Inlägg från: Amandy1990 |Visa alla inlägg
  • Amandy1990

BF juni 2021

Hej! Kan någon med bättre koll försöka hjälpa mig med hur jag ska räkna ut bf? Allt började med att jag fick min mens 2 augusti och slutade då äta p-piller (ätit dem i 12 år). Plussade 31 augusti men fick sen missfall 12 september (det kom lite blod den 12e men blödde mer rejält den 13e). Jag blödde i ca. 5 dagar och gravtest visade negativt nästan direkt efter och då började vi försöka igen. Fredagen den 2 oktober testade jag med clearblue early men det var negativt. I torsdags 8 oktober tog jag ett clearblue early igen och det visade positivt! Tog sen 2 st till dagen efter och de visade lika positivt! Idag 12 oktober testade jag med ett vanligt clearblue och det var positivt igen. Jag har dock ingen koll på när jag hade ägglossning efter missfallet så jag undrar hur jag kan räkna ut i vilken vecka jag är? Någon som vet? Lägger in bild på early från i fredags (2 streck) och det vanliga från idag (plusset). Tacksam för hjälp!

• Amandy1990

Tillägg: Nu blir jag ännu mindre klok! Tog idag 13 oktober ett clearblue med veckoindikator (på kvällen, har tagit de andra på morgonen, så förväntade mig kanske egentligen ett svagare resultat) och fick 3+ vilket ju står för 5+ veckor gravid. Men jag fick ju missfall 12 september.

Ursprungligt inlägg: Hej! Kan någon med bättre koll försöka hjälpa mig med hur jag ska räkna ut bf? Allt började med att jag fick min mens 2 augusti och slutade då äta p-piller (ätit dem i 12 år). Plussade 31 augusti men fick sen missfall 12 september (det kom lite blod den 12e men blödde mer rejält den 13e). Jag blödde i ca. 5 dagar och gravtest visade negativt nästan direkt efter och då började vi försöka igen. Fredagen den 2 oktober testade jag med clearblue early men det var negativt. I torsdags 8 oktober tog jag ett clearblue early igen och det visade positivt! Tog sen 2 st till dagen efter och de visade lika positivt! Idag 12 oktober testade jag med ett vanligt clearblue och det var positivt igen. Jag har dock ingen koll på när jag hade ägglossning efter missfallet så jag undrar hur jag kan räkna ut i vilken vecka jag är? Någon som vet?

Grattis alla andra till era plus!!!

• Amandy1990

Hej allihop!

Jag är gravid och fick göra tidigt vul förra måndagen (pga tidigt missfall i september) och var då i 7+4 och fick se hjärtat slå. Jag är extremt orolig hela tiden och bokade ett privat vul som jag var på igår och även det såg jättebra ut och fick höra hjärtat och lillen låg där inne och sprattlade. Mättes då till 9+1 så det stämmer ju på dagen med det första vul. Ändå är jag redan idag så himla orolig igen att den inte lever längre! Har inte mycket symptom och har inte haft heller. Brösten har varit väldigt ömma men de ömmar inte alls lika mycket längre och har inte gjort på ungefär en vecka. Hur gör man för att försöka njuta och inte vara orolig och tro det värsta hela tiden? Ska göra nipt om ca 2 veckor och är livrädd att bebisen inte lever längre när testet görs. Vill ju njuta men är bara orolig!

• Amandy1990
    Therese356 skrev 2020-11-14 19:51:01 följande:

Jag är också känsligt lagd och.kan inte heller njuta tyvärr av detta... kändes dock bättre efter att jag träffade min barnmorska på det första hälsosamtalet och jag har fått ett nummer till en psykolog via dem. Finns det hos dig med? Har dock inte ringt... får se om jag gör det.

Har väl inga tips mer än att inte försöka tänka så mycket och att sysselsätta sig med annat och att man inte kan göra så mycket ändå. Gissar på att vi är i ungefär samma vecka du och jag! Det kommer gå bra för oss båda!

Tack för peppande ord! Det vet jag faktiskt inte men ska absolut kolla upp. Jag förstår ju att det inte finns något annat än vänta att göra men det tär verkligen på mig. Vill såklart inte att nån annan ska gå runt och oroa sig men det känns ändå skönt att fler sitter i samma sits. Ska bara försöka tänka som du säger, det kommer gå bra för oss båda!
  • Amandy1990
    light skrev 2020-11-14 23:00:32 följande:

Känner likadant. Jag har gjort många tidiga vul, vet inte ens hur många, men inget av dem har stillat min oro. Är fortfarande helt likgiltig och tror inte en sekund på att det kommer gå bra.. det där med ?efter vecka 12? räknas typ inte längre.. är 11+0 idag och känner mig inte närmare en säker graviditet än jag gjorde dag 1.

Jag tror att det kommer bli bättre när jag känner rörelser där inne. Vad tror du skulle få dig att känna dig mer säker och kunna börja njuta och längta?

Nej jag förstår dig verkligen! Jag tänker när jag gör vul och ligger där och allt ser bra ut att nu ska jag försöka slappna av och njuta, men ett par timmar senare är oron igång igen! Även fast barnmorskan säger att det är en minimal risk att nåt ska gå fel nu så tar jag liksom inte in det. Jag tror det är missfallet som gör att jag är såhär, fast jag vet inte, kanske hade varit lika orolig ändå?

Ja när jag kan känna bebisen tror och hoppas jag absolut att det känns tryggare. Jag ska göra NIPT om ca 2 veckor och veckan efter jag fått svar på det ska jag på UL och är allt bra då så hoppas jag av hela mitt hjärta att jag kan börja slappna av!

Känner du dig något tryggare nu när du går in i vecka 12 eller är du lika orolig som när du var i tex vecka 6?
  • Amandy1990

Så skönt att allt såg bra ut! :D Här blir man erbjuden KUB så jag ska göra det för att få ultraljudet, men ska göra NIPT nästa vecka för jag är för orolig för att endast lita på KUB. Sa dock inte till min bm att jag ska göra NIPT för var rädd att hon skulle neka mig KUB-ultraljudet då. Hur tänker du?

• Amandy1990
    Anonym (SINIS) skrev 2020-11-20 11:56:11 följande:

Jag skrev tidigare att jag hade haft flera småblödningar. I onsdags, innan mitt tidiga ultraljud, hade jag en blödning (mycket liten) men färskt blod och en lite klump i.

Hittills har jag alltså haft 6-7 blödningar - vissa ljusrosa, vissa orange och vissa med färskt blod i. (8+2)

Mitt tidiga ultraljud gick bra och vi såg ett tickande hjärta  den lilla var 15,9 mm så jag flyttades ingenting denna gång. Har gjort VUL innan (6+1) och även då såg vi ett hjärta som slog. Men är glad att den lilla har växt och att allt såg bra ut. Dock låg den helt stilla??? hahaha blev direkt fundersam - är den förlamad? ok skoja.

Nu väntar jag på KUB - 8/12 är de blodprov och 22/12 är ultraljudet.

Ni som har gjort KUB - har ni gjort NIPT också eller hur tänker ni?

Så skönt att allt såg bra ut! :D Här blir man erbjuden KUB så jag ska göra det för att få ultraljudet, men ska göra NIPT nästa vecka för jag är för orolig för att endast lita på KUB. Sa dock inte till min bm att jag ska göra NIPT för var rädd att hon skulle neka mig KUB-ultraljudet då. Hur tänker du?
  • Amandy1990
    light skrev 2020-11-21 18:54:34 följande:

Hallå en lite konstig grej. Jag och min som är lite telepatiska och vet ofta vad den andra tänker och vi vet varandras nästa drag liksom, vi är supertighta. Jag tror han börjar fatta att jag är gravid fast på nåt slags undermedvetet sätt? Han har alltid önskar sig ett syskon men nu på senaste börjat prata VÄLDIGT mycket om det. Förr har han sagt drömmande -om jag får syskon men jag vet att jag kanske inte får det, när han pratat om det. Men nu verkar han mer taggad liksom... han pratade med sin pappa vid nattning och var typ glad och sa TÄNK, om jag får syskon nu när jag är 8 så kommer det va 8 år emellan oss. Tänk om jag hade ett syskon som gick på dagis och jag fick gå och hämta det efter skolan.. hans pappa sa att han tyvärr inte kommer få nåt syskon när han är 8, och han svarade neee men det är ju inte så länge kvar tills jag är 9?! Haha

Undrar om vi lyckas hålla på detta i en månad till?! Tveksamt men vill verkligen verkligen överraska på julafton och känna mig mer säker.

Har ni berättat för syskon?

Haha, så roligt! :D Väldigt svårt att hålla sig! Sambon har två barn sen innan (7 och 5 år) och vi tänker berätta om allt ser bra på NIPT :) Så om ca 1,5-2 veckor! Ska bli så kul!
  • Amandy1990
    light skrev 2020-11-21 21:00:45 följande:

Å vad roligt! Hur ska ni berätta? Bara säga det eller ska ni göra nån grej av det?

Vi har inte riktigt bestämt än. Hur tänker ni göra? Nåt förslag? :D När vi berättade för mina föräldrar hade vi slagit in en babybody med texten ?I <3 MORMOR OCH MORFAR? i ett paket. Det blev väldigt uppskattat! :D Barnen kan ju dock inte läsa än så i så fall får vi göra på nåt annat sätt.
  • Amandy1990
    light skrev 2020-11-21 23:01:55 följande:

Letat idéer men har nog kommit fram till att (eftersom julafton) vi ska trycka en t-shirts med ?Jag ska bli storebror? och ge honom i julklapp. Och utanpå paketet ska det va ett kort där vi skriver typ -Älskade A, du är det finaste vi har. Den här presenten kommer passa dig perfekt! Så får han fråga själv SKA JAG BLI STOREBROR??? haha ååååå längtar!

Han kan läsa dock så bli ganska enkelt för oss. Vet inte annars, kanske ge dom varsit plagg och även ett extra paket som ingen förstår vem som ska öppna så får dom öppna det tillsammans och så är det ett miniatyrplagg av samma modell? Haha nej men vad svårt. Ändå kul att göra det minnesvärt!

Förstår att du längtar! Jättebra idé, så himla kul :D Tack för tipset, det var bra :) Får klura lite, är ju lite tid kvar :)
  • Amandy1990
    Anonym (U) skrev 2020-11-25 15:30:19 följande:

Hallå,

Har ni nu under graviditeten fått blödning efter sex? Fick det igår för första gången. Är i vecka 12+några dagar. Hade kub ul imorgon och det såg bra ut. Men blir som ändå orolig....

Hej!

Det hände mig en gång, tror det var i vecka 7-8 och då kom det lite ljusrött på pappret när jag torkade direkt efter sex. Blev jätteorolig och frågade om det när jag gjorde vul nån vecka efter och fick då veta att det var helt normalt eftersom slemhinnorna blir så känsliga. Har det fortsatt blöda mer för dig eller var det bara just efter sexet? :)
  • Amandy1990
    Anonym (U) skrev 2020-11-25 16:11:34 följande:

Tavk för svar! Ok! Men det låter som att det kom väldigt lite för dig? Jag upptäckte när jag satte mig på toa direkt efter och då var det rätt mycket ändå. Klarrött/rosa. Men har bara funnits ngn droppe mörkbrunt i trosan efter det igår och idag....

Nej precis, det var inte särskilt mycket men det var absolut blod. Jag skulle inte tro att det är nåt att oroa sig för. När jag tog upp det med han som gjorde vul på mig så sa han bara att ?ja men det är jättevanligt att det kommer blog efter sex?. Men jag vet hur det är att vara orolig så är du det så kanske det ändå känns skönare att ringa bm och få fråga och prata! :)
  • Amandy1990

Fick precis svar på NIPT att jag väntar en frisk liten tjej! Så himla glad och lättad. Var bara tvungen att dela med mig. Hoppas allt går bra för er andra! Är det nån mer som gjort/ska göra NIPT? :)

• Amandy1990
    Therese356 skrev 2021-01-17 13:45:30 följande:

Hej alla fina!

Ultraljud imorgon. Känns som att gå i mål. Varje fall halvvägs. Hyper nervös. Sambon ska med och han var inte med vid förra ultraljudet 2018 med sonen.

Lugnar mig själv med att man inte kan påverka resultatet hur det än visar... går allt bra ska vi fira med tårta.

Kram!

Så spännande, stort lycka till! Jag har på onsdag och klart man är nervös! Får jag fråga var du bor där sambon för följa med? Som jag förstått det är det helt uteslutet att ta med sin partner på ultraljud nu ;(
  • Amandy1990
    Therese356 skrev 2021-01-17 22:54:44 följande:

Alltså jag är mer orolig och nervös än vad jag hade tänkt att jag skulle vara... fy. Nästan så man vill ställa in för att slippa .

Jag bor i södra Sverige men jag reagerade på det du skrev om Corona och detta och googlade och enligt infon på 1177 så stämmer det du skriver om att partnern inte får följa med men på min kallelse står det att 1 får följa med. Konstigt och förvirrande.

Lycka till på onsdag och skriv gärna hur det gått! Kram!

Ja det är en jobbig känsla minst sagt! Men förhoppningsvis är ju allt bra och då finns det ju ingen mer underbar känsla istället :D Svårt dock att tänka positivt nu när det börjar närma sig och oron blir väldigt påtaglig.

Ja för när jag gjorde KUB för 5-6 veckor sen så stod det också på min kallelse att en person fick följa med så sambon var så glad och följde med men blev stoppad i dörren eftersom de då skärpt reglerna efter att jag fått min kallelse. Suck, snacka om besvikelse! Men det kanske är annorlunda hos dig! Håller tummarna för det och för att allt går bra för dig imorgon! Skriv gärna när du varit där :D
Svar på tråden BF juni 2021