• Ellie

En fråga om VAB

anonimus skrev 2020-09-21 19:37:09 följande:

Ja det har han rätt till. Du får endast vabba om du får ersättning från försäkringskassan och det är det han vill att du visar bevis på.

Har tyvärr varit i samma sits. Hos mig krävde chefen till en början läkarintyg för sonen men det har han inte rätt till.

Hade stora problem med chefen så i mitt fall gjorde jag det besvärligt för honom med och han fick vänta på det. Körde med att jag har 3 månader på mig för att ansöka om ersättning från försäkringskassan.

Det stämmer väl ändå inte? Om mina barn är sjuka måste jag väl kunna få vårda dem utan att ansöka om bidrag?

Lawline skriver att man inte behöver begära ersättning och att arbetsgivaren inte kan kräva intyg.

lawline.se/answers/jag-har-sagt-till-arbetsgivaren-att-jag-vabbar-utan-att-gora-det.-ar-det-ett-brott
  • Ellie
    anonimus skrev 2020-09-21 22:16:59 följande:

lawline.se/answers/har-arbetsgivaren-ratt-att-be-om-lakarintyg-vid-vab

Här står det klart och tydligt att arbetsgivaren har rätt att be om ett sådant intyg. Vab är också en sort av föräldrapenning, nämligen tillfällig föräldrapenning!

Att ha rätt att be om ett intyg innebär inte samma sak som att ha rätt att kräva det.

Att få ersättning från försäkringskassan när man är hemma för vård av barn är en rättighet, ingen skyldighet.

Försäkringskassan kan däremot kräva intyg eftersom de betalar ut ersättningen.
Svar på tråden En fråga om VAB