typ 2 nu. Samtidigt är jag överviktig. Ska få prata med dietist och börja att kolla blodsockret tre dagar i veckan,7 gånger per dag. Får ångest varje gång jag tänker på det. Eftersom jag inte klarar av blod. I första hand är det motion och kost man reglera. Funkar inte det så får jag ta tabletter.
  • Jenn88

Tror jag läste att det fanns en fb grupp för juni2021? Hur kan man gå med ?

Fick reda på idag att jag även är i hög risk för havandeskapsförgiftning. Ska börja med blodförtunnande. Känns riktigt jobbigt nu. Först graviditetsdiabetes och nu detta. ????. Har inte haft några problem med de tre andra barnen. Och nu känns det som jag får allt.

• Jenn88
    MarinaT skrev 2021-01-13 20:53:07 följande:

Så tråkigt att höra! Men tur att de förebygger det!

Får jag fråga hur de kommer fram till den slutsatsen om att man har hög risk för havandeskapsförgiftning?

På KUB så mätte barnmorskan två extra flöden i blodcirkulationen och undersköterskan tog ett medelartärblodtryck innan ultraljudet.
  • Jenn88

Hej! Vad roligt att höra att de flesta mår bra. RUL om två veckor. Längtar ihjäl mig. Vi har tänkt ta reda på kön denna gången. Har inte gjort det med de tre andra. Denna gången va det mannen som ville veta. Jag också för den delen men mannen har inte velat vela tidigare.

Har ni känt mycket rörelse? Jag har känt lite då och då. Tror ändå att jag har känt något varje dag. Men är osäker. Igår ramlade jag och slog mig ganska hårt i bakhuvudet. Gick ganska bra förutom att jag fortfarande har lite ont i huvudet. Men nu är jag ju orolig för mini. Är osäker om jag har känt någon rörelse sen jag ramlade. Jag tror att jag har det. Men blir ändå orolig eftersom jag är osäker. Hur ska jag orka vänta i två veckor till RUL.?

• Jenn88
    Anonym (Baby#2) skrev 2021-01-20 11:34:08 följande:

Åhh <3 vad skönt att allt gick så bra för er :)Jag har börjat känna en del, men inte varje dag. Nu fick jag bekräftat idag att moderkakan ligger i framvägg, så det är ju därför jag inte känner så mycket alls än. Kanske samma för dig? Vi är ju fortfarande tidigt i graviditeterna, så det är inte "meningen" att vi ska känna regelbundet ännu, om vi känner :) har du känt något mer sen igår? om du är orolig kanske du ska åka in till gyn och be dem kolla? Ring iaf din barnmorska för att få prata om din oro efter slaget i huvudet :) det är säkert ingen fara, men för din skull kan det vara skö t att få kontrollera!

Jag ringde barnmorskan för jag kunde inte riktigt släppa det. Hon bad mig ringa till kvinnokliniken så de kunde undersöka mig. Så vad på kk och fick se mini. Mini mådde bra och rörde så sig. Allt annat såg också bra ut. Fick också bekräftat att moderkakan ligger framvägg, så det förklarar ju varför jag inte har känt den så mycket.
  • Jenn88
    Anonym (Baby#2) skrev 2021-01-23 08:04:12 följande:

Vad skönt att du fick allt kollat, och kan slappna av! <3 det är ju bättre för mamma och bebis att få bli kollade en gång extra, än att mamma går och är orolig en längre tid :) jag har som sagt också moderkakan i framvägg och har sen 2 dagar tillbaka börjat känna vår bebis flera gånger om dagen. Känns helt underbart! Andra barnet, så inte konstigt att jag då börjar känna ganska bra innan v 20 oavsett var moderkakan sitter. Minns inte om detta var ditt första?Det har gått superbra på RUL! <3 inga avvikelser på vår bebis, hon fick se allt superfint och enkelt. Vi extrakollade lite med 3D ultraljud och i de områden där vi haft missbildningar i familjen. Allt såg så fint ut <3 jag grät av lycka där i stolen, att allt var ok. Att man kan vara så känslig och orolig när man är gravid, helt sjukt.

Vi bestämde oss för att ta reda på kön, och nu vet vi att vi väntar en liten pojke. Storasyster är superglad, och fick hjälpa mamma att baka en blå mini-tårta till pappa. :)

Nu gäller det att jag och min man kommer överens om namn... Vi hade ju flera fina flicknamn som vi var överens om, men inga pojknamn! Haha! Tur att det är några månader kvar...

Ja det är ju så. Man är orolig hela tiden för allt. Detta är min fjärde. Hade moderkakan framvägg tredje också. Men nu har jag också börjar känna mer. Tycker det är så mysigt.

Vad skönt för er att allt såg bra ut med lille killen. Namn är svårt tycker jag. Jag tycker det är svårare med flicknamn för vår del.
Svar på tråden BF juni 2021