Inlägg från: Anonym (Mamma) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Mamma)

Rutiner kring mobil 12-åring

En tolvåring ska inte ha en mobil över huvud taget.

Om hon kastar saker skulle jag ta av henne mobilen helt och hållet, hon skulle få betala vad hon kastar sönder, naturligtvis be om ursäkt och få hålla sig på sitt rum tills hon lugnat ner sig. Om det är hennes egna saker hon kastar runt skulle jag beslagta dem, antingen tills hon lugnat sig och visat att hon kan bete sig normalt i en diskussion, eller göra mig av med dem helt.

• Anonym (Mamma)
    Anonym (Trebarnsmor) skrev 2020-10-03 14:33:17 följande:
    Uppenbarligen ställer olika föräldrar olika höga krav på sina barn. Mina barn har i den åldern förväntats ta sig själva kommunalt till/från skola /idrottsträningar /tävlingar /kompisar. Då ska man klara av att hantera en mobil för att kunna meddela om man blir sen, eller om planer ändras.

Att axla ansvaret för mobil har gått utmärkt, vi har i likhet med någon annan i tråden haft fri skärmtid förutsatt att skola och andra åtaganden har skötts. Frihet under ansvar.
    Jag tycker också att barn i den åldern ska kunna åka buss etc på det sättet du beskriver, men det behöver man ingen mobil till att göra, utom möjligen då bolag tvingar sina resenärer att använda mobilbiljetter. Om planer ändras får man berätta om det i efterhand, precis som man annars hade gjort om mobilen hade varit trasig eller vad som helst.
  • Anonym (Mamma)
    Anonym (Trebarnsmor) skrev 2020-10-05 12:15:58 följande:
    Jaha, det får ju stå för dig. Själv vill jag veta var mina barn är någonstans så att jag kan komma komma och hämta dom om det behövs, men jag har kanske ett extremt kontrollbehov, vad vet jag.
    Ja det kanske du har. Jag minns en tid när man inte hade mobiler. Mirakulöst nog fungerade sådana saker som hämtningar och kommunikation ändå.
Svar på tråden Rutiner kring mobil 12-åring