Inlägg från: Xenia |Visa alla inlägg
  • Xenia

Namnet Linus-Ida

Nej, nej, nej! Varför?

Alla som känner till Astrid Lindgren-figurer kommer att tänka "haha, föräldrarna har totalt missuppfattat namnet. Linus-Ida heter inte så, hon heter Ida och Linus är bara tillagt för att skilja henne från andra Idor."

De som inte känner till Linus-Ida från böckerna kommer bara att tycka det är konstigt. Folk kommer att fråga "vad hette du, sa du?"

Vill du absolut ha ett namn från Astrid Lindgrens värld och tycker att Ida är för vanligt, läs igenom alla böckerna så hittar du säkert något bättre.

• Xenia
    Anonym (My) skrev 2020-09-21 17:27:42 följande:

Kan tillägga till debatten att elva kvinnor i Sverige redan heter Linus. Därmed är det fritt fram för vem som helst att döpa sin dotter till Linus. Kan ni släppa den delen nu?

Och? TS frågade inte vad som var lagligt utan vad vi tyckte.

Linus-Ida är fortfarande inget fint namn.
  • Xenia
    Anonym (.) skrev 2020-09-22 07:45:23 följande:
    Nu finns det domar på att alla namn är könsneutrala. Sedan 2009 rättare sagt såp din kunskap ligger långt bakåt i tiden.
    Dags att uppdatera den kanske? Annars får du kontakta regeringsrätten och förklara din ståndpunkt och se till att de river upp beslutet om könsneutrala namn.

För jag antar att du inte vågar kolla upp det jag tipsade om förut, mannen som fick rätt att heta Madeleine? Då skulle tom du inse att jag har rätt och du fel och det går verkligen inte för sig?
    Vad är det för dumheter? Kan "lagen" bestämma vad som är tradition och vad nästan alla tycker? De flesta tycker fortfarande att Madeleine är ett kvinnonamn. Det är skitsamma om en man av någon idiotisk anledning vill heta Madeleine. Folk kommer fortfarande att utgå från att en person som heter Madeleine är en flicka/kvinna.

Att säga att alla namn är könsneutrala för det har riksdagen bestämt... Nej, än så länge bestämmer inte riksdagen/regeringen/staten vad jag får tycka och tänka.

Om någon frågar efter ett könsneutralt namn så kommer folk inte att svara "alla namn" utan tipsa om Kim, Kaj, Robin, Charlie m fl. Inte Linus och inte Madeleine.
Svar på tråden Namnet Linus-Ida