• Southeast

Tvätt

Hej så efter ett antal google sökningar ger jag upp och ställer frågan här istället. 

Hur bör jag tvätta min Rock? Materialet är bomull och det finns ingen tvättlapp på Rocken, tro mig jag har letat. 

Tror ni att det funkar i maskinen? Vill inte riskera något. 

• Svar på tråden Tvätt
  • Southeast

Redan gjort det, nyligen flyttat hemifrån. Att tvätta vanliga kläder har inte varit några problem men den här fina rocken är annorlunda tyvärr.

• Anonym (Butte)

I EU ska alla kläder ha ett tvättråd i vänster sidsöm. Du är helt säker på att det inte gömmer sig något där?

Har rocken foder? I så fall kan fodret och det yttre tyget i värsta fall krympa olika mycket, om rocken aldrig tvättats förut.

• Anonym (Butte)

Har den broderier eller tryck?

• Anonym (Tvättbjörn)

Men - ta den då till en kemtvätt!
    Om du nu är så rädd om den och inget kan själv - låt proffsen ta hand om den.
    Skulle något gå åt helvete så ligger det ju på dem!
    Du verkar rätt handlingsförlamad - hur gammal är du?

• Anonym (Butte)

Vad konstigt att tvättråd saknas. Såg nu att det inte är krav i EU, som jag trodde. Däremot skriver Konsumentverket såhär:

Skötselråd för textilier

Det finns inga lagkrav specifikt för textilier gällande skötselråd, men enligt 16 § konsumentköplagen (1990:932) ställs krav på att alla varor ska åtföljas av den anvisning som behövs, bland annat för varans skötsel. Om skötselråd utelämnas och en textil förstörs på grund av att anvisning saknades vid köpet så är varan därför med stor sannolikhet felaktig i konsumentköplagens mening, och kan reklameras av konsumenten.

Du kan också, som skrivits, lämna den till kemtvätt.

• Anonym (Anonym)

Om du är helt säker på att det är 100 % bomull kan du tvätta den i upp till 90 grader. Personligen skulle jag nöja mig med 40 grader.

• Anonym (Sara)

Eller så hör du av dig till företaget som säljer märket eller direkt till Riley och frågar.

• Anonym (Tvättbjörn)

Är den skitig eller bara ofräsch?

• VilkenLycka

Har du tittat efter tvättråd i fickorna, innefickorna i första hand?

Är det axelvaddar i rocken skall du inte tvätta den i maskin.

Blir den skrynklig efter du har tvättat den bör du stryka den med en pressduk (ren kökshandduk tex) mellan strykjärnet och rocken för att skona tyget. Framförallt sömmar och ojämnheter (vid fickor och liknande) kan bli markerade vid strykning direkt på tyget.

Svar på tråden Tvätt