• Chajsa

BF juni 2021

Jag hoppar in! Plussade i måndags efter min första ivf, första barnet och jag är 31 år. Vågar inte riktigt hoppa högt än men är väldigt lycklig. Om allt går som det ska blir det bebis i slutet på juni! Mysigt att följas åt! <3

• Chajsa
    Anonym (U) skrev 2020-10-29 21:28:37 följande:

Vad har ni alla för symtom nu? Skriv gärna vilken vecka ni också är i:) jag är i 8+5 och illamående tycks minska...vilket känns oroväckande?

När började ditt illamående? Jag har inte mått illa än (6+4) och läste studien som visat att det är mindre missfallsrisk om man har gravidillamående, onödigt jag vet men blir orolig. I övrigt är jag trött och lättirriterad och har dålig mage, precis som före mens. Ska på tidigt VUL nästa vecka (ivf). Hur mår du nu? Hur tänker du med att berätta för omgivningen om graviditeten?
  • Chajsa

Är så nervös. Går in i 7+0 imorgon, alltså vecka 8 (detta sjuka räknesätt haha) och ska göra ett tidigt VUL. Får göra det för att vi gjort ivf. Första barnet, aldrig gravid innan. Har haft symtom av lite morgonillamående utan att spy, trötthet och ökad hunger. Nu så rädd att det inte ska finnas ett hjärtslag. Kan man på något sätt känna ett MA? Får distrahera mig fram till besöket imorgon eftermiddag. Hur har ni andra klarat av att vänta på era ultraljud, någon tröstetanke? Tack för att jag fick skriva av mig :)

• Chajsa
    Therese356 skrev 2020-11-11 21:50:25 följande:

Gjorde själv tidigt ultraljud i måndags och jag tyckte det var en jobbig väntan och ville mest bara få bekräftat att jag var gravid och att hen levde. Vilket den gjorde för slog ett hjärta. Har väl inga tips mer än att försöka koppla av och att om några timmar är allt över och att man inte kan påverka vad ultraljudet visar. Skönt att få gjort tycker jag så att man vet! Dock har jag ändå svårt att tro att jag är gravid....

Tack för pepp <3 är så lättad, den lille levde med ett litet pickande hjärta och bm beräknade att jag var i v.7+2. Nu kan jag koppla av fram till nästa ultraljud haha! Kram och tack
  • Chajsa
    light skrev 2020-11-11 20:00:05 följande:

Spännande! Jag brukar distrahera mig med att kolla på Youtube-klipp på hur ultraljud kring min vecka ser ut när jag är orolig/otålig, så jag vet vad jag har att vänta :) Och när dom är slut kollar jag på andra klipp där kvinnor i samma vecka som mig berättar om sina symtom haha.. kanske inte passar alla men det får tiden att gå fortare för mig :)

Tack för tips! Jag läser i sjukt mycket appar och trådar men smart att se på klipp på folk som har normala fortgående graviditeter :) Bebisen/embryot hade hjärta och var i rätt storlek på ultraljudet idag, jättelättad!
  • Chajsa

Här kan man säga att man fick ett oväntat besked på Kub idag. Enäggstvillingar som låg där inne och sprattlade! Omtumlad över att bli tvåbarnsmamma, har gråtit och skrattat om vartannat. Kommer ta tid att smälta detta, just nu känns allt fruktansvärt jobbigt men liite kul!

Är det någon som kan nub eller vad det heter och vågar gissa på kön? Man behöver ju bara kolla på den ena hihi!

• Chajsa
    MarinaT skrev 2020-12-16 19:49:20 följande:

Grattis till tvillingarna!!! Så roligt!

Jag kan försöka tyda den. Jag är ingen expert. Då behövs en bild ur profil så tydlig som möjligt där hela bebisen syns. Gärna med benen uppåt om du har!

Tack! Det är så mycket känslor att jag knappt kan vara glad och känner mig helt under isen men hoppas verkligen det vänder. Tror jag sörjer lite att det inte blev som jag tänkt mig och är rädd inför riskerna med detta. Men vad kul om du vill försöka tyda! Har inte jättemånga bilder men kolla om denna funkar!

• Chajsa
    santa86 skrev 2020-12-16 00:38:55 följande:

Grattis Chajsa till tvillingar ???? Hur mysigt, men du visste inte de? ????

Vilken vecka är du i? Själv är jag i vecka 15 (14+0) idag, jag var och gjorde ett ult i vecka 12 och då såg men en lite som låg och vevade med armarna ????

Grattis igen, jag tror du kommer bli världens bästa mamma till dina små ???? Jag gissar på att du har två pojkar ????

Tack, så fint skrivet. Känns helt overkligt. Vecka 12+3 är jag i. Har gråtit så mycket idag att jag känner mig som en urvriden trasa, usch usch hoppas det vänder.
  • Chajsa
    Imsedal skrev 2020-12-16 21:55:40 följande:

Först och främst, Grattis till enäggstvillingarna!

Kan inte förstå chocken utan bara tänka mig den. Har läst igenom tråden och du var ju på ett tidigt ultraljud om jag förstod det hela rätt, att man inte kunde se enäggstvillingen då?

Förstår känslan av att man har ?ställt in? sig på ett barn när man själv har fått se det på UL, sen gör man ultraljud igen och då är det två!?!?

Det kommer säkert kännas bättre när du har fått smälta allt detta och tagit in att det faktiskt är två i magen. Men jag förstår din känsla ändå. Jösses vilken chock det måste ha varit när dom berätta att det var mer än en.

Nej precis, på första ultraljudet såg de bara en. Jag har svävat på moln i 12 veckor och såg så mycket fram emot att efter kub kunna berätta för mina vänner, familjen visste redan. Men så kom denna otroliga chock som slungade oss båda helt ur gängorna, haft sådana chockreaktioner och gråtit som en gris. Inte landat än men som du säger måste det sjunka in lite. Tack för omtanken <3
  • Chajsa
    light skrev 2020-12-16 21:21:37 följande:

Oooh grattis!!! Det kommer bli hur bra som helst <3 Jag är Avis! Hade gärna haft småbarnsåren (för andra gången) överstökade samtidigt haha.

Tack fina du! Haha, det är precis sådant jag behöver höra just nu (trots att det egentligen kanske blir så jobbigt att det blir svårt att palla). <3
    Imsedal skrev 2020-12-17 12:12:40 följande:

Som jag har tänkt på dig sedan jag läste igår om din *chock*,kan ännu inte smälta riktigt att man missade ena på första ultraljudet. Dom sa inget om att dom såg en skiljevägg i fosterhinnan/fosterblåsan eller vad de heter?! eller ens antydande på att det kunde röra sig om en enäggstvilling/ fler bördsgraviditet på det tidiga ultraljudet? Hur förklarade dom sig på detta ultraljud att det missades på första?

Jag har själv precis gjort ett tidigt ultraljud i v6 för att kolla om det ev. Fanns flerbördsgraviditet. På det ultraljudet kunde man bara se ett foster med tickande hjärta. Fanns inget antydande på ett till foster, då man inte kunde se en till eller någon skiljevägg där i fosterhinnan/fosterblåsan eller vad det nu än heter. Blir typ orolig att det kan vara desamma för mig. Jag som nu också har ställt in mig på *ett* barn....

Hur känns allt idag för dig?

Tack för att du tänker på mig :). Den andra missades första så de troligen låg bredvid varandra, fanns ingenting då som tydde på fler. Har pratat med barnmorskan som gjorde det men fick väl ingen jättebra förklaring... det hade kunnat vara så att de var olika storlekar och om den andra vad mindre kan det vara svårt att se, men på kub var de ju prick lika stora så det är osannolikt.

Tvillingar är så otroligt ovanligt så du behöver inte oroa dig!
Svar på tråden BF juni 2021