Cannabis 17, 5 år.
Hej.
Min son började röka vanliga cigaretter i våras.
Han slutade med sina adhd mediciner 2 juli.
Han har testat cannabis minst 2 ggr.
Han har fått flytta till sin pappa pga våld o en massa annat.
Tror ni att det finns chans att ha tar till tyngre droger?
Tycker ni det är riktigt farligt med cannabis?
Varken jag eller hans pappa röker.
Jag o min gubbe varken dricker eller röker.
Är rädd att han ska självmedicinera med annat!!!
Den viktigaste frågan här är inte om cannabis är bra/dåligt för din son. Drogen är symtomet. Du säger att din son fått flytta till sin pappa p,g,a av våld. Det är den viktigare frågan. Vad framkallar antisocialt beteende hos din son. Är han olycklig? Vad har du och hans far gjort för att bidra till det (förutom separation)? Hur ser hans umgängeskrets ut? Har du pratat öppet med honom?
Unga aggressiva energetiska män som saknar struktur, som saknar mening, som saknar mål, det är män på glid. Jag vet, jag var en sån man för inte alls så många år sedan. För en kille med adhd är det ännu viktigare att han hittar ett positivt utlopp för sin energi och frustration.
Gällande cannabis: Cannabis är lindrigare mot kroppen och mindre fysiskt beroendeframkallande än alkohol. Just det är lite problemet med cannabis.
Dricker du varje dag så dröjer det inte länge innan kroppen säger stopp och du märker det ganska direkt. Cannabis kan du däremot röka dagligen under en väldigt lång period och nedgången är långsam och utdragen. Du märker inte att minnet blir sämre, att du blir slöare, att du förlorar din motivation förrän långt senare och då sitter vanorna djupt och är svåra att bryta.
Gäller framförallt barn vars hjärnor fortfarande formas. Sämre minne, minskad gråmateria i hjärnan, hämmat dopaminsystem. Rena bagateller om du jämför med alkohol missbruk vid ung ålder, men såklart inte positivt.