Inlägg från: Jennipenny |Visa alla inlägg
  • Jennipenny

BF juni 2021

Hej!!! Jag plussade förr veckan och jag och sambon planerar att berätta för familj och närmaste vännerna på julafton :) Det är ju ett tag dit och skönt att kunna prata om detta med er så är gärna med i denna tråd.

Är beräknad 19 Juni :)

• Jennipenny

Vad har alla för symptom? Själv har jag knappt inga symptom, liiite ömma bröstvårtor och är jätte hungrig jämt men det kanske bara vara inbillning ???? Har första besök hos barnmorskan den 9 Nov. När har ni? :)

• Jennipenny
    victorian93 skrev 2020-10-16 23:23:39 följande:

Jag ska också på inskrivning den 9 nov :)

Jag har börjat få ganska mycket molvärk till och från, även brösten börjar bli ömma och har märkt att min aptit har minskat.

Men vad kul! Får vi uppdatera hur det gick! :)

Okej har själv inte riktigt fattat att jag är gravid ännu då jag inte har några symptom... Men kanske ska vara glad över det. ;D
  • Jennipenny
    Anonym (Baby#2) skrev 2020-10-17 07:08:07 följande:

Jag är beräknad 20 juni och är i v 5 (4+6) idag. Vi tänkte också berätta på julafton, men jag börjar må så dåligt att jag undrar om jag kan undanhålla det från min mamma, eller om hon kommer fatta... Jag kanske kommer behöva berätta för henne tidigare än jag tänkt.

Roligt att vi är beräknade på nästan samma dag! :)Jag är trött, blir helt utmattad efter lunch. Jag har svullna och ömma bröst, är svullen och öm i magen (funderade igår på om jag skulle behöva ta på mig gravidbyxor redan, för det gjorde ont med jeansen på!). Jag mår illa på eftermiddagen och kvällen, känner mig yr hela dagen. Är väldigt hungrig, men äcklad. Ungefär samma symptom som jag kände när jag var gravid med den blivande storasystern, och då drog illamåendet igång på allvar i v 6-7. Så jag är beredd på att det värsta nog kommer komma närmsta veckorna.

Jag har inte ringt barnmorskan än. Jag vet inte när jag borde göra det heller. Förra gången tror jag att jag ringde vid den här tiden, så det kanske är dags att ringa nästa vecka. :)

Men vad kul att vi är beräknad nästan samma dag, kanske vi kan följa varann! Detta är mitt första så är super spänd och hoppas allt kommer gå bra! Jag tar gärna emot tips om du har. :)

Jag förstår, vet att många kan må super dåligt, jag har ju hört mest att många mår väldigt dåligt i början av sin graviditet... Förstår att det kan bli svårt att hålla undan då... Fårse om det kommer till mig senare, just nu har jag inga symptom.. Så känns fortfarande lite som jag inte är gravid så man vill nästan få lite symptom nu ;D

Barnmorskan sa till mig att köpa folsyra/gravid kosttillskott och börja ta direkt, jag köpte Natalben? Är det bra tro? Eller rekommenderar du något annat? :)
  • Jennipenny
    Anonym (Baby#2) skrev 2020-10-17 11:13:46 följande:

Ja, de flesta mår illa någon gång mellan typ v 5-14. Jag höll det hemligt förra graviditeten till v 13, men jag känner att jag inte orkar dölja det på den nivån denna gången! Haha

Japp, det är viktigt att få i sig folsyra. Jag tror det är tot 400 mikrogram man ska få i sig per dag. Jag har aldrig tagit natalben, eller hört talas om det. Jag tar apoteket hjärtats multivitamin för gravida :) i den finns det 500 mikrogram folsyra plus annat som är bra. Förra gången hade jag också apotekets egna, men då bara folsyratillskott. Det spelar ingen större roll vilken sort man har, om natalben innehåller minst 400 mikrogram folsyra är det ju rätt :)

Tips just nu är bara att vila, äta så gott man kan och dricka tillräckligt med vatten. Ta hand om dig, helt enkelt, så du kan må ok under första trimestern. Bebisen kommer få i sig det hen behöver, men du behöver ju också må bra. Om du får mer symptom längs med vägen, med ex illamående, finns det en del tips man kan testa. Tex åksjukearmband funkade helt ok för mig förra gången. Äta smått hela tiden (russin, kex, nötter, frukt...). Och blir det inte bättre så kan man testa postafen (åksjuketabletter), men jag skulle nog inte ta några tabletter utan att ha dubbelkollat med min barnmorska. Funkar inte sånt så kan barnmorskan skriva ut ex lergigan till dig. Men sånt är ju bara ifall du ens får mycket illamående. :)

Bara att fråga på om du undrar något, blir väldigt kul att få följas!

Anonym (Baby#2) skrev 2020-10-17 11:13:46 följande:

Ja, de flesta mår illa någon gång mellan typ v 5-14. Jag höll det hemligt förra graviditeten till v 13, men jag känner att jag inte orkar dölja det på den nivån denna gången! Haha

Japp, det är viktigt att få i sig folsyra. Jag tror det är tot 400 mikrogram man ska få i sig per dag. Jag har aldrig tagit natalben, eller hört talas om det. Jag tar apoteket hjärtats multivitamin för gravida :) i den finns det 500 mikrogram folsyra plus annat som är bra. Förra gången hade jag också apotekets egna, men då bara folsyratillskott. Det spelar ingen större roll vilken sort man har, om natalben innehåller minst 400 mikrogram folsyra är det ju rätt :)

Tips just nu är bara att vila, äta så gott man kan och dricka tillräckligt med vatten. Ta hand om dig, helt enkelt, så du kan må ok under första trimestern. Bebisen kommer få i sig det hen behöver, men du behöver ju också må bra. Om du får mer symptom längs med vägen, med ex illamående, finns det en del tips man kan testa. Tex åksjukearmband funkade helt ok för mig förra gången. Äta smått hela tiden (russin, kex, nötter, frukt...). Och blir det inte bättre så kan man testa postafen (åksjuketabletter), men jag skulle nog inte ta några tabletter utan att ha dubbelkollat med min barnmorska. Funkar inte sånt så kan barnmorskan skriva ut ex lergigan till dig. Men sånt är ju bara ifall du ens får mycket illamående. :)

Bara att fråga på om du undrar något, blir väldigt kul att få följas!

Okej, kikade och den ska ha 400mg :) + massa andra bra vitaminer så tror den ska vara bra!

Tack snälla för dina tips! Ska absolut bli kul att följa er och jag hör gärna av mig om jag undrar över något, kan tänka mig att det kommer komma massa frågor! ;D
  • Jennipenny
    H0nd3ndär skrev 2020-10-17 09:26:09 följande:

Plussade imorse. Bf runt 27 juni verkar det som. Har 2 barn sedan tidigare.

Grattis!!! :D
  • Jennipenny

Hej!!

Grattis alla!! :) Jag är i v6 (5+0) och har verkligen knappt inga symptom, lite ömma bröstvårtor och hungrig jämt haha... Men har alltid varit matglad! Jag känner också att man hade velat få lite symptom som illamående som alla andra får som jag känner, men samtidigt så läser man att man ska vara glad och njuta sålänge man inte har illamåenden ;D Det är mitt första och försöker inte tänka negativt. :)

• Jennipenny
    Anonym (Baby#2) skrev 2020-10-18 18:27:16 följande:

Jag hade en 12 dagars lutealfas när jag blev gravid med dottern, och det gick ju bra! :) det var någon som skrev i tråden då jag väntade henne att vi väntar barn, inte missfall. Så jag håller fast vid det, att så länge det inte blivit missfall så väntar jag barn. :)

Det är lätt att gå och oroa sig, men det är faktiskt ingenting vi kan styra över. Det bästa vi kan göra är att njuta av den graviditet vi är inne i just nu. Även om man mår skit, haha! Jag njuter genom att prata om graviditet, förväntningar och längtan med min man. Vi pratar om arbetsnamn, hur vi ska berätta för familj när det känns dags och skillnaden att nu vänta sommarbebis istället för höstbebis. Jag kommer ju behöva köpa en ny vinterjacka pga magen under vintern! Det slapp jag ju senast :)

Sen har jag börjat köpa in hudkrämer och fotkräm då jag är så torr pga graviditeten. Tar hand om mig själv lite, det är ju också ett sätt att få njuta av graviditeten där jag är just nu :)Förstår precis hur du känner, att man gärna har symptomen för att känna sig säker att man faktiskt är gravid. Jag trodde egentligen inte 100 på att jag var gravid förrän jag såg dottern på ultraljudet och samtidigt kände rörelser i magen. Då, först då, kändes det helt verkligt :) så det är nog helt normalt att ifrågasätta om man verkligen är gravid :) denna gång har jag tagit massor med tester, säkert 6 st sen jag plussade för snart två veckor sen. Allt för att det ska kännas lite mer verkligt varje gång! Haha!

Jag längtar verkligen tills man för göra det första UL och verkligen se! Om allt gör bra så vill vi berätta för våra familjer på julafton och hade så gärna velat slå in ett ultraljudsbild men hoppas att jag kommer få göra ett UL innan jul... :( Tror ni att man annars kan fråga och betala för ett extra UL lite tidigare tro?
  • Jennipenny
    Anonym (Baby#2) skrev 2020-10-19 14:21:16 följande:

Vi vill samma sak, berätta på julafton och hoppas att vi har fått ultaljudsbild tills dess :)

Man kan kontakta en privat mottagning och betala för ett tidigare ultraljud. Vet inte om landstinget ok-ar extra tillfällen, då de nog har begränsat med resurser i form av personal som kan utföra dem och prioriterar de som är medicinskt bundna. Men man kan ju alltid fråga! :)

Jag börjar må riktigt illa idag! Puh...

Perfekt Julklapp ju!! <3 Jaa det är ju sant, jag frågar iallafall så får vi se. :)

Jag har inget illamående ännu.... Ömma bröstvårtor och dricker mycket vatten, törstig jämt och blir även akuthungrig med ;D
  • Jennipenny
    rutins skrev 2020-10-20 15:11:05 följande:

Hej allihopa! 

Jag plussade idag (sjukt) - och har inte berättat för någon annan än min bästa vän ännu. Sambon får veta när han kommer hem... 

Jag har listat ut att, OM allt går som det ska, så ska vi få en bebis i slutet på juni 2021. Hoppas vi kan hänga här tillsammans tills dess 

Stort Grattis!!! :D
  • Jennipenny

Hej Allihopa! Tänkte kolla hur era livsstilar är nu ni är gravida? Har ni ändrat era livsstilar något? Börjat äta nyttigare? Tränar ni? :) Jag tränade själv jätte mycket innan, men när corona kom upp så har träningen legat väldigt lågt.... Och har inte riktigt kom igång med den... Blivit lite lat med. Fy! Sen har man inte heller ätit nyttigt... Känner att jag måste ta tag i det nu ;D

• Jennipenny
    Anonym (U) skrev 2020-10-29 21:28:37 följande:

Vad har ni alla för symtom nu? Skriv gärna vilken vecka ni också är i:) jag är i 8+5 och illamående tycks minska...vilket känns oroväckande?

Jag är i vecka 7+6 är har knappt inga symptom.... Lite oroväckande då det känns att alla har massa symptom och kräks etc. Jag blir bara akut hungrig jämt, ?måste ha mat nu? och lite tröttare än vanligt, har vilat mitt på dagen 2ggr denna vecka som jag aldrig brukar göra.
  • Jennipenny
    Therese356 skrev 2020-10-30 19:33:19 följande:

Om Det är till någon tröst så hade jag knappt några symtom vid min första graviditet. Den var verkligen symtomfri förutom mot slutet när jag av ytterst lite foglossning och illamående var jag knappt. Vara vid tandborstning

Oh ja alltid skönt att höra att det inte är något ovanligt att inte ha några symptom! :)
Svar på tråden BF juni 2021