Inlägg från: Anonym (Baby#2) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Baby#2)

BF juni 2021

Hej, jag tror att jag kan hoppa in här nu. Jag plussade imorse och är beräknad 20/6. Är mest rädd för ett missfall eftersom jag inte ens nått BIM, men det var ett väldigt tydligt plus!

Är det vanligt att ha symptom så här tidigt som v 3+4? Jag mår illa, är yr och fryser massor, utöver molvärken jag känt av sen flera dagar. Med äldsta fick jag inga direkta symptom förrän v5-6, så jag är lite orolig att starka symptom och tidigt plus är ett tecken på att det kan bli missfall?

• Anonym (Baby#2)
    FL20 skrev 2020-10-11 08:33:40 följande:

Då jag inte haft mens eller lyckats uppmäta någon ägglossning på 3 månader men ändå ett positivt graviditetstest i onsdags så var jag på VUL i fredags och fick konstaterat att det finns något i min livmoder men såpass litet än så länge att de inte kunde bekräfta åt vilket håll det kommer utvecklas. Ny tid för VUL om två veckor. Håller mina fingrar och tår att det går vägen den här gången. Fick MA i v10 i februari, vågar liksom inte riktigt tro på att det är sant ännu. Om allt är som det ska så trodde de att jag var i vecka 6.

Hur mår ni andra? Mycket symtom? Min hjärna går verkligen på högvarv och söker efter alla symtom i kroppen men känner i stort sätt ingenting.

Jag är i v 5 (4+0), har BIM idag. Jag har ömma och svullna bröst, smått illamående (främst efter jag ätit eller rör mig för fort), lite yrsel, lite trött och behöver kissa oftare. Skulle inte säga att symptomen är jättestarka ännu.

Med första barnet kände jag nästan inget alls (förutom lätt ömma bröst och lite oftare kissnödig) förrän i v 6 då illamåendet slog till på allvar. Jag har för mig att jag har läst att alla inte mår illa/känner symptom i början. Och vissa känner ju inte av något förrän vid v 10 eller senare. Det är lätt att stirra sig blind på att hitta symptom, men allt kan ju vara precis lika fint med din lilla ärta även om du inte känner något än! <3

Jag håller tummarna för dig, och hoppas att UL om två veckor visar mer!

Är det första barnet? :)
  • Anonym (Baby#2)
    victorian93 skrev 2020-10-13 08:59:26 följande:

Hallå! Jag plussade den k lördags den 10/10. Blev helt i chock då jag var så inställd på att det skulle vara negativt då jag inte haft några direkta symtom. Har bim imorgon så är enligt apparna i vecka 3+6.

När tänker ni att ni ska berätta för era närmsta? Min sambo hade kunnat berätta samma dag vi plussade men jag vill ändå vänta några veckor till..

Vi kommer vänta kring jul, då har vi kommit förbi de första 12 veckorna med störst missfallsrisk och vi kommer ha fått göra första ultraljudet :) men min bästa vän vet redan nu (fick reda på det samma dag som plusset var tydligt).

Det finns inget rätt eller fel. Vill ni berätta nu, så gör det! Jag tänker att om jag vet att jag vill prata med en viss person vid ett eventuellt missfall så kan den personen lika bra få veta och dela glädjen med oss redan nu. Men om jag känner att det känns jobbigt att prata eller berätta för ex. svärmor om ett missfall så väntar jag att berätta till största risken är över. Det är helt upp till er och era känslor kring detta :)
  • Anonym (Baby#2)
    Jennipenny skrev 2020-10-16 23:00:50 följande:

Hej!!! Jag plussade förr veckan och jag och sambon planerar att berätta för familj och närmaste vännerna på julafton :) Det är ju ett tag dit och skönt att kunna prata om detta med er så är gärna med i denna tråd.

Är beräknad 19 Juni :)

Jag är beräknad 20 juni och är i v 5 (4+6) idag. Vi tänkte också berätta på julafton, men jag börjar må så dåligt att jag undrar om jag kan undanhålla det från min mamma, eller om hon kommer fatta... Jag kanske kommer behöva berätta för henne tidigare än jag tänkt.

Roligt att vi är beräknade på nästan samma dag! :)
    Jennipenny skrev 2020-10-16 23:19:33 följande:

Vad har alla för symptom? Själv har jag knappt inga symptom, liiite ömma bröstvårtor och är jätte hungrig jämt men det kanske bara vara inbillning ???? Har första besök hos barnmorskan den 9 Nov. När har ni? :)

Jag är trött, blir helt utmattad efter lunch. Jag har svullna och ömma bröst, är svullen och öm i magen (funderade igår på om jag skulle behöva ta på mig gravidbyxor redan, för det gjorde ont med jeansen på!). Jag mår illa på eftermiddagen och kvällen, känner mig yr hela dagen. Är väldigt hungrig, men äcklad. Ungefär samma symptom som jag kände när jag var gravid med den blivande storasystern, och då drog illamåendet igång på allvar i v 6-7. Så jag är beredd på att det värsta nog kommer komma närmsta veckorna.

Jag har inte ringt barnmorskan än. Jag vet inte när jag borde göra det heller. Förra gången tror jag att jag ringde vid den här tiden, så det kanske är dags att ringa nästa vecka. :)
  • Anonym (Baby#2)
    Jennipenny skrev 2020-10-17 08:29:52 följande:

Men vad kul att vi är beräknad nästan samma dag, kanske vi kan följa varann! Detta är mitt första så är super spänd och hoppas allt kommer gå bra! Jag tar gärna emot tips om du har. :)

Jag förstår, vet att många kan må super dåligt, jag har ju hört mest att många mår väldigt dåligt i början av sin graviditet... Förstår att det kan bli svårt att hålla undan då... Fårse om det kommer till mig senare, just nu har jag inga symptom.. Så känns fortfarande lite som jag inte är gravid så man vill nästan få lite symptom nu ;D

Barnmorskan sa till mig att köpa folsyra/gravid kosttillskott och börja ta direkt, jag köpte Natalben? Är det bra tro? Eller rekommenderar du något annat? :)

Ja, de flesta mår illa någon gång mellan typ v 5-14. Jag höll det hemligt förra graviditeten till v 13, men jag känner att jag inte orkar dölja det på den nivån denna gången! Haha

Japp, det är viktigt att få i sig folsyra. Jag tror det är tot 400 mikrogram man ska få i sig per dag. Jag har aldrig tagit natalben, eller hört talas om det. Jag tar apoteket hjärtats multivitamin för gravida :) i den finns det 500 mikrogram folsyra plus annat som är bra. Förra gången hade jag också apotekets egna, men då bara folsyratillskott. Det spelar ingen större roll vilken sort man har, om natalben innehåller minst 400 mikrogram folsyra är det ju rätt :)

Tips just nu är bara att vila, äta så gott man kan och dricka tillräckligt med vatten. Ta hand om dig, helt enkelt, så du kan må ok under första trimestern. Bebisen kommer få i sig det hen behöver, men du behöver ju också må bra. Om du får mer symptom längs med vägen, med ex illamående, finns det en del tips man kan testa. Tex åksjukearmband funkade helt ok för mig förra gången. Äta smått hela tiden (russin, kex, nötter, frukt...). Och blir det inte bättre så kan man testa postafen (åksjuketabletter), men jag skulle nog inte ta några tabletter utan att ha dubbelkollat med min barnmorska. Funkar inte sånt så kan barnmorskan skriva ut ex lergigan till dig. Men sånt är ju bara ifall du ens får mycket illamående. :)

Bara att fråga på om du undrar något, blir väldigt kul att få följas!
  • Anonym (Baby#2)
    Therese356 skrev 2020-10-18 10:19:14 följande:

Hej!

Har troligen bf i juni och om allt går som det ska!

Är lite nyfiken på vilka symtom ni har just nu?

Kan inte minnas att jag hade några direkta symtom vis min förra graviditet men denna gång känner jag mycket trötthet, molande magvärk, uppsvälld... kaffe är inte jätte gott. Inte ens godis är jätte gott. Inte ens favorit drickan... mådde illa i flera timmar efter fikan igår.

Berätta om era! Är nyfiken! Och om någon vet varför man har denna molande magvärken så lyssnar jag gärna...

Mina symptom i v 6 (5+0), BF 20 juni:

- illamående som kommer och går

- yrsel

- trötthet

- rapar mycket och är svullen i magen pga gaser

- hungrigare än vanligt (men äcklad pga illamående)

- ömma och svullna bröst

- sötsug

- molvärk och "småstick" i magen

- torr i munnen

- torr hud

- lite svullna bihålor (undrade först om jag började bli sjuk)

- kissar oftare

Molvärken beror på att livmodern växer :)
  • Anonym (Baby#2)
    decemberapril skrev 2020-10-18 16:56:20 följande:

Hej alla!

Jag fick pluss igår och har beräknad BF den 28 Juni om allt går vägen. Jag fick ett missfall i juli och är såklart orolig för det även denna gång, så det är svårt att vara riktigt glad. Jag går in i v.5 imorgon har mått lite illa senaste fyra dagarna, inte mycket men lite lite. I magen känns det precis exakt som mensvärk, så jag går nästan och väntar på att det ska komma blod. 

Just nu känner jag inga symptom alls förutom mensvärk. Låter dumt men jag skulle gärna få lite illamående så att jag känner att hormonerna ökar.

När jag fick mitt missfal i juli (i v.6)l funderade jag mycket på om det hade ngt att göra med att min lutealfast är ca 12 dagar, och om det är lite för kort för att progesteronet ska hinna kicka in. Jag fick nämligen inga symptom alls förra graviditeten. Att jag denna gång har mått lite illa redan BIM-3 gör mig lite hoppfull. Vad har ni för erfarenheter? Jag oroar mig säkert i onödan.

Hoppas det går vägen för oss alla!

Jag hade en 12 dagars lutealfas när jag blev gravid med dottern, och det gick ju bra! :) det var någon som skrev i tråden då jag väntade henne att vi väntar barn, inte missfall. Så jag håller fast vid det, att så länge det inte blivit missfall så väntar jag barn. :)

Det är lätt att gå och oroa sig, men det är faktiskt ingenting vi kan styra över. Det bästa vi kan göra är att njuta av den graviditet vi är inne i just nu. Även om man mår skit, haha! Jag njuter genom att prata om graviditet, förväntningar och längtan med min man. Vi pratar om arbetsnamn, hur vi ska berätta för familj när det känns dags och skillnaden att nu vänta sommarbebis istället för höstbebis. Jag kommer ju behöva köpa en ny vinterjacka pga magen under vintern! Det slapp jag ju senast :)

Sen har jag börjat köpa in hudkrämer och fotkräm då jag är så torr pga graviditeten. Tar hand om mig själv lite, det är ju också ett sätt att få njuta av graviditeten där jag är just nu :)
    Jennipenny skrev 2020-10-18 18:07:17 följande:

Hej!!

Grattis alla!! :) Jag är i v6 (5+0) och har verkligen knappt inga symptom, lite ömma bröstvårtor och hungrig jämt haha... Men har alltid varit matglad! Jag känner också att man hade velat få lite symptom som illamående som alla andra får som jag känner, men samtidigt så läser man att man ska vara glad och njuta sålänge man inte har illamåenden ;D Det är mitt första och försöker inte tänka negativt. :)

Förstår precis hur du känner, att man gärna har symptomen för att känna sig säker att man faktiskt är gravid. Jag trodde egentligen inte 100 på att jag var gravid förrän jag såg dottern på ultraljudet och samtidigt kände rörelser i magen. Då, först då, kändes det helt verkligt :) så det är nog helt normalt att ifrågasätta om man verkligen är gravid :) denna gång har jag tagit massor med tester, säkert 6 st sen jag plussade för snart två veckor sen. Allt för att det ska kännas lite mer verkligt varje gång! Haha!
  • Anonym (Baby#2)
    Jennipenny skrev 2020-10-18 18:52:44 följande:

Jag längtar verkligen tills man för göra det första UL och verkligen se! Om allt gör bra så vill vi berätta för våra familjer på julafton och hade så gärna velat slå in ett ultraljudsbild men hoppas att jag kommer få göra ett UL innan jul... :( Tror ni att man annars kan fråga och betala för ett extra UL lite tidigare tro?

Vi vill samma sak, berätta på julafton och hoppas att vi har fått ultaljudsbild tills dess :)

Man kan kontakta en privat mottagning och betala för ett tidigare ultraljud. Vet inte om landstinget ok-ar extra tillfällen, då de nog har begränsat med resurser i form av personal som kan utföra dem och prioriterar de som är medicinskt bundna. Men man kan ju alltid fråga! :)

Jag börjar må riktigt illa idag! Puh...
  • Anonym (Baby#2)
    rutins skrev 2020-10-20 15:11:05 följande:

Hej allihopa! 

Jag plussade idag (sjukt) - och har inte berättat för någon annan än min bästa vän ännu. Sambon får veta när han kommer hem... 

Jag har listat ut att, OM allt går som det ska, så ska vi få en bebis i slutet på juni 2021. Hoppas vi kan hänga här tillsammans tills dess 

Välkommen! Och grattis till plusset! <3 hoppas du och blivande pappan får en mysig kväll, första kvällen efter vi plussat har alltid varit lite extra mysig för oss. Man flyger på rosa moln!
  • Anonym (Baby#2)
    Zia29 skrev 2020-10-22 15:28:13 följande:

Tack så mycket! :) Ska bli spännande att följas åt. Vore kul om det var lite liv i den här tråden under hela graviditeten. Har inte fb och har inte lust att gå med igen, gillar verkligen inte fb :P

Jag kommer stanna här på fl, vill inte heller gå med i en fb grupp :) så vi håller allt igång den! ;)
Svar på tråden BF juni 2021